Duke
Of Riejanne Markus, die komt iets makkelijker de heuvels over.
Maar ik snap ook wel dat de bondscoach moeite heeft om meer knechten mee te nemen. Ellen van Dijk en Demi Vollering waren het probleem niet, die knechten wel. Je moet dan echt de keuze maken om één van de grote drie thuis te laten terwijl ze alle drie kunnen winnen zonder heel veel hulp van anderen.
SDW vind ik een ander verhaal. Waar een bondscoach het maar moet doen met wie er toevallig de juiste nationaliteit heeft en in vorm is, kan een ploeg tactisch renners inkopen en beslissingen maken wie wanneer moet pieken. Daarbij is het een etappekoers, dan kan je veel beter plannen maken.
Maar goed, we lezen nu overal hoe trots TJV (mannen) is op het feit dat ze een tactisch plan hadden voor deze tour en daardoor hebben gewonnen. Ze hebben twee podcastmakers (fans, geen wetenschappers) ingehuurd voor videoanalyses, zijn bij de trainer van Ajax langs geweest om iets over tactiek/het analyseren van de tegenstander te leren en een paar jaar terug leerden we dat Jac Orie ze moest leren over trainingstechnieken en voedsel. En dan is TJV een voorloper, de rest van de ploegen loopt nog verder achter. Ik wil niet weten wat voor een amateuristische bende het is bij de ploegen in het vrouwenpeloton.