NSC zwicht toch wel voor lobbyisten. Zo’n voorstel haalt de Kamer niet.
Kabinet-Schoof deel 3: Een goed begin...
janneke141 Ben wel erg benieuwd naar de haalbaarheid van dit soort voorstellen. Bovendien is de markt doorgaans een heel stuk flexibeler dan de wetgever, waardoor in problematische sectoren waarschijnlijk binnen no time creatieve oplossingen zijn gevonden met pseudozelfstandigen en dergelijke.
Zal dan ook wel weer hoofdzakelijk sectoren raken waar bijvoorbeeld een seizoensgebonden flexibele capaciteit juist erg wenselijk is.
Gewoon een Roemeens bedrijf inhuren, die neemt dan onder lokale regels wat Roemenen aan, probleem opgelost, Nederlandse uitzendbureaus omzet kwijt.
- Edited
janneke141 Nou, eens kijken hoe extraparlementair dit kabinet nu echt is.
Als zelfs Caroline door heeft dat het niet goed gaat weet je hoe diep de rot zit.
Volgens De Telegraaf ging vooral NSC-leider Pieter Omtzigt diep in op de materie en sprak hij vooraf met NSC-bewindspersonen. "We kennen Pieter natuurlijk allemaal als iemand die tot ver achter de komma dingen wil berekenen en heel veel zekerheden wil hebben", zegt Van der Plas in Sven op 1.
De coalitiepartijen sloten voor de zomer een akkoord op hoofdlijnen, waarvan de begroting voor volgend jaar een eerste concrete uitwerking is. De bedoeling was dat coalitiepartijen een blik wierpen op de begroting om die te toetsen aan het hoofdlijnenakkoord, zegt Van der Plas, en om het kabinet verder ruimte te geven. "We hebben een extraparlementair kabinet. Ik kan voor BBB spreken: wij houden ons daaraan."
Ook benieuwd hoe lang Omtzigt dit trekt.
Volgens De Telegraaf ging het er donderdag hard aan toe en waren er 'huilbuien en schreeuwpartijen'. "Ik heb het ook gelezen en het schets geen fraai beeld van wat er is gebeurd", zegt Van der Plas, die de berichtgeving niet tegenspreekt. "Er zijn gewoon heel stevige gesprekken geweest."
- Edited
De Telegraaf is ook al het hele jaar heel overduidelijk bezig om Omtzigt te framen als de oorzaak van het klappen van de gesprekken/mogelijk vallen van het kabinet. Ik weet dat ze veel bronnen bij de VVD hebben en dus dat narratief te horen krijgen, maar dan alsnog is het vermoeiend hoe ze dit aanvliegen als krant.
Nou wordt het beeld van Omtzigt als degene met woedeaanvallen en huilbuien wel in meerdere media bevestigd, het is niet alleen een Telegraafverhaal.
En de zoveelste Rutte-blunder wordt teruggedraaid. Heel mooi.
Is er eigenlijk een hervorming te noemen waar hij in positieve zin om zal worden herinnerd?
- Edited
-weggeremloft-
Sloggi Is er eigenlijk een hervorming te noemen waar hij in positieve zin om zal worden herinnerd?
Ik denk niet dat het veel mensen te binnen zal schieten, maar Rutte is natuurlijk wel de man achter de Rutte-leerlingen.
- Edited
Dus Omtzigt is ook gewoon een racist, vandaar dat ie wel met de PVV in zee wou.
Ik zie er geen probleem in als het percentage mensen van Afrikaanse afkomst hier drastisch toeneemt om het land draaiende te houden, maar Pietertje kennelijk wel. Er moeten blanke baby’s gemaakt worden!
Hitler zou trots op ‘m zijn.
Sowieso zijn er al veel te veel mensen op deze planeet. Dat er op ons lapje grond nu te weinig worden geboren lijkt me geen reden om mensen hier aan te sporen om meer mensen te produceren. De distributie is het probleem, dus als je hier meer mensen nodig hebt importeer je ze.
sigme Ik ken de constructie, maar ik heb echt nooit geweten dat dit de Rutteregeling was.
- Edited
Het beeld dat het onversneden racisme is en dat er daarom veel witte kindertjes gemaakt moeten worden is natuurlijk wel iets genuanceerder. Omtzigt is een conservatieve idioot, maar het hier naartoe halen van mensen uit Afrika om werk te doen waarvoor wij niet ons bed uit komen of waarvoor gewoon niemand meer te vinden is, is niet een zegen om twee redenen:
- Het gaat uit van de welvaartsutopie dat economieën altijd moeten blijven groeien. Als er niet genoeg arbeidskrachten zijn dan moet je dus importeren. Pietertje vindt dat niet leuk, want dat zijn bruine mensen. Hij wil liever groeien met witte mensen. Je zou ook kunnen zeggen dat het de keuze is tussen wel groeien of niet groeien. Uiteindelijk gaat die groei over consumptie. Als het angstbeeld is dat er niet genoeg handen aan het bed zijn en mensen voor de klas dan is de oplossing niet per definitie meer arbeid importeren of meer kinderen maken om dat werk te doen. Je kunt ook sturen op minder ijssalons en dropshippers. Die mensen kunnen ook iets nuttigs doen. Dat betekent wel minder consumptie, en dus krimp.
- Onze progressieve waarden staan onder druk. Niet alleen door Omtzigt en zijn club, maar ook door de aanwas van niet-Nederlanders. Dat er een conservatieve wind waait onder de jeugd is niet alleen maar de verdienste van Andrew Tate en handige Tiktokkers, dat is ook het gevolg van een deel van de bevolking die opgevoed is met normen en waarden die uit de jaren '50 stammen, of nog eerder. Het is een rare linkse droom dat je zowel homo's en transgenders de ruimte moet geven terwijl je tegelijkertijd denkt dat nazaten van mensen die uit gebieden komen waar transgenders nog ter dood veroordeeld worden wel een progressieve kijk op zaken gaan hebben. Die twee dingen gaan niet samen. Ik kies dan voor de progressieve kant. Dat betekent minder import van oerconservatieve opvattingen. Dat betekent dan ook minder arbeidkrachten. Dat betekent krimp. Dat is dan maar zo.
- Edited
Myst Import van mensen betekent natuurlijk niet per definitie dat we meer conservatief worden, het hangt ervan af welke mensen je binnenlaat en hoe goed je ze weet te integreren.
Ik denk dat vooral op dat laatste de nadruk moet komen te liggen, grenzen sluiten is wat mij betreft totaal geen optie. Wel ben ik het met je eens dat we met veel minder of zelfs zonder economische groei zouden moeten kunnen.
Krimp lijkt me niet echt wenselijk, mensen willen er niet op achteruit gaan.