• Nieuws
  • Centraal beurs- en economietopic deel 2

Sloggi Ik dacht, we gooien er een agent-principal probleem in.

tsjok Jep. Als je kosten 10% stijgen en je verhoogt daardoor je prijzen met 10% dan zou er in beginsel niets met je winst moeten gebeuren. Uiteraard is de verhouding tussen vraag en aanbod en prijs niet perfect lineair en de praktijk is weerbarstiger, maar het valt wel op dat er nogal wat bedrijven zijn (zoals de AH) die vanwege de inflatie hun prijzen zeggen te moeten verhogen, maar vervolgens méér winst boeken. Ik vind dat niet helemaal intellectueel zuiver.

Als de kosten 10% stijgen en de omzet ook 10% stijgt doordat je de prijzen verhoogt, dan is de winstmarge gelijk, maar dezelfde winstmarge op een 10% hogere omzet is ook 10% hoger.

Samenvattend: als de winst in euro's net zo veel procent is gestegen als de inflatie, dan betekent het dat het bedrijf net zo winstgevend is als eerst, maar niet winstgevender.

Reya Eigenlijk kan dit gewoon niet en is dit niet meer houdbaar. De gemiddelde werknemer krijgt een paar klote procentje erbij en wordt wel geconfronteerd met een drie keer zo hoge energierekening en duurdere boodschappen bij de super. En dat terwijl zijn baas gemiddeld ruim 30% extra inkomsten binnen haalt.

Er gaat hier iets gruwelijks mis lijkt me.

Autistje Ben van Beurden van Shell strijkt een beloning op van 7,38 miljoen euro. Doet ie toch goed door laf Nederland weg te vluchten en het milieu te verknallen.

Falco Vorig jaar was de inflatie nog niet zo hoog. Dat performance-afhankelijke beloningen in 2021 flink stegen tov corona jaar 2020 is wel logisch.

Maar dit jaar moet het toch echt wel anders.

Ik heb er bijvoorbeeld ook alle begrip voor dat de machinisten van NS gaan staken. Ik begreep dat de looneis de inflatie plus 100€ per maand was. En het aanbod van NS slechts 4,5% stijging met een looptijd van een jaar - dat is niet eens de halve inflatie.

Ossu Leuk, dat vergelijk met de corona, maar in 2020 raakten veel mensen hun baan kwijt. Lijkt me niet dat de CEO's daar zorgen over moesten maken

• Eur replied to this.

Ik las laatst dat een bedrijf er voor had gekozen om iedereen een x-aantal euro's per maand extra te geven in plaats van een percentage. Vond ik inderdaad een veel mooiere oplossing dan iedereen er 4% bij. Want dan gaat het meeste geld naar de hoogste inkomens binnen een bedrijf en vergroot je de ongelijkheid alleen maar.

Falco Lijkt me niet dat de CEO's daar zorgen over moesten maken

Nee, al die bedrijven maar angstvallig miljoenensalarissen neertellen “want anders kunnen we niemand vinden”.

Ossu Ik denk dat de meeste werknemers niet meer dan 5% verhoging krijgen. Ongeacht wat de inflatie doet.

• Ossu replied to this.

Linus Dat is waarschijnlijk wel waarom de looneis van NS-personeel zo is ingesteld. Inflatie + 100 euro is veel meer voor 1.600 per maand dan voor 16.000 per maand.

GSbrder Waarop de werkgevers in dat soort onderhandelingen steevast tegenwerpen dat een loonsverhoging van richting de 20% onverantwoord hoog is.

GSbrder Ik mag toch hopen van wel. Wij hebben een extra tussentijdse loonsverhoging gehad en zitten daarmee nu net boven de 5%, bij mijn vriendin’s werkgever was alleen de extra tussentijdse loonsverhoging al 5%.

Ossu Gefeliciteerd uiteraad, maar dat geldt voor veel mensen echt niet hoor. Kijk maar voor een willekeurig voorbeeld naar de nieuwe politie-CAO van vorige maand: 100 euro per maand er bij plus 7% extra in drie jaar (1 jan '22 tm 31 dec '24)

tsjok We worden allemaal een beetje armer hè.

Behalve als je de baas bent natuurlijk. Dan krijg je er 32% bij.

Sloggi Recordwinsten voor bedrijven, recordsalarissen in de top, schreeuwend personeelstekort in vrijwel elke sector van de economie en dan salarissen die niet eens de stijgende energiekosten kunnen bijhouden, laat staan de inflatie als geheel.

Super gezond allemaal.

Gelukkig heb ik per 1 januari zelf een flinke loonsverhoging gehad en per 1 juli nog een collectieve, dus voorlopig merk ik nog niet veel.