NRC publiceerde eergisteren het volgende artikel: Hoogleraar internationaal recht: heb begrip voor de boze onderklasse die de elite hekelt
Een provocerende kop natuurlijk. Het is een interview met "Koskenniemi, een van ’s werelds gerenommeerdste hoogleraren internationaal recht", en daarin worden zeker een paar interessante punten aangesneden. Eh, ik mag ongetwijfeld niet het hele artikel posten.
Enfin, het kernpunt is volgens mij dat in de jaren '60 "[v]eel thema’s die politiek werden afgehandeld, zoals sociaal beleid, milieu en migratie, werden overgeheveld naar het domein van het internationaal recht, van technici en experts. En daar zijn ze nog." Hij vervolgt dat rechters vervolgens een bepaalde belangenafweging maken, bijvoorbeeld door de rechten voor minderheden voorrang te geven boven bijv. het recht op veiligheid voor de meerderheidsbevolking, en dat gedaan wordt alsof dat een objectieve keuze is die de wet nou eenmaal zo voorschrijft. Maar volgens Koskenniemi is dat helemaal geen objectieve keuze. Hij vindt dat de mensenrechten een "cultus" geworden zijn, "een instrument van de machthebbers".
Volgens hem zorgt dit voor twee dingen. Conservatieve krachten willen de belangenafweging terughalen naar het politieke domein, en het verzet van juristen en experts daartegen zorgt ervoor dat hun geloofwaardigheid wordt aangetast - ook op de vlakken waar het niet om een belangenafweging maar écht om de feiten gaat.
Toevallig zag ik vandaag een ander artikel wat dit probleem volgens mij mooi illustreert: de kritiek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid op de terughoudendheid van de politiek met een vuurwerkverbod. Een stukje uit het artikel:
De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) heeft woensdag kritiek geuit op de beslissing van het kabinet om geen vuurwerkverbod in te stellen. De OVV deed vorig jaar de aanbeveling om een landelijk verbod af te kondigen voor vuurpijlen en knalvuurwerk. Volgens de raad doet de regering nu te weinig tegen gevaarlijk vuurwerk.
Door de jaarlijkse slachtoffers onder consumenten vindt de raad dat de individuele vrijheid van het afsteken van vuurwerk niet opweegt tegen de gevaren ervan. “Jaarlijks overlijdt gemiddeld één persoon als gevolg van vuurwerk”, stelt de Onderzoeksraad in een verklaring. Honderden mensen raken gewond.
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/28/onderzoeksraad-kritisch-op-kabinetsbesluit-tegen-vuurwerkverbod-a2772734
Ik heb groot respect voor hun analyses, maar dit is dus precies hoe het niet moet. De Onderzoeksraad kan graag feiten aanleveren, maar de genoemde belangenafweging hoort in de Kamer te worden gemaakt. In plaats daarvan gaan zij nu op de stoel van de politici zitten. Het doel is natuurlijk om hun reputatie aan te wenden om het te laten lijken alsof hun standpunt het enige objectief juiste is. Maar dat is niet zo, een belangenafweging is altijd subjectief. Zo lopen zij het risico om voortaan als politiek institituut gezien te worden, waardoor het voor tegenstanders des te makkelijker wordt om ook hun grondige feitenonderzoeken in twijfel te trekken.