Sloggi

Inlopen van achterstallig onderhoud. In tien jaar tijd heeft Vattenfall ook pakweg 4 miljard af moeten boeken op deze investering…

    GSbrder Er zijn wel meer dan die twee potjes, en je hebt ook nog de inkomstenkant hè.

      Duke Achterstallig onderhoud vergt normaliter investeringen, dat gaat juist ten koste van het dividend. Of bedoel je dat ze die periode achter de rug hebben en nu investeringen terugbetalen?

      Vind jij de Zweden zo dom dan, dat ze een energie producent in staatseigendom hebben? Net als de Fransen? En de Duitsers?

        Sloggi

        Staatsbedrijven blijken meestal niet erg uit in innovatie. In een zeer snel veranderende energiemarkt, veel decentrale en groener, is dat wat mij betreft niet bepaald ideaal. Tot voor een paar jaar terug investeerden die nog massaal in kolencentrales…
        Dat de Zweedse, Duitse en Franse belastingbetalers hier blijkbaar graag voor opdraaien, is voor mij niet direct een aanbeveling.

          Duke Commerciële partijen zijn daar toch niet anders in? Die proberen nu het maximale uit de sluiting van die kolencentrales te trekken. Shell investeert nog steeds vrijwel uitsluitend in fossiel etc.

          Vraag is hoe je daar meer op kan sturen als overheid.

          • Duke replied to this.

            Sloggi

            Even los van de huidige crisis (die uiteindelijk de vergroening zal versnellen) zou geen commerciële partij nu nog in kolen- of kerncentrales investeren.
            De overheid zou wat mij betreft (harde) normen en kaders moeten stellen en eventueel wat subsidie steken momde transitieperiode door te komen.
            En die toekomst wordt volgens mij veel kleinschaliger, decentraler en groener dan de huidige mastodonten aankunnen.

            Een prima stukkie van Bas Jacobs.

            Sloggi De inkomsten van energie voor de Nederlandse overheid zullen terugvallen. 85% van de Groningse gasbaten is in de schatkist terecht gekomen, 15% bij Shell/etc. Dat zie ik niet snel gebeuren bij wind, zon of biomassa, want veel minder locatiegebonden.

              GSbrder Volgens mij zijn dat juist marktpartijen die gestut worden. In de praktijk doen wij hetzelfde door een prijsplafond in te stellen, met het verschil dat we er geen zeggenschap over de maatschappijen voor terugkrijgen.

              In het geval van EDF wil de staat juist alle aandelen in handen krijgen. Renationaliseren dus.

                GSbrder Dat minder locatiegebonden is wel een interessante en geeft zoals Duke zegt wel meer ruimte voor kleinere spelers. Lokale zonneparken etc. Maar partijen met massa blijf je toch nodig hebben voor projecten op bv. zee.

                  Sloggi Bij EDF is het nationaliseren, bij Uniper is het van Fins staatseigendom naar Duits staatseigendom gegaan, bij Zweden zijn het garanties, geen direct eigendom. Alle drie niet mijn voorkeur. Eerst kosten maken om een bedrijf naar je toe te trekken en vervolgens kosten maken door investeringsopgaven te moeten verrichten om ze een bepaalde kant op te duwen. Beetje als wat we met KLM hebben gedaan; weinig jaloersmakend en je blijft vastzitten aan het oude stramien, met wat symboolmaatregelen als geen bonussen. Bij een prijsplafond heb je tenminste invloed op de uitkomst voor burgers - niet dat dit instrument zonder fouten is - bij een renationalisatie moeten Frankrijk en Duitsland de bail-outs terugverdienen door (bijvoorbeeld) energieprijzen voor burgers te verhogen en kan een prijsplafond daar nog bovenop komen als het de spuigaten uitloopt.

