Myst Ik vraag me af of dit op te lossen is.
Hier heb ik ook over na zitten denken en ik weet het niet. Er zal geen eenzijdige oplossing zijn wat niet neerkomt op tirannie. De enige gevallen waarvan ik het wel weet waar iemand de wereld uit is ontsnapt zijn eigenlijk maar twee (of drie gevallen).
- Iemand onderneemt de stap om de tegenpartij te snappen en weet zich per abuis los te werken uit hun gedachten patroon. Denk bijvoorbeeld aan Tracie Harris van The Atheist Experience of Cassie Jaye van The Red Pill. Zij hebben initiatief genomen om de tegenpartij proberen te begrijpen en ze zijn toen anders naar hun eigen leven gaan kijken.
- De lange en langzame process van iemand terug naar aarde brengen die nekdiep in het drijfzand zit van 1 of andere geloof, ideologie of conspiracy theory. Hier heb ik meerdere malen vragen en antwoorden op o.a. blogs, Reddit of 4chan gelezen waar iemand op het punt stond een goede vriend of vriendin te verliezen aan wat dan ook, die helemaal verloren leek te zijn en hoe die zijn/haar maatje eruit kon trekken.. en dat duurde heeeeeeeeeul lang, koste heeeeeeeul veel tijd en daar waar heeeeeeeeel veel geduld voor nodig.
- Tenslote; er moet iets verschrikkelijk overkomen. Er moet iemand mishandeld worden om iemand te laten zien dat zijn of haar wereldbeeld negatieve consequenties heeft. Hoe een dochter die overtuigd feminist en denkt te leven in de patriarchy om te zien hoe haar vader kapot gemaakt wordt bij een scheiding. Hoe je arme mensen helpt die je vervolgens verkrachten (of doden). Dat soort tragische gevallen.
Echter blijven dit gevallen bij mijn weten waarbij dit op individuele basis is en niet op groepsniveau (waar jij, als je jou zo leest wel over nadenkt). Er gaat of moeite mee gepaard of iemand moet lijden voordat andere mensen ervan leren, en zelfs dan is er de kans dat mensen blijven geloven wat ze geloven.
Over het algemeen heb je het over conspiracy theories die voornamelijk van rechts komen, aan de andere kant van het spectrum heb je dingen weer zoals critical (race) theory, intersectionality wat misbruikt wordt en daarop aansluit, de eerder genoemde patriarchy. Ik zit dit document van Gemeente Rotterdam te lezen en ze gaan de goede kant op, maar zijn er neeeeet niet. Maar dit verdient een eigen topic (want er zijn zooooooveeeeeel fouten in de begrippenlijst).