Het is vooral een waardendiscussie, denk ik. De gestudeerde elite kan, omdat zij geen politiek hoeft te bedrijven (ze worden niet gekozen) oproepen tot impopulaire maatregelen om een groot maatschappelijke probleem in de toekomst te voorkomen (klimaatdiscussie) of om, in het geval van het aangehaalde voorbeeld, honderden gewonden per jaar te voorkomen. De gestudeerde elite beroept zich daarbij dan ook vaak op zaken die als universeel "juist" worden voorgesteld.
Het artikel stelt dat experts geen mening zouden mogen hebben. Dat ze alleen maar feiten mogen rapporteren. Ik zie deze jurist en diplomaat vooral problemen hebben met het feit dat de wetenschappelijke consensus een sterke bias heeft richting de sociaaldemocratie. Dat het voor de rechts-conservatieve onderstroom een ongemakkelijke waarheid is dat de wetenschap hun mening vaak niet onderbouwt is geen reden om er een discussie over aan te gaan. Iemand die zich niet door feiten laat overtuigen is ook niet op een andere manier te overtuigen.
Dan terug naar de waardendiscussie, want niet alles in het betoog gaat over feiten. We hebben onze mensenrechten vast laten stellen omdat het belangrijk is om op die rechten terug te kunnen vallen, júist wanneer er mensen zijn die beginnen te morren dat rechten van minderheden belangrijk worden gevonden. Het is namelijk geen keuze. Elk mens verdient dezelfde basisrechten. Er wordt geen afbreuk gedaan aan de rechten van de meerderheid door minderheden de rechten te verschaffen die hun toekomen. Door daar wel het debat over aan te gaan legitimeer je de discussie over of mensenrechten wel gestand gedaan moeten worden. Het lijkt me dat we de maatschappij niet weer op dat hellend vlak moeten parkeren. Dus nee, dit soort uitermate ingewikkelde en genuanceerde discussies moet je juist weg houden uit het publieke domein. Laat het geen speelbal worden van populisme.
Om mijn eigen mening licht te nuanceren: over een handelsakkoord kun je natuurlijk gewoon het publiek om hun mening vragen, lijkt me prima om dat in de politiek in te brengen. Maar over akkoorden die gaan over de basisrechten van mensen lijkt het me prima om die discussie door experts te laten voeren en daar niet de emotie de overhand te laten nemen. Dat is een uitermate delicate kwestie.