In de categorie: obscure strategiegames die grafisch een aardappel zijn maar inhoudelijk een encyclopedie: Shadow Empire.

Je speelt een grand strategy wargame op een dystopische planeet waar de mensheid gestrand is. Jouw doel is om de planeet te veroveren. In die planeet zit ook gelijk de grootste kracht van de game: de wijze waarop de planeet wordt gegenereerd is heel geavanceerd, waardoor je een map krijgt met verschillende biomes, seizoenen die worden bepaald door de axial tilt van de planeet ten opzichte van de soort ster waar het omheen draait, regenval, geologische activiteit, atmosfeer of niet en ga zo maar door. Dat bepaalt in grote mate hoe de game speelt. Kun je farms bouwen in de open lucht? Heb je überhaupt de beschikking over water? Of olie? Loopt je infanterie in T-shirt of in peperdure envirosuits omdat ze anders direct sterven?

Daar voegt de game een governance systeem aan toe waarbij je leiders, factions, de private sector en religieuze gekkies tevreden moet houden of moet incorporeren. Door middel van te spelen strategems per beurt kun je de random events wat beïnvloeden, om zo de focus te houden op wat het belangrijkst is: het veroveren van de planeet.

Oorlogvoering is echt wargame materiaal, met troepen (die je zelf 'ontwerpt') die al dan niet hinder ondervinden van het terrein van de planeet en hun eigenschappen zoals uitrusting en het gewicht van de motor in relatie tot de bewapening in het geval van voertuigen, die ook nog eens bevoorraad moeten worden. Logistiek speelt een belangrijke rol. Door je netwerk uit te breiden, breiden je grenzen uit. Als supply lines te lang worden, is het nodig om nieuwe steden te stichten.

Een enkel spel duurt, hoe kan het ook anders, eerder weken dan dagen. De AI is betrekkelijk geavanceerd voor een game die zo complex is en zoveel complexe systemen kent. Matig interessant detail: het is ontwikkeld door een Nederlander, in z'n eentje.

    Myst Klinkt interessant maar redelijk aan de prijs (34 euro) op Steam voor een 2-jaar oude game met (aan de videos op Steam te zien) graphics uit 1997?

    • Myst replied to this.

      Loveless Ik vind het de prijs wel waard. Deze game speel je niet om de graphics (hoewel sommige events echt verschrikkelijk slechte plaatjes hebben), maar de map is duidelijk en helder. Ook units zijn goed te onderscheiden. Feitelijk heb je ook niet meer dan boardgame niveau graphics nodig om een spel als dit goed uit te voeren, en de 90's graphics hebben wel hun charme.

      De UI is wel matig voor een game die zo complex is. Menustructuren zijn moeilijk te doorgronden en je krijgt er een manual van bijna 400 pagina's bij die je niet hoeft te lezen, maar die je wel af en toe als naslagwerk nodig hebt om te begrijpen hoe dingen interacteren.

      Maar de replay value die je eruit krijgt is het meer dan waard. Hier zit natuurlijk wel voor vele honderden uren aan materiaal in. De complexiteit is enorm, en als dat je ding is in dergelijke games dan zijn de graphics en de UI maar kleine irritaties in vergelijking met het plezier wat je uit de diepgang kunt halen.

      Overigens zijn er wel een aantal grafische mods te vinden die dingen net iets duidelijker of mooier maken.

      2 months later

      EA spring ook leuk in op de staat van de wereld met een mooie korting op Command & Conquer Remastered Collection:

      • Eur likes this.
      5 months later

      Even een plugje voor de game "Hypnospace Outlaw"
      https://en.wikipedia.org/wiki/Hypnospace_Outlaw

      Uitgespeeld dit weekend, en dit spel is wel heel erg uniek. In dit spel zit je in een soort parodie van het internet net voor Y2K. Een alternatieve tijdlijn, dat wel. Je bent een moderator op een platform waar iedereen hun eigen pagina kan maken.
      Eerst veel idiote content van FOK!users verwijderen, en daarna kom in een soort detective puzzel terecht.
      Het spel heeft wel iets nostalgisch, als is het alleen maar omdat je op een soort brakke oude Windows-achtige omgeving door de .gifjes heen door het internet moet klikken. Veel absurde humor.