                  Sloggi Zeker. Bij zee heb je natuurlijk wel het voordeel dat het vaak internationale wateren zijn met meerdere gebruikers. Ik geloof dat de windmolenparken in de Noordzee van Noorwegen, UK, Denemarken, Nederland en een flintertje België zijn, afhankelijk in technische leeftijd en economische set-up welke subsidieregels voor al die landen golden. Je blijft daarnaast ook nog wel gas houden, maar daar verdienen OPEC-landen of de VS aan, Nederland niet langer. Ik geloof dat wij in Groningen alleen de kraan open draaien als er tekorten komen, niet bij prijsstijgingen. Ondertussen verlaagt OPEC de productie van olie & gas om de prijzen te stutten, dus we blijven (meer) afhankelijk van apenlanden.

                  Dit is nog wel een belangrijk puntje dat kennelijk over het hoofd was gezien. Mensen die hun huis verwarmen middels blokverwarming staan bij de energiemaatschappij als één aansluiting, en dus één huishouden geregistreerd, terwijl er tientallen huishoudens achter die ene aansluiting kunnen zitten.

                  Dit amendement is vanmiddag aangenomen, dus is het even afwachten hoe het kabinet hier gehoor aan gaat geven.

                    Drietebuul Zou niet weten hoe je dit technisch moet regelen, hoewel ik het een terecht bezwaar vind.

                    Rutte wordt vandaag om 14:00u gehoord. Die zal zich vast niet veel kunnen herinneren.

                    Uit het verhoor werd ook duidelijk dat Ben van Beurden en premier Rutte goed bevriend zijn. Formeel troffen ze elkaar de afgelopen jaren tenminste een keer op een jaarlijks diner, samen met de ceo van het Amerikaanse ExxonMobil. Maar naast formele waren er ook informele contacten. "Ik beschouw de minister-president als een vriend", zei Van Beurden.

                    https://nos.nl/artikel/2448193-shell-wilde-dat-aardbevingen-door-gaswinning-weer-geaccepteerd-werden

                    Zouden ze met elkaar hebben ge-sms't?

                    Rutte leed heel opvallend veel aan geheugenverlies, o.a. over de Shell-memo.

                    Ik denk dat VK-journalist Kustaw Bessems het gedrag vrij goed duidde:

                    25 days later

                    Het is nog altijd niet zeker of het prijsplafond voor energie op 1 januari kan ingaan. De onderhandelingen tussen het kabinet en de energieleveranciers, die de regeling moeten gaan uitvoeren, zijn nog niet afgerond, zo schrijft minister Rob Jetten van Klimaat en Energie aan de Tweede Kamer.

                    Duidelijk is wel dat het prijsplafond er in eerste instantie heel anders uit zal zien dan de Tweede Kamer, en ook het kabinet, zou willen. Energiebedrijven krijgen in elk geval tot 1 maart volledige compensatie voor het verschil tussen hun prijs en het prijsplafond.

                    De Tweede Kamer had juist geëist dat zij slechts vergoed zouden krijgen voor hun inkoopprijs, plus een kleine marge voor hun kosten. Zij vrezen nu dat energiebedrijven teveel vergoed zullen krijgen, en daardoor zelf extra winst gaan maken op het prijsplafond.

                    Volgens Jetten is het niet mogelijk om het prijsplafond op 1 januari in te laten gaan als hij aan die wens van de Kamer moet voldoen. Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) had een redelijke marge moeten bepalen, maar gaf die opdracht afgelopen donderdag onverwacht terug.

                    Volgens ACM is het niet mogelijk om die marge te bepalen. Het ministerie zag dat niet aankomen en laat weten 'verrast' te zijn dat de toezichthouder dit niet kan.

                    Om alsnog het prijsplafond op 1 januari te laten ingaan, gaat Jetten met tegenzin mee in de eerdere eis van energiebedrijven voor een volledige compensatie. De minister gaat nu op zoek naar 'een externe partij', die alsnog een redelijke marge moet bepalen. Hij hoopt vervolgens op 1 maart alsnog over te stappen op compensatie gebaseerd op inkoopprijzen, maar het is onzeker of dat lukt.

