En waaiers.
Wielrennen #2
En de levende legende in het Geel. Het kan niet op voor Jumbo.
- Edited
Yes! Mooi dat ze die trui aan mag na al haar lobbywerk om de tour voor vrouwen terug te krijgen. En heel jammer van Cavalli die na een val moest afstappen.
Dwersdriever Ik zag op Twitter wel leuke suggesties. Wout van Taert en Vingetaart bijvoorbeeld. Of gewoon gele en groene tompoucen.
Trauma uit 2020 waarschijnlijk. Toen hadden ze een belachelijke hoeveelheid gele bollen (variant op hun oranje bollen) gemaakt en toen verloor Roglic en konden ze niks meer met die bollen. :')
- Edited
Net maar even wezen kijken bij Daags na de Tour in Boxmeer. Mathieu komt net als winnaar over de streep. Vertelde dat hij pas eergisteren weer op de fiets is gestapt en van het WK zijn belangrijkste doel gaat maken.
Won in de sprint met Van Poppel en Eekhoorn.
Ja, zag ook al een interview met hem ergens vandaag voor de start waar hij dat aankondigde.
Als alles zo doorgaat heeft Nederland gewoon alle dagen de gele trui deze week. Eerst Wiebes, nu Vos en als het zo gaat als mensen verwachten vanaf het weekeinde Van Vleuten.
Ondanks al het gezeur over het vallen en zo, vind ik het leuk om naar te kijken.
Dwersdriever
Vollering maakt ook nog kans.
Ik ben nu wel heel benieuwd of SDW gelijk gaan hebben dat ze met Moolman of Vollering de eindoverwinning gaan behalen of dat ze nog spijt gaan krijgen dat ze Van Vleuten niet eerder op grote afstand hebben gefietst.
- Edited
Klinkt inderdaad niet onaannemelijk. Die etappe waar Moolman reed om de gevallen Vollering achter zich te houden terwijl Vollering op kop van het tweede groepje reed om terug te komen, was redelijk absurd.
Misschien ook wel goed voor het peloton dat een ploeg die zoveel sterker (en rijker?) is dan de rest er een zootje van maakt. Je ziet het ook wel bij kampioenschappen dat de Nederlandse dames er regelmatig naast grijpen omdat ze te veel kopvrouwen hebben.
Linus Je ziet het ook wel bij kampioenschappen dat de Nederlandse dames er regelmatig naast grijpen omdat ze te veel kopvrouwen hebben.
Kwam ook nog even aan de orde toen. De vraag was waarom Wiebes niet mee was genomen naar het WK in Leuven. Als jonkie tussen de ervaren vrouwen die elkaar ook weinig gunnen..
- Edited
Of Riejanne Markus, die komt iets makkelijker de heuvels over.
Maar ik snap ook wel dat de bondscoach moeite heeft om meer knechten mee te nemen. Ellen van Dijk en Demi Vollering waren het probleem niet, die knechten wel. Je moet dan echt de keuze maken om één van de grote drie thuis te laten terwijl ze alle drie kunnen winnen zonder heel veel hulp van anderen.
SDW vind ik een ander verhaal. Waar een bondscoach het maar moet doen met wie er toevallig de juiste nationaliteit heeft en in vorm is, kan een ploeg tactisch renners inkopen en beslissingen maken wie wanneer moet pieken. Daarbij is het een etappekoers, dan kan je veel beter plannen maken.
Maar goed, we lezen nu overal hoe trots TJV (mannen) is op het feit dat ze een tactisch plan hadden voor deze tour en daardoor hebben gewonnen. Ze hebben twee podcastmakers (fans, geen wetenschappers) ingehuurd voor videoanalyses, zijn bij de trainer van Ajax langs geweest om iets over tactiek/het analyseren van de tegenstander te leren en een paar jaar terug leerden we dat Jac Orie ze moest leren over trainingstechnieken en voedsel. En dan is TJV een voorloper, de rest van de ploegen loopt nog verder achter. Ik wil niet weten wat voor een amateuristische bende het is bij de ploegen in het vrouwenpeloton.
