GSbrder
"Pas 50 jaar"... ik vind dat toch wel een lange tijd hoor. Het is een halve eeuw. En wat hebben we in die tijd bereikt? Nou, wat leuke initiatieven om CO2 uit de lucht te halen... en hier en daar wat windmolens en zonnepanelen, en elektrische auto's. Mooi als dat allemaal is, en dat ontken ik helemaal niet, heeft dat nou nog niet bepaald geleid tot een afname van de netto CO2 uitstoot. Op z'n best heeft het de toename daarvan afgevlakt. (En dat zou ik alsnog een vreemde uitleg van de werkelijke cijfers vinden. De realiteit is dat er nog steeds sprake is van een stevige groei in de emissies.)
Face it: klimaatbeleid is in 50 jaar tijd het niveau van hobbyisme nooit ontstegen, in die zin dat het nooit werkelijk zoden aan de dijk heeft gezet. En ik betwijfel eerlijk gezegd dat dat deze eeuw nog gaat veranderen.
En andere planeten zoeken zie ik eerlijk gezegd ook niet veel heil in. Nou ja, mijn wetenschappelijke hart gaat daar wel sneller van kloppen, maar als we deze planeet niet leefbaar kunnen houden zie ik niet waarom dat op een andere planeet nou zo veel beter zou gaan. (Los van alle praktische technische zaken die zo'n plan op dit moment buitengewoon onplausibel maken natuurlijk.)