PolitiekGeaard Oké, de video gekeken die jij postte.

Ik heb bij het lezen van jouw comment en de video van Tom Nicolas eigenlijk een beetje hetzelfde gevoel - dat je door Veritasium gewoon opgelicht wordt. Ik heb echt nul verstand van computerarchitectuur en dan is het echt heel moeilijk om specifieke dingen te herkennen die niet kloppen. Ik heb expres éérst de video gekeken en daarna jouw comment gelezen. Sommige dingen kan ik dan wel herkennen als dat het wat vaag en onaannemelijk klinkt maar de specifieke problemen miste ik natuurlijk totaal. De video van de self-driving cars is ietsje makkelijker omdat het onderwerp wat minder technisch is maar de stijl waarin informatie eenzijdig, onvolledig en soms echt fout wordt gepresenteerd is exact hetzelfde.

Wat wel opvallend is dat de video over Weimo letterlijk is gesponsord, maar deze niet. Toch kun je je niet aan de indruk onttrekken dat Veritasium heel specifiek een matige techniek aan het verkopen is.

En ik kende Veritasium inderdaad ook als een interessant en oprecht kanaal. Ik vind dit echt zonde.

Het hoeft dus niet een matige techniek te zijn. Het probleem is dat hij presenteert dat de problematiek in het Von-Neumann Bottleneck ligt, het idee dat geheugen traag is, en dat dit iets inherent is aan digitale computers. In praktisch elke AI accelerator die vrijwel allemaal digitaal zijn is dit dus ook geen probleem, en is alleen een inherent probleem in processoren die op het Von Neumann architecturen werken. Praktisch alle serverbakken en GPU zonder dit soort acceleratoren hebben dit probleem inderdaad, maar het is lang niet de enige oplossing en zeker niet inherent aan het digitale aspect.

Mijn afstudeeropdracht gaat om het kijken naar "approximate computing". Voor een opdracht, waar net als binnen AI, veel multiplicatie op datastromen toegepast wordt. Hierbij worden er fouten in de multiplicatie module toegevoegd, zeg maar, met als doel om deze module kleiner te maken. Minder stroomverbruik, kleinere oppervlak, maar wel een (voorspelbare) fout. Voor sommige doeleinden is dat prima. Dus om te zien dat hier een bedrijf gewoon de hele multiplicatie naar het analoge domein verplaatst, en dus het stroomverbruik van Digitaal->Analoog, en Analoog->Digitaal conversies op te koop toe neemt er dan daar blijkbaar goede resultaten uit krijgt is wel interessant. Veritasium noemt hier bijvoorbeeld ook 'ruis' als probleem, althans hij noemt het feit dat twee keer dezelfde berekening maken niet hetzelfde antwoord geeft. Dat gaat hier natuurlijk wel een concreet probleem worden. Hij zegt van niet, ik ben niet overtuigt. In vergelijking, het probleem waar ik aan werk vind zich plaats in de radioastronomie, die zijn wel wat ruis gewend. Neural Networks waar ik een paar terug mee heb gewerkt waren allemaal deterministisch, en kleine afwijkingen gaven enorm verschillende resultaten.

Dan komt er nog bij dat het trainen van neurale netwerken een taak is voor iemand die goede kaas gegeten heeft van statistiek, niet perse iemand die in de elektronica zit. Voor één probleem kan het ene model veel beter werken dan de andere. Dat kun je dus niet op een voorgebakken chip doen, ook niet op een ASIC, ook niet op deze Mythic chip. Daar moet alsnog een GPU, CPU of misschien een FPGA bij komen kijken. En dan wellicht een keer bij je uiteindelijke product moet je hier aan gaan denken. Ik geloof dat hij dit probleem ook aandraagt in zijn video: dit trainen gebruikt veel stroom, daar is dit dus geen oplossing voor.

Het gaat er allemaal te vlot over heen. Hier en daar wat fouten, en dan is daar opeens een kleine start-up die een revolutionair product heeft. Het zijn bedrijven als Google, Qualcomm, Amazon, Apple, Facebook, AMD en Samsung die bijvoorbeeld digitale ASICs ontwikkelen voor AI, nog geen analoge AI chips. Dat zijn niet de minste. En die doen het echt niet fout. Dan kun je ook zonder de specificaties allemaal op te vragen, want Mythic is niet zo open op hun website( 🤔 ), zonder exact te weten waar alle knelpunten in AI liggen (die weet ik ook niet), wel afvragen of de techniek al wel goed genoeg is.

Sorry voor de enorme lap tekst, maar ik wilde daar even iets dieper op reageren 😅

Ik heb hier weinig aan toe te voegen maar vind het erg interessant om te lezen. 👍

3 months later

Ik gebruik even dit oude topic om mijn hobby afgelopen dagen te delen: de text-to-image generator DALL-E. Het is een AI die afbeeldingen kan maken met elke tekst-invoer, maar wel met wisselend succes.

Via reddit nog meer prachtige en hilarische creaties op https://www.reddit.com/r/weirddalle/. Je kunt het zelf proberen via https://huggingface.co/spaces/dalle-mini/dalle-mini, de site is wel vaak overbelast maar een paar keer vernieuwen of even later weer proberen helpt doorgaans.

mono

Ik zag deze laatst ook al voorbij komen. En altijd de afsluiting: stel je voor hoeveel meer mogelijk is over een paar maanden/papers. Is sowieso wel een interessant YouTube-kanaal om te volgen, als je die AI-dingen interessant vindt.

3 months later

Sinds een tijdje is openai in publieke bèta. Zo te zien hoef ik straks mijn forumposts helemaal niet meer zelf te bedenken!

