Drietebuul Dit is misschien een betere plek inderdaad. In zekere zin heeft het 'overschatten van de menselijke creativiteit' ook te maken met wat jij hier schetst. Wij gaan er namelijk vanuit dat de zaken die jij hier noemt randvoorwaardelijk zijn voor het resultaat, terwijl een LLM feitelijk niets meer doet dan het volgende element in een sequentie voorspellen op basis van een hele grote trainingsset (goed, er zijn ook al wel wat modellen die dat combineren met andere technieken, maar dan nog). Nog een stap verder zie je vaak dat mensen toch min of meer lijken te denken dat de technologie ook daadwerkelijke die vaardigheden bezit, maar een LLM heeft werkelijk geen flauw besef van wat ie uitspuugt in de zin dat mensen dat hebben. Daarom kunnen die modellen vaak al niet eens fatsoenlijk aangeven hoe vaak de letter R voorkomt in een woord om maar wat te noemen, een taak die voor mensen letterlijk kinderlijk eenvoudig is.
GS noemt het samenvatting van meetings, misschien geldt dat als nuance en detail er niet al te veel toe doet en het simpelweg gaat om het feit dat Henry de bitterballen regelt en David het bier. Maar ik merk toch vaak dat als mensen vol trots met zo'n samenvatting komen en dat er best wat elementen van herkenning inzitten, dat het voor mij persoonlijk een veel te hoog klok-klepel gehalte heeft, de cruciale details gemist worden terwijl er zaken bijgehallucineerd worden en ga zo maar door.
Ons eigen vakgebied is natuurlijk het eerste aan de beurt waar het aankomt op potentieel productiviteitsverhogende zaken. Ik heb zelf wel een tijdje gewerkt met een AI assistent die dingen kan doen als suggesties voor code fragmenten, wijzigen analyseren en een samenvatting in natuurlijke taal genereren, voorstellen voor verbetering doen, bestaande code uitleggen en ga zo maar door. In het begin was ik heel enthousiast, maar na een half jaartje moest ik toch ook wel bekennen dat de echte productiviteitswinst daar niet behaald wordt. Zeker niet voor mensen zoals ik met al 20 jaar ervaring.
En vooropgesteld AI is veel breder dan de enorme hype die we hebben omtrent generatieve AI natuurlijk, maar dat is wel waar het grote geld naartoe gaat vandaag de dag.