janneke141 De enige reden dat er zo veel ZZP'ers zijn momenteel is dat het goedkoper is voor de werkgevers, omdat ze niet aan die verplichtingen zoals verzekering hoeven te voldoen. Het risico wordt dus geheel neergelegd bij de ZZP'er die in alle praktische opzichten gewoon werknemer is. Maar het uurloon wat daarbij betaald wordt is te laag om een verzekering van af te sluiten als je nog een beetje fatsoenlijk rond wil komen. Dit is in mijn ogen echt een onhoudbare situatie. Zoals Ossu terecht zegt draait de maatschappij uiteindelijk op voor de kosten als onverzekerden arbeidsongeschikt worden (naast zijzelf natuurlijk).
Het plaatje wat je schetst geldt wellicht voor een zelfstandige ondernemer die zijn klussen uit kan zoeken, tarieven kan bepalen, geld opzij zet voor arbeidsongeschiktheid, ziekte en pensioen. Alleen dat is momenteel gewoon totaal niet de situatie waar pakketbezorgers, maaltijdbezorgers, chauffeurs en hun collega-"ondernemers" vaak in zitten. En ik vind echt niet dat je dat weg kunt wuiven met dat mensen vrijwillig ZZP'er zijn (dat zijn ze niet) of dat het eigenlijk veroorzaakt wordt door andere problemen die je in plaats daarvan moet aanpakken, want dat gebeurt simpelweg niet en al jaren niet.
Voor de duidelijkheid: ik weet dat er ook ZZP'ers zijn die het prima voor elkaar hebben, soms zelfs meer omzet hebben dan de gemiddelde BV. Alleen dat is natuurlijk totaal niet de norm en die mensen zijn niet de reden dat het aantal ZZP'ers verdubbeld is de afgelopen tien jaar.