GSbrder
Ik snap dat niemand wat ik daar zeg wil horen, maar het lijkt mij wel reeel. "De zaadjes zijn geplant"? Wat bedoel je daarmee? Als we ergens in die afgelopen 50 jaar echt de uitstoot hadden willen reduceren dan had dat best gekund, en als er echt een korte termijn noodzaak was dan was dat misschien wel gebeurd. Het heeft alleen nooit bovenaan de lijst van prioriteiten gestaan.
En dan vraag ik mij af: wat is er eigenlijk voor nodig om de prioriteit groot genoeg te maken om concreet te komen tot een substantiele afname van de emissies? Want ik denk dat we nu in elk geval wel kunnen concluderen dat waarschuwingen van de wetenschap voor de langere termijn gevolgen dat effect niet hebben.
En natuurlijk is het zo dat ook de economische groei van de grote groeikernen, China, India en Afrika niet helpt. Dat verklaart het wellicht voor een deel, maar maakt het probleem eigenlijk alleen maar groter. Uiteindelijk is het niet de uitstoot per capita waar het om gaat, maar gewoon het totaal. En dat totaal groeit snel, in een tijd waarin wij ons ten volle bewust zijn van het bestaan van dit probleem. Dus wat is er meer nodig dan dat?