Dwersdriever Overigens ben ik niet principieel tegen referenda, mits de voorgelegde vraag begrijpelijk is. Helaas is dat in de politiek maar zelden zo. Anyway, ik heb meer problemen met je redenatie omdat er een directe correlatie is tussen de belangen van de kiezer en het gedrag van politici.
Politici nemen liever geen impopulaire besluiten. Dat schiet namelijk in het verkeerde keelgat bij de meerderheid van de kiezers. Ik zie dus niet hoe de besluitvorming delegeren naar de kiezer per definitie betere besluiten op zou leveren. Zeker aangezien de meerderheid van de kiezers weinig tot geen dossierkennis heeft.
Zie ter referentie de proeven met de rechtspraak door burgers. Burgers hebben weinig begrip voor rechterlijke uitspraken, tot ze het gehele dossier en het gehele proces meemaken. Dan komen ze tot dezelfde, of mildere oordelen dan de rechter. Ik geloof dus wel dat Jan-met-de-pet een verstandig politiek besluit kan nemen, maar dat kan hij alleen als hij alle feiten kent. Wie heeft daar de tijd eigenlijk voor?