      Mocht je Xbox Live hebben dan zit hij er 'gratis' in.

        PolitiekGeaard n een soort parodie van het internet net voor Y2K

        De graphics zien er meer uit alsof ze van eind jaren 80 zijn 😁

        Sloggi Nooit gespeeld, maar lijkt er wel wat op volgens mij. Hypnospace Outlaw heeft wel een paar puzzels waar je geheime warez pagina's van wat nerds moet zien te vinden, maar niks echt met hacken.

        a month later

        Drietebuul
        Ik vond persoonlijk Divinity 2 erg lastig om in te komen. Heel veel vrijheden en systemen, waardoor mn skeleton maar gewoon alles in de fik stak en zijn verdere skills maar een bij elkaar geraapt zooitje waren. Ik lees dat BG3 wat klassieker is qua classes, en dus meer restricties oplegt. Verder heeft alles een voice actor. Ik ben toch wel benieuwd.

          You must gather your party before venturing forth.

          PolitiekGeaard Paar uurtje gespeeld inmiddels. Inderdaad wat minder overweldigend dan DoS 2. Verder erg mooi en sfeervol. Hier gaan wel heel wat uurtjes inzitten vrees ik. 😛

          Eerst Elden Ring maar eens uitspelen voor ik hier aan ga beginnen.

          Sloggi
          Dat weet ik niet. 2 niet gespeeld.

          Heb nu een paar uurtjes in BG3 gestoken, zowel single-player als co-op, en het is echt wel een hele vette game. Het komt qua ervaring het dichtst in de buurt bij een TTRPG van alle RPG's die ik tot nu toe heb gespeeld. Al was Divinity 2 ook al heel DnD-achtig.

          PolitiekGeaard
          Ja, ik kan die vrijheid juist wel waarderen. Het geeft ruimte voor een wat creatievere aanpak. Maar ook in BG3 kun je zoveel verschillende oplossingen bedenken voor de problemen die je tegenkomt.

          Tot nu toe twee puntjes van kritiek.

          Allereerst dat in co-op de grenzen van NPC's slecht worden aangegeven en de cutscenes waarin ze je manen te stoppen slechts aan de éérste speler worden getoond. De rest moet actief klikken op 'meeluisteren' om daarvan op de hoogte te worden gesteld. Dus als je ergens wat NPC's tegenkomt die bijvoorbeeld hun kamp bewaren, dan vertellen ze jouw character wel dat je niet verder mag lopen, maar de characters van je vrienden niet. Je vrienden lopen dus, terwijl jij in de cutscene van het gesprek zit, "gewoon" verder en triggeren daarmee een combatsituatie die anders goed vermeden had kunnen worden.

          Daarnaast vind ik de selectiemogelijkheden qua penissen en vulva's wat beperkt. Volgens mij bevat de basegame slechts vier of vijf verschillende penissen, en je hebt qua vulva's een ongeveer even groot aanbod. Ik ga er vanuit dat dat binnenkort middels mods wel gefixt wordt.

            Drietebuul Allereerst dat in co-op de grenzen van NPC's slecht worden aangegeven en de cutscenes waarin ze je manen te stoppen slechts aan de éérste speler worden getoond. De rest moet actief klikken op 'meeluisteren' om daarvan op de hoogte te worden gesteld. Dus als je ergens wat NPC's tegenkomt die bijvoorbeeld hun kamp bewaren, dan vertellen ze jouw character wel dat je niet verder mag lopen, maar de characters van je vrienden niet. Je vrienden lopen dus, terwijl jij in de cutscene van het gesprek zit, "gewoon" verder en triggeren daarmee een combatsituatie die anders goed vermeden had kunnen worden.

            Ik las dat dus ook op het Internet, en dat was mijn probleem met Divinity 2 ook. Als een partymember een dialoog begon mistte ik vrijwel altijd het begin... Het lijkt er dus ook niet echt op dat ze dit willen fixen. Ik zit er over te denken om gewoon met z'n tweeën een SP game, of toch splitscreen te doen.

            Zit er ook weer een lone wolf talent in voor een bonus als je maar met 2 party members rondloopt, of is dat niet des d&d's?