Toch is het ook wel interessant waarom dit verbod zoveel aandacht trekt en voor ophef zorgt, want eigenlijk is zowel het verbod als de concrete uitwerking ervan een non-issue. Van de 850.000 moslims in Nederland dragen er een paar honderd een kledingstuk dat volgens deze wet nu op bepaalde plaatsen niet meer mag. Dat deze wet bekend staat als een boerkaverbod is wat dat betreft wel ironisch, want het aantal boerkadraagsters in Nederland overstijgt waarschijnlijk de tien niet eens.
En dan die weerstand uit met name progressieve en feministische groepen. Tekenend vond ik de uitspraak "de boerka verbieden is net zo erg als de boerka verplichten". Je hoeft echt geen moraalfilosoof te zijn om te bedenken hoe volstrekt idioot die vergelijking is.
En ondanks dat intrigeert het mij ook. Ik weet alleen nog niet precies waarom. Misschien omdat het om een kruispunt gaat van allerlei gestructureerde denkfouten: islamitische paranoia, moslimhaat, islamofobie-fobie en een omgekeerde vorm van ouderwets racisme-seksisme.