tsjok

De pakkans is in het wielrennen dus al laag (allerlei beroemde dopeurs zijn overigens nooit positief getest), laat staan in sporten waar veel minder getest wordt. Daarnaast wordt er veel meer onder het tapijt geveegd, daar kom je in het wielrennen niet meer mee weg.

Een paar aardige stukjes over dit onderwerp.
https://www.vice.com/nl/article/wjkgnn/een-oud-profvoetballer-legt-uit-hoe-makkelijk-het-is-om-doping-te-gebruiken
https://www.ad.nl/home/voetbal-heeft-een-dopingvrij-imago-maar-waarom-is-een-raadsel~ae08611c/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
http://deeconometrist.nl/lionel-messi-gebruikt-doping/

Sloggi In veel mindere mate, denk ik. Maar je hebt gelijk, in sport in het algemeen en wielrennen in het bijzonder kun je niemand vertrouwen.

Verder is het al enorme winst dat de Tour daadwerkelijk is uitgereden. Daar waren vooraf toch wel de nodige twijfels over. Het verloop was spannend en we hebben toch wel aantal erg mooie etappes gezien. Kortom, erg fijn dat wielrennen er weer is en schijnbaar redelijk veilig een rittenkoers van drie weken kan afwerken. Ben wel benieuwd wat er gebeurt als de renners nu weer even naar huis gaan.

janneke141

Als je daardoor de laatste 10 minuten kan blijven gaan terwijl je tegenstander op apegapen ligt heeft dat wel degelijk invloed. Zeker potjes in de jaren 80 tegen vage clubs uit het Oostblok waren zeer bedenkelijk.

• Duke replied to this.

Duke

Het mooiste voorbeeld blijft Indurain, nooit gepakt maar die zat onder de EPO. Mart Smeets heeft ooit eens verteld dat hij hem 's nachts tegen kwam op een hotelgang. Indurain mocht niet gaan slapen van zijn artsen omdat zijn bloed zo dik was dat ze bang waren dat hij dan zou stikken.

De Franse politie is op bezoek geweest bij Arkea.

NOS:

Gendarmes doorzochten de kamers van Quintana, zijn broer Dayer en Winner Anacona. Ook die van de masseurs en de ploegauto's werden nader geïnspecteerd. De precieze reden van de huiszoeking is nog onduidelijk, maar volgens L'Équipe gaat het om een vooronderzoek.

Duke De arts van TVM werkte ook met verschillende Limburgse voetbalclubs.

Dr. Fuentes wilde voor de rechtbank een complete bekentenis afleggen, inclusief een groot aantal voetballers. De rechtbank gebood hem alleen over wielrenners te praten.

Dwersdriever

Correct. Zie ook de linkjes een paar Posts terug. Al die sporten waar veel geld rondgaat zijn vermoedelijk rot.

Dwersdriever De arts van TVM werkte ook met verschillende Limburgse voetbalclubs.

Ok, maar dan hebben we het wel over Limburg, hè.

In podcast De Rode Lantaarn werd voor een stukje dezelfde discussie gevoerd als hier over doping in het wielrennen. Met hetzelfde lichte ongemak overigens. Maar daar werd ook nog gerefereerd aan Operatie Aderlass rondom de Duitse arts Mark Schmidt en de bijbehorende Sloveense connectie. Ook interessant.

Zijn hier trouwens nog deelnemers aan wielerspelletjes? Ik denk eigenlijk dat Fantasy Cycling ook nog wel een belangrijke reden is waarom ik aanhoudend geboeid wordt door de sport. Ik speel al sinds mijn prilste jeugd in allerhande wielerpooltjes.

Dwersdriever

Ik was wel blij dat ze het benoemden. Ik snap dat journalisten heel voorzichtig moeten zijn met beschuldigingen, maar met uitzondering van Thijs Zonneveld (hier in Nederland in ieder geval) gaan nu alle commentatoren en journalisten vol voor "JumboVisma heeft tactisch gefaald"/"Roglic kan geen derde week rijden"/"De helm was niet goed!" zodat ze niet de absurditeit van Pogacars tijdrit hoeven te benoemen.

Linus Ik weet niet of dat nu het ontwijken van het dopingvraagstuk is, of toch gewoon de oudhollandse afwijking om de Nederlandse prestaties, of het gebrek daaraan, altijd belangrijker te vinden dan de winnaar.

janneke141

Hoewel ik vooral Nederlandse media volg, heb ik hetzelfde sentiment zien terugkomen bij de Belgen en in de Engelssprekende pers/podcasts. En wederom, ik snap het wel dat journalisten en commentatoren voorzichtig zijn met insinuaties zonder dat ze iets hard kunnen maken. Je wil geen rechtszaak aan de broek of je bronnen verliezen. Maar er moet een tussenweg zijn.

Hoe dan ook, ik ben het eens met de stelling dat Jumbo een inschattingsfout gemaakt heeft in de ploegentactiek. Doet verder niets af aan de prestatie van Pogacar 🙂

Intussen lijkt er dus wel degelijk iets gevonden te zijn bij Arkea.

Vooronderzoek naar vermoedelijk dopinggebruik in de Tour: Quintana in nauwe schoentjes?

De Tour de France staat nog maar een dagje in de boeken geschreven en daar duikt een eerste (mogelijk) schandaal op. Volgens het persagentschap AFP wordt een ploeg uit de Ronde van Frankrijk geviseerd in een onderzoek naar vermoedelijk dopinggebruik. Vorige week woensdag vond een inval plaats in het hotel waar Arkéa-Samsic, de ploeg van Nairo Quintana, verbleef.

Afgelopen weekend pakte de Franse krant Le Journal du Dimanche uit met het bericht dat er vorige week woensdag een huiszoeking had plaatsgevonden in het hotel waar wielerploeg Arkéa-Samsic verbleef.

Bij de Franse sportkrant L'Equipe werd het nieuws bevestigd door teammanager Emmanuel Hubert, maar hij wenste geen verdere toelichting te geven.

L'Equipe gaf nog mee dat niet de ploeg, maar wel kopman Nairo Quintana geviseerd werd.

Ook de kamers van zijn Colombiaanse landgenoten en ploegmaats Dayer Quintana (de broer van Nairo) en Winner Anacona zouden een bezoekje van de speurders hebben gekregen.

Persagentschap AFP gaat vandaag nog een stapje verder en beweert dat er "een voorlopig onderzoek is geopend naar vermoedelijk dopinggebruik, waarbij een ploeg uit de Tour de France geviseerd wordt".

Volgens AFP is het onderzoek geopend door de gezondheidsdiensten van het parket van Marseille.

Volgens de procureur, zo citeert AFP, zouden "talrijke gezondheidsproducten zoals medicijnen gevonden zijn, net als een methode die als dopinggerelateerd kan worden gekwalificeerd".

Update: Parket van Marseille bevestigt dat Arkéa-Samsic spilfiguur is
                Er raken stilaan enkele details bekend.

Het parket van Marseille bevestigt rond 19.30u dat wielerploeg Arkéa-Samsic het onderwerp van het onderzoek is.

"Er is een onderzoek aan de gang naar vermoedens van dopinggebruik door een deel van de renners van Arkéa-Samsic", klinkt het.

Er zouden ook twee arrestaties gebeurd zijn.