Sloggi Het is wel iets te eenvoudig om te zeggen dat veel overhead overbodig is en richting de lessenaar moet worden gedirigeerd. Dat is precies wat dit kabinet beweert. Alsof een school hetzelfde is als vijftig jaar geleden en dat het terug moet naar meneer of mevrouw de directeur die een groepje docenten aanstuurt en af en toe wat formulieren ondertekent. Heel idyllisch, maar er is vandaag de dag gewoon enorme regeldruk. En veel van die regels zijn gewoon noodzakelijk en vereisen professionals die de taak vervullen. Dat kan niet uit met meneer de Bruin van wiskunde die in taakuren die dingen regelt.
Zit er slack in het onderwijs? Ja, natuurlijk wel. Maar dat zit hem mijns inziens minder in de scholen zelf en vooral in de enorme industrie daarbuiten. Alle ingehuurde experts die vertellen hoe je goed les moet geven in plaats van dat ze, heel radiaal gedacht misschien, zelf les gaan geven. Of alle cowboys die ooit voor de klas stonden en die nu software aan het pushen zijn om niet-bestaande problemen op te lossen. Of dat Magister en SomToday ongevraagd en onnodig ouders de hele dag mee laten kijken met hun kinderen waardoor die hele stroom aan informatie en vragen gemanaged moet worden.
Maar er is veel overhead nodig om belangrijke zaken in goede banen te leiden. Financien, personeel (onderwijs-CAO is echt werk voor experts), digitale en fysieke veiligheid, faciliteiten, subsidieaanvragen, medezeggenschap/klachtencommissies, aanbestedingen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Daar heb je gewoon vakmensen voor nodig. Die vakmensen zijn schaars. En dat is omdat die vakmensen liever in totaal onnodige sectoren gaan werken omdat daar meer geld verdiend kan worden of zich niet op de payroll laten zetten omdat je liever 150 euro per uur vraagt door je in te laten huren.
Daarmee wil ik niet zeggen dat meer geld het antwoord is op het probleem, want binnen no-time kun je ergens anders weer meer geld verdienen. Het probleem is systemisch en ik heb geen antwoord.