• Nieuws
  • Laat de wolf welkom zijn in ons land

Jan
Het is ook abstract. In concreto komt het er in deze kwestie op neer of je vindt dat wolven in Nederland een ontbrekende rol in de voedselketen van onze natuur kunnen vervullen, of dat je vindt dat wolven plaagdieren zijn die overlast en economische schade veroorzaken (waarmee je dus in het 'veredelde stadsparken' gebeuren komt).

Molurus

Ik snap de vergelijking wel een beetje, maar hij is vals. Het alternatief voor schapen (vee in het algemeen) slachten is niet een zoete dood van ouderdom.

sigme

Ik vond de vergelijking tussen wolven die schapen doden en brute moorden sowieso al niet zo sterk. 🙂

Molurus

Maar dat was een reactie op dat het aantal wolfmoorden ten opzichte van het aantal nette slachtingen niks voorstelt. Ik vind dat een raar argument, alsof dat relatief kleine aantal de impact wegneemt. Het aantal nette slachtingen doet toch niks af of toe aan het leed (voor schaap en mens) dat een wolf aanricht als 'ie schapen doodbijt?

sigme

Maar is dat dan niet juist een heel relevant verschil?

Als dit ging over, noem eens wat, aangevreten aardappelen, dan zouden we deze discussie niet hebben. Dan is het gewoon een klein percentage verlies van oogst waar niemand van wakker ligt.

Laten we nou niet doen alsof we zo begaan zijn met het lot van aardappelen of schapen. Dat is gewoon niet zo. Dit is gewoon productie, oogst. Als we het erg vonden dat er schapen overlijden zouden we er niet een half miljoen op jaarbasis slachten.

Ik vind het een beetje raar om ten aanzien van die paar doodgebeten schapen ineens te doen alsof dit gaat over 'dierenleed'.

23 days later

De wolf mag zich niet vestigen in Friesland. Dat vindt een kleine meerderheid van Provinciale Staten in Friesland die gisteravond een motie aannam tegen de wolf.

De motie werd ingediend door de VVD, CDA, FvD en PVV, en werd gesteund door de ChristenUnie. Er is nog geen concreet plan van aanpak om de wolf buiten de provincie te houden. bron

Nou, opgelost. Gewoon verbieden.

tsjok
          Verbieden kun je wel aan het CDA overlaten ja. 💪

Maar er is ook goed nieuws:

Onderzoek: draagvlak voor wolf in Nederland neemt toe

De meerderheid van de Nederlandse bevolking vindt dat de wolf welkom is in Nederland. Dat is een van de conclusies van een onderzoek door het bureau Motivaction in opdracht van minister Schouten.

Volgens Motivaction staat 57 procent van de Nederlanders positief tegenover hervestiging van de wolf in Nederland. Dat is een stijging ten opzichte van 2012 (45 procent). Toen waren er nog geen wolven in Nederland gesignaleerd. Sinds 2015 zijn er verschillende wolven in Nederland waargenomen en vorig jaar was het eerste "gevestigde wolvenpaar" een feit

Pompom Ik ben ook wel benieuwd hoe de inwoners van Friesland in die poll gestemd hebben 😋

remlof

Waarschijnlijk anders dan de VVD boer die heel toevallig ook nog eens Statenlid is. 😉

remlof Hier het hele onderzoek:

https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=6ef312c1-4025-42a1-b415-dbc45a11ac41&title=Rapportage%20Maatschappelijk%20draagvlak%20voor%20de%20hervestiging%20van%20de%20wolf%20in%20Nederland.pdf

Staan wat fascinerende dingen in. Bijvoorbeeld dat 1 op 5 Nederlanders vindt dat het wilde zwijn niet in Nederland thuishoort (???) en dat een kwart van de mensen die voorstander is van terugkeer van de wolf desondanks vindt dat deze niet in Nederland thuishoort.

Er is niet specifiek gemeten naar provincie maar het onderzoek concludeert wel dat het voor de cijfers niet zo gek veel uitmaakt of ondervraagden uit stedelijke of landelijke gebieden komen, en ook niet of ze uit gebieden komen waar de wolf al is of waar deze nog niet is.

Dwersdriever Ja ja, we weten het nu wel. Je hoeft niet élk topic over bevolkingskrimp en stoppen met bouwen te beginnen.

tsjok Er is bij de buren op Fok vast wel een leuk bevolkingspolitiektopic voor Dwers te vinden 😉

tsjok Gelukkig zitten ze al in het Drents-Friese Wold. Benieuwd wie die grens gaat bewaken 😂

Duke Het lijkt me niet dat die wolf de grens gaat oversteken nu zo duidelijk door de Friese provinciale staten is medegedeeld dat hij niet welkom is.

tsjok

Overigens zou ik in die streek banger zijn voor loslopende tbs’ers uit Hoeve Boschoord (of hun personeel gezien wat recente affaires).

Duke Of überhaupt voor de barbaarse inheemse bevolking.

• Duke replied to this.

remlof

Ze hebben daar wel een gehucht met de briljante naam Oude Willem 😂

5 days later