• Nieuws
  • Centraal beurs- en economietopic deel 2

GSbrder Die is soberder geworden, omdat minder belasting innen van expats electoraal vrij slecht ligt.

Ja, of gewoon omdat er niet echt een zinnige reden is om die groep cadeautjes te geven.

janneke141 Als iemand op latere leeftijd naar Nederland komt, heeft die hier geen opleiding en opvoeding genoten en is de wederzijdse afhankelijkheid lager. Lijkt me een valide reden een lagere bijdrage te verwachten.

Duke Heb nu al kantoren met te lage aansluitingen (100 kW op 500 gebruik). Die zullen binnen nu en 5 jaar worden afgesloten vanwege congestie. Dat, of boetes van de beheerder.

• Duke replied to this.

Sloggi De expat als meer homo economicus dan de local. Vrij goed onderzocht en gedocumenteerd.

GSbrder

Die beheerder heeft overigens een aansluitplicht. Moet ergens binnen die vijf jaar een keer lukken lijkt me 😄.

Dat is en blijft een enorm issue. Nederland zit op heel veel vlakken aan het einde van zijn groeiruimte, maar voor het business model van ons land en zijn inwoners is verdere groei eigenlijk noodzakelijk. Vandaar dat we van crisis naar crisis hobbelen.

Sloggi Ik heb hier hard om moeten lachen. 😄 Ik mag hopen dat dit gewoon valt onder de beleidsvrijheid van de overheid, die nota bene ook nog eens grootaandeelhouder van Schiphol is.

Dwersdriever Nou ja, Nederland kan best verder groeien. Maar niet alles kan, niet alles kan overal en al helemaal niet overal tegelijk.

We kunnen best naar 30 miljoen inwoners groeien maar dan hou je geen natuur meer over en de algehele kwaliteit van de leefomgeving zal er ook niet beter bepaald van worden.

Sloggi Ach, 30 miljoen inwoners zonder boeren voelt vast ruimer en natuurlijker aan, dan 18 miljoen inwoners en de op 1 na grootste voedselexporteur. Ik woon liever naast een datacenter dan een stel koeien.

GSbrder Waarom zou een stel koeien minder graag dan jou naast een datacenter willen wonen?

GSbrder Al dat raaigras voelt voor veel mensen juist heel natuurlijk aan. Dat is precies waardoor veel mensen helemaal geen probleem ervaren met ons landbouwsysteem en de ruimtelijke ordening van het platteland.

Sloggi Meer vegetarische stedelingen lossen deze demografische tegendruk op. Kwestie van tijd voordat de nakomelingen van agrariërs allemaal zijn geürbaniseerd. BBBoeren staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis.

Sloggi Even een stukje beeldvorming. Ik woon in Gouda.

Als ik de trein naar Utrecht pak, dan kijk ik uit over een landschap van weilanden en slootjes. Er lopen soms koeien, er zit ergens een witte reiger, aan de horizon zie je een rijtje bomen waar de kerktoren van een dorpje bovenuit steekt. In een van de weilanden staat een spandoek met omgekeerde Nederlandse vlaggen erbij.

Als ik de trein naar Den Haag pak, dan zie je naast je de autosnelweg. Onderweg kruis je de hogesnelheidslijn en links en rechts zie je allemaal glastuinbouw en megagrote grijze distributiecentra. Op een van die grijze dozen hangt een spandoek dat het "het duurzaamste distributiecentrum ter wereld" is.

Sloggi Daarvoor zou inderdaad een compleet infrastructureel deltaplan nodig zijn. Ik betwijfel ten sterkste of de Nederlandse overheid daarvoor nog de capaciteiten heeft. Als de watersnoodramp nu zou plaatsvinden, zouden alle plannen vastlopen in juridische procedures, politici die vooral hun handen in onschuld wassen, overheidsdiensten die elkaar in de weg lopen en handige ondernemers/bureautjes die de pot al leeggraaien voor de bouw begonnen is.

Duke Jij zult daar beter inzicht in hebben dan ik, maar recente ervaringen met grote overheidsprojecten geven mij die indruk wel.

Dwersdriever Is dit ook niet onvermijdelijk? In de jaren na de oorlog waren gevestigde belangen nog vrij beperkt in organisatiekracht en gingen de uitgaven hier niet meteen ten koste aan uitgaven daar. De vissers die gedupeerd werden door het zoete rivierwater hadden allemaal herinneringen met de ramp enige jaren daarvoor. Nu heb je groepen die 0 last hebben van de toeslagenaffaire, Groningen of COVID, dat maakt het draagvlak voor maatregelen een stuk minder breed gedragen.