GSbrder Dat dit soort ontwikkelingen niet op stel en sprong kunnen, lijkt me helder. We gaan geen miljardenindustrie in een keer de nek omdraaien. Dat neemt niet weg dat we kritisch moeten kijken naar de toekomst van dit soort arbeidsintensieve industrieën gezien de demografische ontwikkeling in Nederland en het feit dat er relatief weinig interesse is om dit soort werk te doen. Dat betekent dat de huidige situatie met grootschalige import van arbeid hoogstens zeer tijdelijk kan zijn in voorbereiding op grootschalige automatisering of verplaatsing. Op dit moment worden de goedkope arbeidskrachten echter vooral gebruikt om een bedrijfstak overeind te houden.
Wel grappig dat je de transportsector noemt, want dat is een andere branche waar we kritisch naar moeten kijken. De ambitie van Nederland Transportland zou eigenlijk ook af moeten worden gebouwd. Internationale bedrijven bouwen distributiecentra waar geïmporteerde goedkope uitzendkrachten goederen overladen van door goedkope internationale truckers afgeleverde goederen worden opgepikt door andere goedkope internationale truckers. Zowel de winst als de arbeidsbeloning verdwijnt voor een belangrijk deel naar het buitenland. Wat vooral in Nederland achterblijft zijn de uitlaatgassen en andere vormen van vervuiling. Fijnstof is een belangrijke sluipmoordenaar in Nederland.
De Nederlandse economie gaat de komende decennia enorm veranderen. Omdat de wereld verandert, maar ook omdat Nederland verandert. Daarbij geldt wat mij betreft dat we de economie aanpassen aan de demografie. Op dit moment gebeurt eigenlijk het tegenovergestelde. Door de import van arbeid probeert men de demografie aan te passen aan de economie. Wat feitelijk neerkomt op 'doormodderen'. Ik zou liever een brede visie zien op basis van het eerste uitgangspunt, waarbij robotisering, verduurzaming en innovatie de hoofdrol spelen.