Linus Maar goed, we lezen nu overal hoe trots TJV (mannen) is op het feit dat ze tactiek/een plan hadden voor deze tour en daardoor hebben gewonnen. Ze hebben twee podcastmakers (fans, geen wetenschappers) ingehuurd voor videoanalyses, zijn bij de trainer van Ajax langs geweest om iets over tactiek/het analyseren van de tegenstander te leren en een paar jaar terug leerden we dat Jac Orie ze moest leren over trainingstechnieken en voedsel. En dan is TJV een voorloper, de rest van de ploegen loopt nog verder achter. Ik wil niet weten wat voor een amateuristische bende het is bij de ploegen in het vrouwenpeloton.
En dat alles voor het meesterplan "op de zwaarste berg met twee man om en om wegfietsen tot Pogacar breekt". Waarbij ook voor het gemak maar wordt vergeten dat Pogacar zijn belangrijkste knechten al kwijt was door puur toeval. Vond het op de dag zelf mooi gekoerst hoor, maar er wordt nu een beetje gedaan alsof we de Fosbury Flop van het wielrennen hebben mogen aanschouwen.
- Edited
Ik vrees echt dat het wielrennen achter is gebleven in het verleden ten opzichte van de meeste andere sporten. En dat dit soort simpele tactische plannen gewoon redelijk revolutionair zijn voor de sport.
Wat bijvoorbeeld ook opviel was dat er gewoon weinig was geregeld om de hitte goed door te komen. De organisatie deed niks (geen extra tijd bij de meeste warme etappes, de regel dat ze in de laatste fase geen bidon meer mogen hebben bleef, geen ander tijdstip of kortere koers), zieke renners werden niet uit de koers gehaald terwijl ze kotsend door de hitte aan het fietsen waren en bij de meeste teams waren er geen extra hulpmiddelen. We hebben Yates in een ijsbad zien zitten en Jumborenners kregen een koelvest bij het uitrijden, maar ik heb het geloof ik niet bij andere ploegen gezien.
Zo kan je nog een hele reeks aan bizarre dingen opnoemen die normaal zijn in het peloton, maar eigenlijk compleet absurd zijn.
- Edited
Linus Op het gebied van materiaal valt dat eigenlijk wel mee. De grote fietsenfabrikanten innoveren zich te pletter en er is een felle concurrentieslag gaande op een nog altijd heel snel groeiende markt.
In de professionele wielersport gaat eigenlijk relatief weinig geld om voor een sport die zo veel media-aandacht genereert, zo veel uur goedbekeken op televisie is en die zo veel publiek trekt. Terwijl het runnen van een ploeg wel heel arbveidsintensief is. Dat betekent dat het budget voor begeleiding eigenlijk helemaal niet zo hoog is en veelal bestaat uit mensen die bijna rechtstreeks vanuit de koers de auto in zijn gegaan. Een van de kenmerken van de wielersport, het is een individuele sport in teamverband, speelt daarbij ook een rol. 'De ploeg' is eigenlijk zelden compleet bij elkaar en de meeste renners trainen in eigen omgeving.
Dat is echter allemaal al een jaar of vijftien snel aan het veranderen. De toewijzing van de Olympische Spelen aan Londen speelt daarbij een hoofdrol. De Britten hebben een enorm programma opgezet om te zorgen dat ze op hun eigen spelen goed naar voren zouden komen. Daarbij hebben wetenschap, voedingsdeskundigen, coaches en trainers heel nauw samengewerkt. (Baan)wielrennen was een van de sporten waar de Britten dachten goed te kunnen oogsten. Dat programma in het National Cycling Center in Manchester vormde ook de motor achter de opkomst van Team Sly/Ineaos en maakte van redelijk middelmatige renners als Chris Froome en Bradley Wiggins tourwinnaars.
