Centraal beurs- en economietopic deel 2
- Edited
Ossu Gefeliciteerd uiteraad, maar dat geldt voor veel mensen echt niet hoor. Kijk maar voor een willekeurig voorbeeld naar de nieuwe politie-CAO van vorige maand: 100 euro per maand er bij plus 7% extra in drie jaar (1 jan '22 tm 31 dec '24)
Gelukkig heb ik per 1 januari zelf een flinke loonsverhoging gehad en per 1 juli nog een collectieve, dus voorlopig merk ik nog niet veel.
tsjok Recordwinsten voor bedrijven, recordsalarissen in de top, schreeuwend personeelstekort in vrijwel elke sector van de economie en dan salarissen die niet eens de stijgende energiekosten kunnen bijhouden, laat staan de inflatie als geheel.
Gewoon goed staaltje klassieke economie. Is er meer aanbod dan vraag? Dan heb je lage lonen. Is er meer vraag dan aanbod? Dan heb je lage lonen en een arbeidstekort.
tsjok Kijk maar voor een willekeurig voorbeeld naar de nieuwe politie-CAO van vorige maand: 100 euro per maand er bij plus 7% extra in drie jaar (1 jan '22 tm 31 dec '24)
Mijn hemel wat karig. En daar gaan de vakbondsleden in meerderheid dus gewoon mee akkoord? Dat snap ik echt niet.
GSbrder Denk dat jongere werknemers met een hogere opleiding en snel-stijgende werkervaring wel richting de 10-20% kunnen gaan, maar dat is niet echt hoe we salarisverhogingen voor Jan Modaal berekenen.
Daarom noemde ik ook niet mijn persoonlijke loonstijging maar de stijging van de “loonruimte” (of hoe ze dat ook maar noemen) van het hele bedrijf.
Bij de NS kan ik me overigens wel voorstellen dat ze na de afgelopen jaren financieel niet al te best in staat zijn.
- Edited
Reya Gewoon nationaliseren die hap. We zijn er nu al een miljard per jaar aan subsidie in aan het pompen en alsnog kan het niet uit. Spoorweginfrastructuur hoeft niet per se een winstgevende onderneming te zijn en nu lijdt het personeel er onder. We gaan de schooljuf toch ook niet korten omdat de school geen winst maakt...