Eur Ja goed verhaal, maar hoe is dit het probleem van 'de klant'? Zoals tsjok al zegt, dit is de eerste keer dat dit gebeurt, plus is Welkom Energie niet 1:1 een doorstart van EnergieFlex, het is gewoon een andere toko met dezelfde directeur (en schijnbaar dezelfde praktijken). Lijkt me goed om hier inderdaad meer waakzaam op te zijn in de gehele keten (klant, prijsvergelijker, ACM), maar het is echt erg makkelijk om zoiets even bij de klanten in de schoenen te schuiven onder het mom van 'jammer, had je maar beter onderzoek moeten doen'. Zeker als je zelf ook al aangeeft dat het gros van die klanten waarschijnlijk aan de onderkant van de samenleving zit en ieder jaar overstapt omdat hun door diverse partijen vertelt wordt dat dat het voordeligste is. Wat jij omschrijft is praktisch de hele energiemarkt herstructureren en is niet iets wat je op het bordje van de klanten van WE of soortgelijke aanbieders kan leggen.
Ik zou overigens ook niet weten waarom je de leveringszekerheid niet kan combineren met enige keuzevrijheid. Jij zit heel erg vast in het 'eigen schuld, dikke bult' riedeltje, maar in principe heb je nu na een maandje Eneco al een zekere keuzevrijheid en kan je vanaf dat moment overstappen. Ik snap dat er snel gehandeld moet worden, maar in een markt waar 'levering' eigenlijk niets meer is dan wat administratieve rompslomp zou je imho ook kunnen zeggen dat klanten die vrijheid al per 1/11 hadden (WE stopt na 31/10 met 'leveren'), en als ze niks doen ze naar Eneco (of welke aanbieder dan ook) gaan.