Na de volgende verkiezingen volgt waarschijnlijk een formatie van anderhalf jaar. Wanneer je dat ook doet, dat is altijd ongewenst. Dus dan maar zo vroeg mogelijk door de zure appel heen. Dit kabinet gaat echt niet veel meer doen waar de samenleving als geheel baat bij heeft.
Stikstofissues
De truth bombs van Tjeerd blijven maar komen.
We hebben bestuurders nodig met ruggengraat
Best een hilarische uitspraak, van een D66'er.
- Edited
Sowieso moet je bij D66'ers eerst kijken wat ze bedoelen met betaalbaar wonen. Reinier van Dantzig kwam immers nog niet heel lang geleden met het plan om "betaalbare" appartementen van 3,5 ton te bouwen zonder keuken.
- Edited
janneke141 Iets meer dan 50% van de leden stemde (kort gezegd) tegen het stikstofbeleid. Markiemark zat op de eerste rij en liet Gewoon Sophie vrolijk spartelen als een echte leider betaamt. Mark annuleerde ter plekke z'n speech want de borrel liep vertraging op.
Wel gouden TV.
De titel van het commentaar van de Volkskrant vat het wel aardig samen:
Rutte IV loopt hopeloos vast in de zelfgebakken lucht van het stikstofbeleid
- Edited
Leuke set columns over het subsidiëren van de veesector, met als kern:
Veehouderijen draaien deels op subsidies, waarvan deze (onverantwoorde) overheidsbijdrage aan het Diergezondheidsfonds maar een klein maar illustratief voorbeeld is. Schrappen van de subsidies vermindert de waarde van veehouderijen (fors) en maakt uitkopen navenant goedkoper.
Het is toch gek dat de belastingbetaler eerst moet betalen aan het onverantwoord subsidiëren van een sector, en daarna nóg een keer moet betalen omdat die sector dankzij die subsidie nog een beetje geld verdient? Ja, dat is gek.
Over subsidies aan de sector als geheel rekent hij voor dat een kwart van het boereninkomen uit subsidie bestaat. Dat is exclusief indirecte subsidies als ontheffingen e.d.:
Het grootste deel hiervan bestaat niet uit subsidies in geld, maar in natura. Als een bedrijf gratis schade mag berokkenen aan de omgeving, is dat subsidie in natura. Volgens de Staat stootte de landbouw in 2020 alleen al 26 miljoen ton broeikasgas uit. CO2-rechten doen dezer dagen op de Europese markt zo’n 80 euro per ton. Omdat de landbouw de CO2 gratis de dampkring in mag sturen is dat een cadeau van ruim 2 miljard euro. En dan heb ik het nog niets eens over stikstof.
https://12ft.io/proxy?ref=&q=https://www.volkskrant.nl/a-b5506e2e
Provincie Limburg is naar eigen zeggen koploper in het aantal veehouderijen dat zich voor deze regeling [MGA1-opkoopregeling, red] heeft gemeld. Van de circa 150 vrijwillige aanmeldingen voldoen er veertig aan de voorwaarden van de regeling, maar zullen er naar verwachting zo'n 20 er daadwerkelijk gebruik van gaan maken, zegt Gabriëls. Zij zitten in het aankoopproces met als einddatum 30 november. Het gaat bij allemaal om piekbelasters nabij Natura 2000-gebieden. Gezamenlijk vormt deze opkoopronde een groot reductiepotentieel voor de stikstofopgave van de provincie.
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2022/11/10/limburg-sluit-eerste-opkoopdeal-met-zeven-piekbelasters
Paapse boeren ruiken een goede deal. Is dat goed nieuws?
In Limburg zijn principes altijd te koop voor een goede prijs.
MOB is goed bezig.
En zo blijven we de kool en de geit sparen. Kleine boeren met weinig impact op het milieu vangen de hoofdprijs en de megakalkoenboer op de Veluwe blijft ongestoord z’n gang gaan. Het moet toch wel mogelijk zijn om gerichter beleid te voeren?
Tuurlijk kan dat. Zoals in gidsland België bijvoorbeeld https://nos.nl/artikel/2418581-vlaanderen-beperkt-stikstofuitstoot-tientallen-boeren-moeten-stoppen
- Edited
Sloggi Ik geef ze alleen weinig kans, want mij lijkt dat regulier onderhoud onder het normale gebruik van een gebied/voorziening/object valt, en geen “project” is in de zin van de Habitatrichtlijn.
Edit: Dit is onjuist. Zie bijv. hier: https://www.bfn.de/sites/default/files/BfN/planung/eingriffsregelung/Dokumente/tagung_wiederkehrende_eingriffe_teil_1_2012.pdf
Regulier onderhoud kan met een eenmalige vergunning toegestaan worden (en mag ook doorgaan als het voor invoering van de Habitatrichtlijn al gebeurde), maar alleen als de aard, omvang en het interval van de onderhoudswerkzaamheden gelijk blijven. Als dat bij Schiphol dus niet het geval is, dan maakt MOB dus een goede kans.