Bolkesteijn Ossu Aha, op die manier. Dat soort softe invloed zie ik ook zeker niet als schadelijk. Ik dacht dat je met kemphanengevechten meer doelde op het uitvechten van internationale conflicten. Naar mijn mening gaat dat vaak gepaard met welvaartsverlies omdat middelen dan inefficient verdeeld worden (lees: gewapende conflicten) en omdat er handelsrestricties ingezet worden. Ik zie graag dat een overheid waar ik onder val daar niet aan deelneemt. Met de vaak gehoorde redenatie dat de EU noodzakelijk is om een vuist te kunnen maken tegen andere machtsblokken heb ik dan ook helemaal niks. Ik zie dan veel liever dat invloed inderdaad op soft wijze verloopt via handel. Ik zou er zelfs geen problemen mee hebben als de interne markt van de EU zich tot buiten Europa gaat uitstrekken.
GSbrder Beurs draait overigens lekker door en het is small cap die nu een groot deel van de stijging drijft. Ben benieuwd wanneer de volgende dip komt, maar voorlopig is het een mooie recovery geweest.
Duke Over het Japanse monetaire beleid. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/het-land-van-de-rijzende-zon-is-gebouwd-op-krediet-en-dat-bevalt-prima~bccf3f06/
GSbrder Duke Rare titel als je de waarschuwingen in de rest van het artikel leest. Japan spaart aan de ene kant en leent dat onder extreem gunstige voorwaarden aan de overheid op de andere kant van de balans. Binnenkort kan dit niet meer.
Duke GSbrder Alleen wordt dat binnenkort al van ruim voor de financiële crisis aangekondigd en is een einde niet in zicht. Het lijkt mij ook bepaald geen houdbare constructie. Aan de andere kant is het ook zo dat je eenmaal begonnen eigenlijk niet meer terug kan. En zo'n 'nieuw normaal' misschien best lang kan rekken...
GSbrder Duke Mwah, dit artikel uit 2013 zette de houdbaarheidsdatum op 2022, wat best kan kloppen. ik heb niet het idee dat Europa het net zo lang vol zou houden als Japan wanneer we hier op dat scenario terecht komen. Daarvoor is de Europese schuld en bevolking wat minder homogeen en bereid om tegen Nederlandse rentetarieven te lenen aan Italiaanse overheden.
Duke GSbrder Tegelijkertijd gaan de Japanners en nu met bizar groot steunpakket vol in. Dat is een nieuwe situatie die in geen model voorspeld is. Het gaat een keer klappen maar ik zou niet durven te gokken wanneer...
GSbrder Duke Dat maakt de titel zo gek. Het bevalt geen enkele Japanner "prima". Beetje alsof we zeggen: "Het land van the free and home of the brave is gebouwd op studentenschuld, autoleningen en credit card schuld en dat bevalt de Amerikanen prima".
GSbrder Duke Op z'n Japans. Weet overigens niet of maatschappelijk verzet tegen een staatsschuld altijd een goede indicator is. Italianen zijn ook niet blij met hun schuld en rente, maar ik betwijfel of ze het alternatief wel geweldig vinden.
Bolkesteijn De overheid zit aan tafel bij de gesprekken over de redding van Hema. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft enkele weken geleden zakenbank Lazard ingehuurd om te onderzoeken welke rol de regering kan spelen bij het door schulden overladen winkelbedrijf, bijvoorbeeld in de vorm van garanties op leningen. Pfff, het lijkt wel of sentiment de nieuwe maatstaf geworden is om staatssteun te overwegen. Zouden ze alle economen ontslagen hebben bij Economische Zaken?
Tem Maar het erge is dat zo’n fout investeringsfonds erachter zit en dan zou je daar als overheid garant voor moeten staan :’)
GSbrder Tem Zoals bij hypotheken. Ook zo'n NHG is ingevoerd zonder noemenswaardige democratische controle. Of bedoelde je een andere vorm van garantie?
Tem GSbrder Ik begreep dat het erom gaat dat de overheid garant gaat staan om nieuwe leningen aan te gaan (met woekerrente) om de huidige leningen weer af te betalen. Beetje vlek op vlek.
GSbrder Tem Leuke move als je er in zit, maar in feite ook weer bankensteun, die hoogstwaarschijnlijk ook zwaar in HEMA / Boekhoorns BVtje zitten.
Tem GSbrder Of de overheid zegt. Jammer joh Boekhoorn, risico van het vak. Je vist achter het net. Wat is er nu economisch noodzakelijk aan de Hema voor Nederland? Als het klapt kunnen ze wel weer een doorstart maken.