                    Voor consumenten verandert er weinig. Zij zullen de eerder bepaalde maximumprijzen voor gas en elektriciteit gaan betalen als het plafond in werking treedt.

                    Energie-Nederland, de branchevereniging van energiebedrijven, laat weten dat energieleveranciers dag en nacht werken aan de invoering van het prijsplafond per 1 januari 2023. "Daarmee helpen zij de overheid bij het uitvoeren van deze complexe regeling."

                    Open vragen
                    De tijd dringt, zo erkent Jetten: vóór eind november moeten de details zijn uitgewerkt. Anders zal het energieleveranciers niet lukken om al in januari de voorschotbedragen van consumenten te verlagen.

                    Donderdag debatteert de Tweede Kamer met minister Jetten over het prijsplafond. Maar volgens zowel oppositie- als coalitiepartijen liggen er nog teveel vragen open.

                    "Er is nog steeds geen mechanisme uitgewerkt om overwinsten en marktmanipulatie te voorkomen", zegt Henri Bontenbal (CDA). "We konden van tevoren weten dat dit ingewikkeld zou worden, ik heb hiervoor gewaarschuwd in de Kamer. Dat dit nog niet is opgelost is frustrerend."

                    Bontenbal vraagt zich af wat een externe partij zal toevoegen in dit stadium: "Als de ACM dit niet kan, waarom zou het een externe partij dan lukken? Bovendien: als zo'n consultant of accountant al energieleveranciers als klant heeft, vinden wij dat als Kamer dan onafhankelijk genoeg?"

                    Energieleveranciers kunnen de prijs bepalen en we hebben geen garantie dat we te veel belastinggeld overmaken.

                    Renske Leijten (SP)
                    Ook PvdA en GroenLinks, initiatiefnemers van het prijsplafond, vrezen dat energiebedrijven fors overgecompenseerd gaan worden. "Het is goed dat de maatregel nu wordt doorgezet zodat huishoudens in ieder geval zekerheid hebben", zegt Kamerlid Joris Thijssen (PvdA). "Maar we willen absoluut garanties dat er geen overwinsten worden gemaakt."

                    De manier waarop de regeling is vormgegeven, maakt de kans op die overwinsten te groot, zegt Suzanne Kröger (GroenLinks). "Er moeten strakke regels zijn om dit te beperken. Desnoods zet minister Jetten de noodprijzenwet in om energiebedrijven een maximumprijs op te leggen." Renske Leijten (SP) zegt: "Energieleveranciers kunnen de prijs bepalen en we hebben geen garantie dat we te veel belastinggeld overmaken."

                    In zijn brief laat minister Jetten al weten niets te voelen voor het inzetten van de prijzenwet, omdat hij de medewerking van energiebedrijven nodig heeft. "Een tijdige invoering van het prijsplafond vraagt om een hele goede samenwerking met de leveranciers, die sterk bemoeilijkt zal worden bij het inzetten van de prijzenwet."

                    Concrete voorstellen om overwinsten van energiebedrijven tegen te gaan, heeft Jetten nog niet. Vorige week berichtte Nieuwsuur al dat de Europese Commissie een voorlopig controlesysteem om overwinsten tegen te gaan als te zwak heeft beoordeeld. Energieleveranciers stellen echter dat er geen tijd meer is om strengere controles op te zetten, omdat het prijsplafond dan niet op tijd kan ingaan. Maar minister Jetten stelt in de brief aan de Tweede Kamer dat het kabinet 'in nader overleg' met de Europese Commissie treedt om de uitwerking van het prijsplafond voor te leggen.

                    https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2451504-jetten-overstag-energiebedrijven-voorlopig-twee-maanden-ruime-compensatie

                      Tem Kneuzenkermis. Te laat eraan begonnen en dan raar opkijken dat het niet op tijd lukt.

                      Wat is het bezwaar tegen de Prijzenwet?