Dwersdriever De maatregel gaat eraan.... Het zal nog wel even duren voordat de coalitie de knoop doorhakt over de dividendbelasting, de heffing op de winstuitkering aan aandeelhouders. ,,Er komen ongetwijfeld nog een heleboel gesprekken'', zei minister Wopke Hoekstra (Financiën) zondag. De coalitie overlegt maandag opnieuw over de omstreden afschaffing van de dividendtaks. De regeringspartijen besloten eerder die heffing te schrappen, maar premier Mark Rutte kondigde vrijdag aan dat besluit opnieuw te wegen. ,,Dat zal echt niet in één keer afgelopen zijn. We gaan het op een nette en ordentelijke manier doen'', aldus Hoekstra in WNL Op Zondag. Hij wilde niet zeggen of het schrappen definitief van de baan is, maar volgens waarnemers in Den Haag betekent ,,heroverwegen'' niets anders dan dat. De heroverweging volgt op de aankondiging van de multinational Unilever om de verhuizing van het hoofdkantoor in Londen naar Rotterdam uit te stellen. Het afschaffen van de taks was juist bedoeld om Nederland nog aantrekkelijker te maken voor grote bedrijven
janneke141 remlof Als je het zo stelt: geen. Maar de VVD zal de enige zijn die nog redelijk uit de strijd komt, dus die vrezen nieuwe verkiezingen net wat minder dan de anderen.
Linus Ik wil ook geen verkiezingen, maar een flink verlies voor het CDA en het dan (hopelijk) onvermijdelijke opstappen van Buma zou wel mooi zijn. Maar goed, dat kan ook nog wel over twee jaar.
janneke141 Jan Ik heb ook niet gezegd dat het erg realistisch is, maar ik noemde het voorbeeld om te laten zien dat het altijd erger kan.
Linus Het enige positieve aan een nu vallend kabinet lijkt mij het electorale verlies van het CDA dat (hopelijk) het einde van Buma gaat betekenen. Er zijn niet veel politici waar ik meer rillingen van krijg. Maar goed... misschien wordt het verlies nog wel erger als dit kabinet nog even zit.
Tem Polman en De Boer laten zich kennen als aanhangers van een gedachtegoed dat breed leeft in boardrooms, en dat er ongeveer zo uitziet: ondernemerschap is goed, want het schept banen en welvaart. Wat goed is voor bedrijven is goed voor het land. Goede politiek biedt ondernemingen comfort. Wie daar bezwaren tegen heeft omdat er ook andere maatschappelijke belangen zijn, doet aan hinderlijke oppositiespelletjes en is dom bovendien. Eigenlijk moet je het land runnen als een BV, want het echte bestuurlijke talent zit in de boardrooms waar ze tenminste knopen durven door te hakken. En dan kun je lastige ‘geledingen’ gewoon lekker ontslaan. Paul Polman is hardhandig in aanraking gekomen met de grenzen van dit gedachtegoed. Zowel in de parlementaire democratie als in de aandeelhoudersarena blijkt topmans wil geen wet te zijn – niet automatisch en niet geruisloos en niet zonder protest althans. En Mark Rutte? Jarenlang heeft hij gebouwd aan een intense vriendschap met ’s lands grootste bedrijven. Hij is er op wrede wijze achter gekomen dat ook daar het motto is: als je loyaliteit wil, neem een hond. volledige column
Linus Mooie column. Ik vraag me wel eens af waar de competenties van Hans de Boer liggen, want die man komt echt heel beroerd over de helft van de tijd.
Dwersdriever Linus Ik heb hem in zijn tijd bij MKB Nederland een aantal keer ontmoet. Volgens mij is hij econometrist of iets dergelijks. In ieder geval heeft hij gestudeerd aan de UvA. Het is wel een geboren netwerker. Volgens mij heeft het CDA ook wel een paar keer naar hem gekeken voor een prominente rol.