Duke Hier ook
Maar om toch iets te zeggen over deze situatie: ik sluit me aan bij de POL-mensen die zeggen dat dit een situatie is die om meer nuance vraagt. Maar met die nuance valt niet meer te scoren (viel er eigenlijk ooit te scoren met nuance?)
We hebben hier natuurlijk met hooliganisme te maken, en er is een link met de afkomst of nationaliteit waarmee de relschoppers zich identificeren. Maar het is natuurlijk idioot om de integratie mislukt te noemen als het feit waarom deze mensen rellen het directe gevolg is van falend beleid. De integratie is niet mislukt, het integratiebeleid is mislukt, en dat was ook precies de bedoeling.
De geesten zijn rijp gemaakt voor deportatie-achtige taferelen. Dat daar niet eens meer écht verontwaardiging over is, is tekenend. Ik zie niet zo goed hoe dit gekeerd kan worden. De retoriek is er één van olie op het vuur, maar hier genuanceerd over doen wordt door de meeste mensen gezien als absolute zwakte. Wat zet je daar nog tegenover? Ja, net als met witte hooligans moeten verantwoordelijken bij de rechter op het matje komen. Maar ja, dat voorkomt niet dat er met twee maten gemeten wordt en dat je als witte hooligan de hand boven het hoofd gehouden wordt in vergelijking met niet-witte hooligans. Zoals met elk ander aspect van deze samenleving.