Het was alweer een tijdje geleden, maar ik ben gisteren maar weer eens naar de bioscoop geweest. Yesterday, de samenwerking van de Britse topregisseur Danny Boyle (Trainspotting, Slumdog Millionaire) en scenarist Richard Curtis (Blackadder, Four Weddings and a Funeral, Notting Hill). Ik zal niet te veel over het plot vertellen, behalve de basis. Een buitengewoon onsuccesvolle singer-songwriter komt terecht in een soort alternatieve werkelijkheid waarin niemand ooit van The Beatles en hun nummers heeft gehoord en dat biedt natuurlijk mogelijkheden voor de hoofdpersoon om zijn loopbaan een impuls te geven.
De film is voor een deel een zeer conventionele rom-com zoals we er zo veel gezien hebben (veelal op scripts van Curtis) en een erg grappig idee. Helemaal nieuw is dat idee overigens niet. De BBC-comedyserie Goodnight Sweetheart gaat over een man die een soort poort in de tijd vindt om heen en weer te lopen tussen Londen nu en Londen tijdens de Tweede Wereldoorlog en doet daar ook net alsof hij een songwriter is met nummers van onder meer The Beatles).
De hoofdrol wordt vertolkt door Himesh Patel, een Aziatisch-Afrikaanse acteur wiens enige andere belangrijke credit een rol in de soap Eastenders is. Dat is toch een beetje als een hoofdrol in een wereldwijde blockbuster voor iemand die alleen in Onderweg naar Morgen heeft gespeeld. Hij doet het overigens erg goed. Lily James neemt de vrouwelijke hoofdrol voor zijn rekening en zoals gebruikelijk in dit soort films zitten er een berg aardige bijrollen in, met voorop Ed Sheeran die op een leuke manier met zijn eigen imago spot.
Voor de liefhebbers van de klassieke BBC-comedy The Kumar's at No. 42 is het een feest der herkenning met erg grappige bijrollen voor Meera Syal en Sanjeev Bhaskar als de ouders van het hoofdkarakter. De twee zijn in het echte leven ook getrouwd trouwens. Vooral Bhaskar steelt de show.
De rom-com-elementen in de film zijn hier en daar zelfs een beetje vervelend, maar de hoofdrolspelers en het idee dragen de film nipt naar het einde. Goed genoeg voor een willekeurige donderdagavond, maar ergens had ik de indruk dat er veel kansen zijn gemist in het scenario.