De marginal gains waar @Duke het over heeft impliceren een soort verdachtmaking. Maar het rijden op waarden, de professionele voeding, het gebruik van ketonen om snel te herstellen en meer van dat soort zaken hebben het wielrennen wel degelijk structureel veranderd.
Dat staat wat mij betreft ook los van het feit dat organisatoren van wielerwedstrijden echt nog wel ouderwets zijn en dat de macho-cultuur van het altijd maar doorfietsen als je nog op de fiets kunt zitten nog altijd prevalent is in het peloton.
Tenslotte moet je de professionaliteit van veel andere sporten ook niet overschatten. Zelfs in het miljardenbal voetbal hebben veel trainers amper kennis van fysiologie en geven ze gewoon de trainingen die ze vroeger zelf hebben gehad.
Dwersdriever De marginal gains waar @Duke het over heeft impliceren een soort verdachtmaking. Maar het rijden op waarden, de professionele voeding, het gebruik van ketonen om snel te herstellen en meer van dat soort zaken hebben het wielrennen wel degelijk structureel veranderd.
Oh zeker. Je ziet daardoor ook dat teams uit traditionele wielerbonden als Frankrijk, Spanje en Italië behoorlijk achterblijven omdat die (veelal uit conservatisme) die slag nog maar heel beperkt maken.
- Edited
De vraag is alleen of het wielrennen als sport echt veranderd is of dat een paar ploegen een professionaliteitsslag hebben gemaakt. Want Ineos heeft inderdaad een flinke slag gemaakt in het afgelopen decennium en Jumbo-Visma heeft daarvan geleerd en die hebben dan ook weer een extra stap te maken (o.a. door de food app). Je ziet DSM knutselen aan betere kleren waardoor renners minder schade hebben bij valpartijen en ik vermoed dat Bora en de Belgische ploegen (nou ja, Lotto niet zo) ook wel redelijk bij de pinken zijn.
Maar de Franse ploegen lijken nog in het verleden te zitten. En het Italiaanse UAE hebben gewoon geluk gehad dat ze het grootste wielertalent van deze eeuw in het team hebben. Maar verder is er niks indrukwekkends te ontdekken aan die ploeg ondanks de diepe zakken. Om nog maar niet te spreken van Movistar, waar complete idioten de leiding hebben.
Linus Ja, dat klopt helemaal. De verandering gaat niet heel erg snel. Het is in de kern een conservatieve volkssport.
Het is daarbij ook niet gek dat de echte vernieuwing uit een niet traditioneel wielerland komt. Maar dat kan best snel gaan. Je ziet hoe een ploeg als Wanty met sprongen vooruit is gegaan op het moment dat de trainingen werden gemoderniseerd.
In Frankrijk zal ongetwijfeld opvallen dat als Franse renners een keer een wedstrijd van formaat winnen, dit veelal mannen zijn in buitenlandse dienst. Dat Frankrijk een enorm circuit aan wedstrijden in eigen land heeft, helpt denk ik niet. Daardoor lijkt het alsof de Franse World Tour-teams nog best succesvol zijn als je puur kijkt naar het aantal overwinningen.
Movistar is inderdaad het meest trieste geval in de World Tour. Wellicht dat als de hoogbejaarde Valverde eindelijk afscheid neemt, de verhoudingen in de ploeg kunnen veranderen. Je ziet voorzichtig ook wel wat veranderingen daar, bijvoorbeeld de toevoeging van rijders van buiten Spanje. Maar een groot probleem is dat de grootste Spaanse talenten er niet over piekeren om bij Movistar te gaan rijden.
Dwersdriever Het is daarbij ook niet gek dat de echte vernieuwing uit een niet traditioneel wielerland komt.
Heb je het dan over de rondere wielen en de gekleurde bidons van Sky?