Een akkoord waar alle partijen mee akkoord gegaan zijn is inderdaad definitief (daarin zit natuurlijk een duidelijke democratische component, Barnier heeft alle betrokkenen constant actief op de hoogte gehouden, als het de verkeerde kant op zou gaan waren er genoeg momenten om bij te sturen). Dat na afloop nog significant aanpassen aan de wensen van tientallen parlementen lijkt me ook geen serieuze optie. Ik snap ook nog niet helemaal hoe jij dat in de praktijk voor je ziet.
Brexit #5 - T plus een beetje
dat zijn zeer dramatische conclusies die geen recht doen aan onze prima ontwikkelde representatieve democratie. Er zou meer aandacht mogen komen voor die kaderstellende rol en achteraf moet dat goed getoetst worden. Maar de uitvoerende taak (het onderhandelen en tot een gedragen akkoord komen) hoort gewoon bij de uitvoerende macht te liggen.
Je moet jezelf de vraag stellen of het nettoresultaat voor Nederland beter was geweest als we 'zelf' hadden mogen onderhandelen. Ik denk eigenlijk van niet. Als je wil profiteren van schaalvoordelen dan horen daar soms ook wat schaalnadelen bij.
Duke De Kamer zou ook zelf een onderhandelaar kunnen sturen. Een verdrag opstellen is toch ook wel een wetgevende taak.
Maar je moet hoe dan ook een “interface” hebben tussen onze interne procedures en de onderhandelingstafel waar uiteindelijk één Nederlander zit die ‘ja’ of ‘nee’ moet kunnen zeggen.
Duke Dat ik van mening ben dat de representatieve democratie in Nederland helemaal niet meer zo prima ontwikkeld is, mag toch geen nieuws zijn? Dit is daar een goed voorbeeld van en ik ben blij om te lezen dat mijn zorgen over de totstandkoming van dit verdrag in de Tweede Kamer worden gedeeld.
Dat de kamer soms wat wereldvreemd in haar rol zit is ook geen nieuws. In plaats van achteraf piepen hadden ze Blok (en evt Rutte) zeer regelmatig het vuur aan de schenen moeten leggen tijdens het onderhandelingsproces, desnoods in besloten vergaderingen.
De instrumenten zijn er gewoon, alleen de kamer mag best wat scherper zijn in haar opstelling.
Maar achteraf gaan mekkeren over een dergelijk akkoord is nu vooral voor de bühne.
- Edited
Duke Voldoende tijd voor democratische controle op het onderhandelingsresultaat lijkt me een minimale voorwaarde voor het sluiten van vergaande verdragen, maar misschien zijn mijn verwachtingen inderdaad niet meer realistisch. Vooral doorduwen en later zien wat de effecten zijn en welke interpretaties 'onafhankelijke' arbiters erop los gaan laten en dan je handen in onschuld wassen.
- Edited
Tja, die tijd ontbreekt vanwege deadlines en de onwil om de Britten het ravijn van een Brexit zonder deal in te storten.
Daar past een uitgebreid rectificatieproces (wat zo 3-5 jaar kan duren) niet zo in. Heeft verder weinig met onwil te maken en daarom ook mijn pleidooi voor scherper zijn op de kaders aan de voorkant.
En niet meer realistisch, lijkt me niet de goede term. Zoiets is eigenlijk in geen vergelijkbaar geval ooit realistisch.
- Edited
Duke Laten we het maar houden op een verschil van inzicht in hoe een democratie zou moeten functioneren en welke invloed internationale verdragen en supranationale organisaties daarop mogen hebben.
mono Het blijkt geen hindernis te zijn voor Von der Leyen en Michel om het net gewoon te ondertekenen. Het gaat nu per Brits militair vliegtuig naar Londen waar Johnson tekent.
Had ik al gezegd dat dit een dra-ma is?
FFS
LuisInPels Is dat zo?
De Britten houden min of meer gewoon toegang tot de Europese markt voor al hun producten en waarschijnlijk ook voor financiële services, FD meldt vanmorgen dat de zaken in Hoek van Holland heel rustig verlopen. Er is absoluut geen sprake van Brexit-opstoppingen, de Britten zijn af van alle Europese juridische instellingen, eventuele conflicten worden niet door EU-rechters maar door arbiters beslecht.
De enige twee min of meer negatieve punten die ik heb gelezen zijn dat Britse studenten, muv Noordieren, niet meer mee mogen doen aan het Erasmus-schema en dat ze toegang tot wat databases verliezen. Dat kun je allebei nauwelijks als 'overwinningen' voor de EU zien.
We kunnen natuurlijk pas over een paar jaar definitief de rekening opmaken, maar vooralsnog lijkt het erop dat de Britten lde belangrijkste doelstellingen van de Brexit gehaald hebben.