• Politiek
  • Kabinet-Schoof deel 3: Een goed begin...

• Edited

Er is her en der al best wat geschreven over de aankomende voorjaarsnota. Btw-perikelen, een naheffing van Europa die waarschijnlijk structureel is, fantasiebezuinigingen die niet waargemaakt kunnen worden, stikstof, duurder wordende kerncentrales etc. etc. etc.

Wat relatief weinig aandacht krijgt is de deskundigencommissie hervormingsagenda jeugdzorg. Die zegt dat het kabinet richting gemeenten over de brug moet komen met compensatie voor te weinig middelen in het verleden - in totaal 1,3 miljard. De VNG heeft becijferd dat daar nog eens bijna 2,2 miljard structureel per jaar bij moet. Zo niet dan overwegen gemeenten sterk taken terug te geven en desnoods een juridisch gevecht aan te gaan. Nu heeft Den Haag al jaren schijt aan de lokale overheid maar interessant is het wel. Ook lokale VVD-bestuurders zitten zéér stevig in deze wedstrijd.

Ikzelf schat in dat ze het incidenteel 'oplossen' en een structurele oplossing voor zich uitschuiven. Maar dan nog kom je al snel op een enkele miljarden uit in totaal (de 1,3 miljard is 'hard' en laten we zeggen nog eens 700 miljoen per jaar voor 3 jaar).

Dit staat dus nog los van het ravijnjaar 2026 waar ook nog geen oplossing voor is!

• Duke replied to this.

Reya Bezuinigen doen we niet, elk jaar meer champi in Cannes. Beknibbelen is meer iets voor de bureaucraten die de Europese variant van Musk in de nek voelen hijgen.

Sloggi

Den Haag laat de gemeenten vermoedelijk gewoon grotendeels stikken. Een boze wethouder maakt echt minder indruk dan een boze boer 😛

Duke Ja daar komt mijn verwachte oplossing ook wel op neer natuurlijk. Schoof heeft in overleggen met gemeenten wel gezegd dat het advies van de commissie ‘zeer zwaarwegend’ is. Dus ze zien de reeks t/m 2025 wel overnemen en voor de jaren erna komen ze met een fooi.

Nog een probleem voor het kabinet erbij:
      https://www.ad.nl/economie/gasprijs-voor-consument-naar-recordhoogte-boven-oude-prijsplafond~a7577114/

De gasprijzen gaan weer door het dak.

Sloggi Gasprijzen? Meer windmolens en zonnepanelen lossen dit op.

• Duke replied to this.

GSbrder

Uiteindelijk wel. Moet alleen de netcapaciteit nog even keer vier 🤣

• Edited

Duke En salderen er af en SDE subsidie cancellen.
            Iedereen de zonnepanelen uit overdag in de zomer graag!

Ketels vervangen door airco's, ook fijn. Tijd dat woningcorporaties elke woning met een airconditioning gaan verwarmen en koelen. Laten we dit verplichtstellen per 2027.

Mijn hemel, Faber is echt een despoot. Die ook het recht van amendement niet lijkt te kennen.

Zij is echt een schande voor het ambt van minister.

janneke141

Dat was vanaf dag 1 volkomen duidelijk. Maar het boeit niemand echt in de coalitie…

tsjok

Faber moet eens even lekker een weekendje Marbella boeken, haartjes los, voetjes in het zand en een GT'tje ernaast. Even de boel de boel, want ze lijkt wel wat gestresst.

Luda Even een Omtzigtje doen.

8 days later

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/02/21/pvv-minister-faber-noemt-oekraiense-president-zelensky-niet-democratisch-gekozen-en-komt-er-daarna-op-terug-a4883981

Whoopsie.

Faber wilde eerst niet op de vragen van Ferwerda ingaan. Ze zei een paar keer achter elkaar dat het haar om „vrede in Oekraïne” ging, daar hoopte ze op. Pas helemaal aan het eind van het interview, en pas nadat ze al was weggelopen, kwam Faber terug om tegen de verslaggever te zeggen dat Zelensky níet democratisch gekozen was.

Toch maar eens tijd om deze vijfde colonne uit het landsbestuur te trappen?

