Kabinet-Schoof deel 3: Een goed begin...
- Edited
GSbrder Grappig dat je dit noemt. Op sociaal werk is juist enorm bezuinigd ten faveure van marktwerking in de Jeugdwet en Wmo (verschuiving van collectief naar individuele maatwerkvoorzieningen), met een enorme vraagexplosie tot gevolg. In de jongerenopvang in een willekeurige provinciestad zitten jongeren (18-25) voor 35k per jaar die zelfstandig in een studiootje met 1-2 uur individuele begeleiding per week prima af zouden zijn. Kost je 30k per jaar minder. Een significant percentage van de gemeentelijke zorgvraag (vooral het duurdere segment) is geen zorgvraag maar een woonvraag.
Volkshuisvesting moet je zien als flankerend beleid. Die onrendabele top is peanuts vergeleken met de kosten die de huidige woonproblematiek met zich meebrengt. Niet alleen directe kosten maar ook opportuniteitskosten.
- Edited
Het kabinet heeft een probleem minder; het Nederlands klimaatbeleid is dood. Tot een rechter er weer iets van vindt.
Sloggi Dit impliceert dat volkshuisvesting de beste manier is om inkomensverschillen via de voordeur te nivelleren.
Volkshuisvesting op z’n Nederlands kent nogal wat tekortkomingen. En je weet waarschijnlijk wel dat ik de “marktwerking in de zorg” eerder reguleringsissues dan marktissues vind.
- Edited
remlof Vals dilemma. Ik gun iedereen een goede boterham. Maar het Nederlandse stelsel draaide goed bij demografisch dividend, gratis gas, weinig milieubelemmeringen, relatieve ontwikkelingsvoorsprong, gratis defensie en globalisering. Haal die zes rugwinden weg en we moeten keuzes maken waar we de toekomstige groei vandaan gaan halen. Dat lukt niet door iedereen een ambtenaar te maken. En ook niet door economische activiteit 3x zwaarder te belasten dan landen met een vergelijkbaar ontwikkelingsniveau.
PVV-Tweede Kamerlid Emiel van Dijk zei woensdagochtend in een debat over het cellentekort in Nederland wat zijn partijleider Geert Wilders een dag eerder al riep. Die had voorgesteld ‘acht man op één cel te zetten’ en hen ‘staand wil laten slapen’, zodat er minder cellen nodig zijn en gevangenen niet voor het einde van de straf worden vrijgelaten. Wilders zei dinsdag namelijk: „Voor mijn part zet je acht mensen in één cel, laat je ze rechtop slapen en laat je ze nooit eerder gaan.”
Graag de mening van de heren juristen. En wel een beetje denken in mogelijkheden s.v.p.
Sloggi
Ik vind 8 gevangenen op één cel getuigen van weinig ambitie bij de heer Wilders. Waarom niet 12? 20? 100!
Drietebuul 8 gevangenen op 1 cel, de intelligentsia van Nederland wonen krapper.
Is het veelzeggend dat op de TK-pagina van Emiel van Dijk geen onderwijsgeschiedenis staat vermeld?