Myst Direct helemaal gekeken.
Uitstekende video, en ben het er ook bijna geheel mee eens. Met uitzondering van de slotconclusie: dat deze beweging de waarheid opzij schuift omdat dat macht verschaft. De meeste QAnon-supporters (of flat-earthers) verkrijgen helemaal geen macht hiermee; sterker nog, ze praten zichzelf een onderdrukte positie aan die ze helemaal niet hebben. De pundits en QAnon-persoonlijkheden winnen er mee, maar de meeste volgers dus niet.
Wat ik tevens niet snap is hoe deze video de aanleiding van dit topic kan zijn aangezien je centrale stelling is dat je niet met deze mensen in gesprek moet gaan. Ik denk - net als Hbomberguy, die overigens ook geciteerd wordt in deze docu - dat de beweegredenen van de volgers van dit soort complotten vooral liggen in onzekerheid en dat empathie en zorg de beste manier is om dat tegen te gaan. In de film wordt ook zeer goed onderbouwd dat het vooral aankomt op het versimpelen van de wereld; waar jij stelt dat het onmogelijk is QAnon te begrijpen is het eigenlijk juist wél te begrijpen, in tegenstelling tot de hypercomplexe waarheid.
Dat is overigens iets wat ook heel nadrukkelijk naar voren komt bij flat-earthers (en andere complotten): de realiteit platslaan tot jij, individu zonder noemenswaardige opleiding in dat veld, begrijpt wat er aan de hand is. Daarom wordt (wetenschappelijk) bewijs ook zo makkelijk terzijde geschoven; het is simpelweg niet belangrijk in een wereld die zo simpel is dat jij en ik hem kunnen begrijpen.
Die onzekerheid waar complottheorieën op drijven is in mijn ogen een van de kenmerken van onze tijd. Het is bijvoorbeeld ook verantwoordelijk voor de enorme toename van depressies bij jongeren ondanks het feit dat ons welvaartsniveau en veiligheid ruim is gestegen.
Ik heb ook niet direct een oplossing voor een probleem van die omvang, uiteraard. In elk geval denk ik dat de sleutel ligt bij mentale gezondheid. Bij het in dialoog blijven gaan met mensen, om begrip op te blijven brengen voor hun uitgangspositie - waarbij je uiteraard niet de inhoudelijke standpunten over hoeft te nemen. Maar het is wellicht goed je te realiseren dat het intellect en mentale weerbaarheid die jou weghouden van complottheorieën simpelweg niet bij iedereen te vinden zijn, maar dat dat zeker niet betekent dat mensen onredbaar of kwaadaardig zijn.