Wat een prachtige dieren zijn het toch.
Laat de wolf welkom zijn in ons land
Duke
Schitterend!
- Edited
Het mooiste is natuurlijk om ze in het echt te zien.
Niet helemaal on topic... maar toen ik deze video maakte kon ik echt wel huilen van geluk... het was de laatste kans die we tijdens die vakantie hadden om ze te zien, en dan wordt het geduld toch beloond!
Wolf vestigt zich ook in Drenthe en mogelijk binnenkort in Brabant
De titel klinkt een beetje alsof het om de vestigingsstrategie van de HEMA gaat of zoiets, maar er staan best een paar leuke wetenswaardigheidjes in het artikel.
- Edited
Interessant stukje over het zich vestigen in Nederland door de wolf. Twee passages vallen me op:
Wolven waren in 2019 verantwoordelijk voor de dood van 119 schapen. Dat is slechts een fractie van het aantal aanvallen door honden en vossen. Op basis van onderzoek in Drenthe en Limburg is berekend dat jaarlijks duizenden schapen ten prooi vallen aan een aanval door een hond of een vos.
Vossen zijn toch niet zo groot, pakken die dan vooral lammeren?
Alle wolven die tot dan toe in Nederland werden waargenomen, komen uit de laaglanden van Centraal-Europa. In juni van dit jaar werd voor het eerst een alpiene wolf gesignaleerd, afkomstig uit de Frans-Italiaanse Alpen. Deze wolf heeft zich gevestigd in Drenthe, maar toen al waren er aanwijzingen dat er ook een wolf actief was in Noord-Brabant. De cijfers van BIJ12 zouden deze theorie bevestigen.
Dat is een flink eind bergaf sjokken voor die alpiene wolf. En dan vestigt ie zich in het platste gedeelte van Europa. Wtf
Ja, honden wel. Nooit bij ons hoor, en ook nooit uit eerste hand. Maar daar staan vaak wel stukken over in ons stamboekverenigingsclubblad.
We hebben wel een enkele keer een schapen-opjagende hond in de wei gehad. Dat is gevaarlijk, want dat loopt makkelijk slecht af, ook als de hond eigenlijk helemaal niks bijterigs in 't zin heeft.
Molurus In termen van aantallen gaat dat momenteel echt nergens over. Wolven pakken voornamelijk wilde zwijnen, waar er veel te veel van zijn.
Hier zat ik net over na te denken. Per jaar worden er iets van 800 wilde zwijnen afgeschoten om te voorkomen dat ze de rest van de natuur opeten (Als ik mijn episode van Keuringsdienst van Waarde nog goed hebt onthouden). Dit is natuurlijk wat je aangeeft voer voor de wolven. Ik ben benieuwd of hierdoor een competitie ontstaat tussen de jager en de wolf voor deze zwijntjes, tot het punt dat de jacht op deze zwijntjes praktisch aan banden wordt gelegd.
Ach, dan pakken ze een ree of konijn. We hebben eerder een overschot dan tekort aan wild.
Persoonlijk zie ik liever dat de wildpopulatie in stand wordt gehouden door wolven dan door jagers. (Als het al op die keuze aankomt.)
Geen wolven, maar gerelateerd:
Recentelijk werden er in de Ooijpolder, net aan de andere kant van de grens, wat schapen doodgebeten. Is ook mogelijk dat dat deze goudjakhals was.
Ook een mooi beest.
Eerder is bezworen dat goudjakhalzen geen gevaar zijn voor schapen, dat is dan wel een beetje jammer.
De goudjakhals lijkt veel op de wolf, maar is een stuk kleiner en weegt maximaal 15 kilo. Hij leeft van oudsher in het uitgestrekte gebied tussen de Balkan en Bangladesh. Sinds de jaren '50 dringt hij steeds verder door in Europa. Schapenhouders hoeven zich geen zorgen te maken: het dier eet alleen kleine knaagdieren als muizen en ratten en soms zelfs kevers als het moet.
https://www.ad.nl/binnenland/wolvenkenners-zijn-overtuigd-na-de-wolf-komt-ook-de-goudjakhals-hier-wonen~acf2443a/
De goudjakhals is niet beschermd zoals de wolf, maar mag ook niet zomaar bejaagd worden, zie ik. Van mij hoeft ie helemaal niet bejaagd te worden hoor, ik ben geen voorstander van jacht en zeker niet op roofdieren.
De Nederlandse wilde paarden zijn vanwege bureaucratisch gedoe niet zomaar welkom in België. https://www.nrc.nl/nieuws/2020/11/03/voor-het-paard-is-de-rivier-geen-grens-a4018560
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/12/11/europese-lynx-is-blijver-in-semoisvallei/
De lynx komt ook steeds dichterbij. Ook wel grappig dat het beest gespot is met een camera van de Aldi
Een groep Friese veehouders wil een hek rond de provincie Friesland plaatsen om wolven buiten de deur te houden. De boeren, verenigd in de stichting Wolvenhek Fryslân, zijn bang dat koeien en schapen binnen tien jaar uit de wei zullen verdwijnen door ‘de snelle en ongelimiteerde uitbreiding van de wolf’. De veehouders denken dat er over vijf jaar 50 tot 150 wolven in Nederland zijn.
Er zijn vast meer voorstanders te vinden voor een hek om Friesland.
janneke141 Ik noem nog maar eens dat er naar schatting maximaal 13.000 schapen per jaar worden doodgebeten door honden.