En dat allemaal net nu Wilders instructies uit het Kremlin heeft gekregen om de positie van zijn partij in deze regering niet op te geven.

9 days later

Ik moet zeggen dat ik het wel erg zorgwekkend vind dat Schoof zo onzichtbaar is in de Europese politiek op het moment. Hij heeft geen mandaat én geen positie ten opzichte van andere Europese leiders. En met Wilders als leider van de grootste coalitiepartij heb je Poetin op de bijrijdersstoel zitten.

Het gaat natuurlijk nooit gebeuren maar eigenlijk zouden VVD en NSC de PVV en BBB moeten dumpen en een coalitie smeden met GL/PVDA-VVD-NSC-D66-CDA. Geen nieuwe verkiezingen, gewoon regeren.

Er zijn op dit moment twee grote politieke kwesties: het buitenlandbeleid (/Oekraïne/Defensie) en binnen de grenzen stikstof. Daarover worden deze partijen het wel eens, terwijl PVV en BBB nu daar juist dwarsliggen. Dit kabinet gaat Nederland niet van het slot halen én gaat de Nederlandse veiligheidsbelangen niet effectief kunnen behartigen.

Op asiel zou je op het eerste gezicht zeggen dat het een moeilijker verhaal wordt, maar ook op dat vlak speelt dit kabinet niks klaar. Stof de asieldeal van Rutte IV af en je kunt aan de slag. Dan bereik je ook op asiel waarschijnlijk meer dan het huidige kabinet.

Zet Wilders op het vliegtuig richting Moskou en vorm een regering van nationale eenheid.

Sloggi Ik vrees wel dat dat een shortcut is naar 75 zetels voor Wilders.

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/03/02/botsing-trump-en-zelensky-verlegt-aandacht-politiek-den-haag-naar-geopolitiek-tot-ongenoegen-van-de-pvv-a4884959

Net als kiezers van andere partijen maken ook PVV-kiezers zich in toenemende mate zorgen over de koers van de VS en de gevolgen voor de Europese veiligheid. Meer dan de helft van de PVV-kiezers is voor het versterken van de Europese defensie, bleek uit onderzoek van Ipsos I&O. Nog opvallender: meer PVV-kiezers zijn voor een Europees leger (39 procent) dan dat er PVV-kiezers tegen zijn (25 procent). Wilders verdedigt dus niet alleen een ingewikkeld standpunt, het is ook nog eens een positie die een groot deel van de eigen achterban niet deelt.

Komende woensdag debatteert de Tweede Kamer over de aanstaande EU-top, en zal het ook gaan over drie jaar oorlog in Oekraïne. Een speciaal debat over Marjolein Faber, dat D66 wil aanvragen, zal vermoedelijk door de coalitie tegengehouden worden. In het debat van woensdag zal de ingewikkelde positie van de PVV weer een geliefd onderwerp van gesprek worden.

De motie die de VVD indiende met oppositiepartij GroenLinks-PvdA laat twee dingen zien die ook de komende dagen weer kunnen blijken. De VVD zit al vanaf het begin met grote tegenzin in deze coalitie, en alles wat ze doen lijkt vooruit te lopen op een snelle kabinetsval. Op internationaal terrein kan VVD-leider Dilan Yesilgöz het beter met Frans Timmermans van GroenLinks-PvdA vinden dan met Geert Wilders.

tsjok Ik vrees wel dat dat een shortcut is naar 75 zetels voor Wilders.

Ik denk dat een keer verkiezingen tussendoor toch inderdaad nodig zijn om dit scenario ietwat langer buiten de deur te houden. Punt is dat zo'n kabinet vormen ook weer enige tijd duurt en na twee jaar mag Wilders weer los. Daarnaast vind ik onze nationale veiligheid een wat prettiger verkiezingsthema dan migratie/asiel, met name door de zaken genoemd in het stuk van NRC hierboven. Ik heb de ijdele hoop dat de kiezer zo wijs is om eieren voor z'n geld te kiezen en op enigszins betrouwbare, capabele politici te stemmen zodra het menens is op het wereldtoneel.

Ik denk ook dat, als het kabinet nu valt, de PVV wel wat zetels verliest. Deze dreigingen maken mensen wat Europagezinder. Maar eerst maar eens peilingen zien.