GSbrder Als het klimaat eenvoudig door de mens te beïnvloeden is op de korte termijn, dus de aarde bevindt zich in een volatiel evenwicht met een wankele CO2-balans, dan vind ik het onrealistisch om aan te nemen dat een afwijking van dit evenwicht niet met menselijke inspanningen terug te brengen is. Let wel, ik zeg niet dat het gemakkelijk is, maar ik ben het niet eens met de stelling dat dit ongemakkelijk gaat zijn.
Als je dit benadert als een zuiver technisch probleem, dan heb je wellicht gelijk. Sure... het is technisch prima mogelijk om per morgen radicaal en volledig te stoppen met het uitstoten van CO2. Mijn punt is: dat gaat niet gebeuren. Niet morgen, niet volgende week, niet deze eeuw. Dat komt omdat puntje bij paaltje het grootste deel van de mensheid eigen comfort verkiest boven dit soort klimaatdoelen, en ruim de helft lijdt aan diverse waanbeelden als het gaat om wetenschap.
Dat is de harde realiteit waarin we leven, en daar gaat geen wetenschapper of techneut iets aan veranderen. It's not gonna happen. Ook niet als het uitspreken hiervan wellicht libertariers een reden geeft om niets te doen.