Dwersdriever Je kan het goedopgeleide Grieken moeilijk kwalijk nemen dat ze hun heil in andere landen zoeken.
En wij hebben ook naoorlogse tijden gekend toen we Nederlandse emigranten verscheepten/verkochten aan Canada, Australië en Nieuw-Zeeland omdat het hier te vol en te arm was. Uiteindelijk zal het op termijn wel weer goed komen met de Grieken, maar de resterende bevolking moet op de blaren zitten van enkele decennia wanbeleid.

GSbrder Ik neem niemand iets kwalijk. Ik geef alleen aan dat op de stelling dat arbeidsmigratie iets is waar Nederland van profiteert en wat leidt tot een continent met stabiele en welvarende buren wel wat af te dingen valt.

Dwersdriever

Het alternatief zou zijn dat heel wat ontevreden afgestudeerden in het land van oorsprong zouden zijn gebleven; dat is een verspilling van menselijk talent enzou uiteindelijk alleen nog maar tot grotere druk op de interne arbeidsmarkt hebben geleid. Arbeidsmigratie is uiteindelijk vaak ook gunstig voor het land van emigratie; vaak gaat het gepaard met veel wat hard geld dat teruggestuurd wordt, en hoogopgeleide emigranten kunnen op latere leeftijd vaak de vaardigheden opgedaan in het buitenland weer valoriseren in het land van oorsprong. Niet alles is geweldig in Oost- en Zuidoost-Europa, inderdaad; ht alternatief zou echter veel dramatischer zijn.

Dwersdriever Het is natuurlijk niet zo dat al die afgestudeerde Grieken in Nederland komen werken en we onze buren leegzuigen. Ze gaan eveneens naar landen als Duitsland, Frankrijk, België.

Het is daarnaast de vraag hoe permanent zo'n besluit blijkt. Uiteindelijk zal een twintiger anders in het leven staan dan een veertiger en zou een terugkeer van academici met gezinnen naar het land van herkomst ook niet onrealistisch zijn.

Reya Ik wil alleen maar aangeven dat het niet alleen een goed-nieuws-verhaal is. Over de negatieve effecten van een brain drain op het land van vertrek: minder innovatie en creativiteit is veel geschreven, net als over de aan een brain drain gekoppelde verslechtering van cruciale onderdelen van de samenleving als de medische sector en het onderwijs. Dus heeft ook veel invloed op de kwaliteit van leven van de achterblijvers en de toekomstige ontwikkeling van de volgende generaties.. Of de economische afhankelijkheid van geld dat door migranten wordt teruggestuurd nou louter een positieve ontwikkeling is, is de vraag. En of migranten daadwerkelijk terugkeren naar het land van herkomst, is ook maar de vraag.

• Duke replied to this.

Dwersdriever Ik wil alleen maar aangeven dat het niet alleen een goed-nieuws-verhaal is.

Is er iemand die dat dan beweert?

Duke Voor wat het waard is: Reya schreef "uiteindelijk vaak ook gunstig voor het land van emigratie".

• Duke replied to this.

Duke Het is een discussie over de vraag of de migratie vanuit Zuid- en Oost-Europa daadwerkelijk leidt tot een stabieler en welvarender continent, zoals Reya beweert. Dat is een interessante stelling, waar ik op reageer.

Ossu

dat lijkt me geen claim voor een alleen-goed-nieuws verhaal.

Dwersdriever Vermenging van de diverse Europese volken zal leiden tot een meer homogene Europese samenleving en dat versterkt de eenheid en zorgt dus voor meer stabiliteit.

Zelfs de boreale xenofoben zijn banger voor Afrikanen dan voor Grieken tenslotte.

• Duke replied to this.

Dwersdriever

dat netto positieve effect kan ook bestaan met de kanttekeningen die, terecht, te maken zijn.
                  Door te dien alsof je je moet afzetten tegen een alleen-maar-goed-nieuws verhaal creëer je volgens mij een valse tegenstelling.

Duke Je kunt het ook gewoon zien als een interessante discussie. Ik vind het in ieder geval interessant om de tegenargumenten te lezen en ik hoop dat mijn uitleg over de negatieve kanten van een brain drain door sommige mensen ook als interessant wordt gezien. En indien niet, ook goed.