Finish the text

The current inflation caused by high prices for natural gas, puts nuclear energy and coal on another light. In particular, natural gas is a very important fuel for many electric power plants. If the price of natural gas goes up, the price of electricity goes up as well.

The same can be said for coal. If the price of coal goes up, the price of electricity goes up as well. This is because coal is the main fuel used to generate electricity.

Nuclear energy is not as affected by inflation as coal and natural gas. This is because nuclear fuel is not a major part of the cost of nuclear power plants. The cost of nuclear power plants is mainly the cost of building and operating the plants.

Finish the text

Historically, livestock farms have been emitting large amounts of potassium, causing significant distress to protected natural reserves. In order to solve this problem, the government should consider investing in new agricultural practices that are more environmentally friendly.

Some possible options for the government to invest in are:

1. Promote the use of potassium-rich fertilizers among farmers.

2. Encourage farmers to adopt grazing practices that result in less potassium being emitted.

3. Provide financial incentives for farmers to switch to potassium-efficient irrigation systems.

4. Help fund research into new potassium-reducing livestock farming practices.

5. Work with the livestock industry to develop new regulations that limit the amount of potassium that farms can emit.

By investing in these sorts of initiatives, the government can help to reduce the impact that livestock farms have on the environment, and protect important natural reserves.

• Duke replied to this.

Duke

Write a witty statement for person A

Person A: OpenAI is in public beta now.
      Person B: John found that out long ago already!
      Person A: Shut up, you.

5 months later
        a month later

We zijn nog niet bekomen van de impact van Chat GPT-3, maar GPT-4 is al in de lucht. En deze zou nóg capabeler moeten zijn.

Drietebuul Dat werd ook wel tijd, want de vorige versie is al door Danny geïntegreerd in z’n forum.

Als dit zo doorgaat zijn we binnen afzienbare tijd allemaal werkloos.

GPT-4 scoorde in het 90e percentiel bij het uniform bar exam, 99e percentiel bij de Biologie Olympiade. Op Youtube en Twitter kun je fragmentjes vinden van bijvoorbeeld mensen die met GPT-4 op basis van een schets op een a'tje een werkende website laten genereren, een dagvaarding op laten stellen op basis van een korte omschrijving van de casus, of een simpele game laten programmeren op basis van een paar regels tekst.

• Myst replied to this.

Drietebuul Dit zijn allemaal wel vrij specifieke AI's. Geef ze een opdracht, zij maken het. Dat deze ChatGPT dat beter doet dan de vorige maakt het nog niet echt intelligent, maar gewoon beter in de taak waarvoor het ontworpen is.

Voor eenvoudig digitaal werk komt wel minder emplooi, ja. Tante Gerda gaat voor een logo voor haar webwinkel in brocante natuurlijk niet 400 euro betalen aan een grafisch ontwerper, maar die slingert gewoon deze tool aan voor een veel kleiner bedrag. Die hele webwinkel van haar hoeft ook niet door een designer gemaakt te worden. Maar wat dat laatste betreft was low-code al een 'bedreiging' voor de eenvoudige huis- tuin- en keukendeveloper. Die stonden dus toch al onder druk. Echt maatwerk blijft bestaan, omdat er ook onderscheidend vermogen zit in iets met de hand laten maken. Dat is dan niet voor Gerda, maar wel voor grote bedrijven en instellingen.

We kopen ook nog handgemaakte tafels, kunstwerken en serviesgoed. Terwijl we ook alles bij IKEA hadden kunnen kopen en daarmee vele beroepsgroepen hadden kunnen marginaliseren.

Het wordt pas echt een probleem als er een self-aware AI komt. Dat duurt nog wel even. Nu is er gewoon een IKEA geïntroduceerd voor wat tot voor kort als 'skilled' werd werd gezien. Maar ook binnen die vakgebieden zijn er nogal wat gradaties. Ik denk dat vooral mensen zonder intrinsiek talent of motivatie het onderspit delven, want die moesten het juist van Gerda hebben.

Myst
              Ja ik kan volgen dat we nog niet zo ver zijn. Nog.

Maar zelfs als het "slechts" tot gevolg zou hebben dat de huis tuin en keuken programmeur, grafisch ontwerper, en juridisch ondersteuner werkloos worden Dan nog zouden de maatschappelijke implicaties daarvan enorm zijn. Er worden nu miljoenen mensen opgeleid voor functies die binnen afzienbare tijd compleet overbodig zullen zijn.

14 days later

https://nos.nl/artikel/2469350-techprominenten-pleiten-voor-tijdelijke-rem-op-risicovolle-ontwikkeling-ai

Tsja, “techprominenten” die pleiten voor een rem van tenminste zes maanden op de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. De roep om aandacht is wel terecht want politici moeten zich erover buigen want er moet wetgeving komen en ook awareness bij de gemiddelde burger kan geen kwaad.

Maar als westerse bedrijven echt de ontwikkeling van AI stil zouden leggen lijkt mij dat vooral China dat toe zou juichen.

Zes maanden, daarin kunnen we net onze eigen achterstand goedmaken alle fundamentele bezwaren van geavanceerde A.I. oplossen.

8 months later

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/19/bedrijfssoap-bij-openai-ontslag-topman-sam-altman-legt-interne-strijd-bloot-a4181345
              https://archive.is/QjVxf

Er lijkt een machtsstrijd gaande binnen OpenAI, tussen, kort gezegd, mensen die snel bakken met geld aan AI willen verdienen en zij die veel terughoudender zijn omdat ze weten dat AI de samenleving op alle niveaus zal gaan beïnvloeden. Aan de snelle geld kant staat de ontslagen Sam Altman en de belangrijkste vertegenwoordiger van de voorzichtige kant is Ilya Sutskever die in de video hieronder zijn ideeën over AI deelt.