• Nieuws
  • Centraal beurs- en economietopic deel 2

GSbrder Ik mag toch hopen van wel. Wij hebben een extra tussentijdse loonsverhoging gehad en zitten daarmee nu net boven de 5%, bij mijn vriendin’s werkgever was alleen de extra tussentijdse loonsverhoging al 5%.

Ossu Gefeliciteerd uiteraad, maar dat geldt voor veel mensen echt niet hoor. Kijk maar voor een willekeurig voorbeeld naar de nieuwe politie-CAO van vorige maand: 100 euro per maand er bij plus 7% extra in drie jaar (1 jan '22 tm 31 dec '24)

tsjok We worden allemaal een beetje armer hè.

Behalve als je de baas bent natuurlijk. Dan krijg je er 32% bij.

Sloggi Recordwinsten voor bedrijven, recordsalarissen in de top, schreeuwend personeelstekort in vrijwel elke sector van de economie en dan salarissen die niet eens de stijgende energiekosten kunnen bijhouden, laat staan de inflatie als geheel.

Super gezond allemaal.

Gelukkig heb ik per 1 januari zelf een flinke loonsverhoging gehad en per 1 juli nog een collectieve, dus voorlopig merk ik nog niet veel.

Ossu Ik noemde niet voor niets 'de meeste werknemers'. CAO lonen staan op 2,9% ofzo? Denk dat jongere werknemers met een hogere opleiding en snel-stijgende werkervaring wel richting de 10-20% kunnen gaan, maar dat is niet echt hoe we salarisverhogingen voor Jan Modaal berekenen.

• Ossu replied to this.

Sloggi Prestatievergoedingen hè?
              Die blijven meestal buiten de CAOs. Helaas.

tsjok Gelukkig lijkt het met de reële woningprijsstijging wel mee te vallen in 2022.
              Dus dan kun je minder boodschappen doen, maar wel evenveel huis kopen als vorig jaar.

tsjok Recordwinsten voor bedrijven, recordsalarissen in de top, schreeuwend personeelstekort in vrijwel elke sector van de economie en dan salarissen die niet eens de stijgende energiekosten kunnen bijhouden, laat staan de inflatie als geheel.

Gewoon goed staaltje klassieke economie. Is er meer aanbod dan vraag? Dan heb je lage lonen. Is er meer vraag dan aanbod? Dan heb je lage lonen en een arbeidstekort.

Eur Ik hoorde ooit van Klopkoek dat volledige werkgelegenheid niet langer het doel is. Dat blijkt.

Eur

Jammer dat Milton Friedman dit memorabele moment niet kon meemaken.

tsjok Kijk maar voor een willekeurig voorbeeld naar de nieuwe politie-CAO van vorige maand: 100 euro per maand er bij plus 7% extra in drie jaar (1 jan '22 tm 31 dec '24)

Mijn hemel wat karig. En daar gaan de vakbondsleden in meerderheid dus gewoon mee akkoord? Dat snap ik echt niet.

GSbrder Denk dat jongere werknemers met een hogere opleiding en snel-stijgende werkervaring wel richting de 10-20% kunnen gaan, maar dat is niet echt hoe we salarisverhogingen voor Jan Modaal berekenen.

Daarom noemde ik ook niet mijn persoonlijke loonstijging maar de stijging van de “loonruimte” (of hoe ze dat ook maar noemen) van het hele bedrijf.

Ossu Na maanden van acties en gedeeltelijke stakingen zelfs. Ik hoop dat het NS-akkoord minder moeizaam tot stand komt want dan gaan er veel mensen stranden komend najaar.

Bij de NS kan ik me overigens wel voorstellen dat ze na de afgelopen jaren financieel niet al te best in staat zijn.

Reya Gewoon nationaliseren die hap. We zijn er nu al een miljard per jaar aan subsidie in aan het pompen en alsnog kan het niet uit. Spoorweginfrastructuur hoeft niet per se een winstgevende onderneming te zijn en nu lijdt het personeel er onder. We gaan de schooljuf toch ook niet korten omdat de school geen winst maakt...

tsjok

De overheid is toch al volledig aandeelhouder?

Reya Jep. Maar omdat het een losse onderneming is wel gebonden aan de wetten van de markt, ook al is de staat dan je aandeelhouder.