• Politiek
  • Kabinet-Schoof deel 3: Een goed begin...

Hoewel we volstrekt offtopic gaan (al hoop ik dat het kabinet ook ergens een keer een heidag heeft), moet ik zeggen dat het onderwijs ook niet veel beter is qua professionalisering of interne verbetersessies. Meestal is het een studiedag voor het complete personeel waar docenten in eigenlijk nauwelijks iets aan hebben.

Maar afgezien van zo’n studiedag is er eigenlijk veel te weinig tijd voor allerlei keuveloverlegjes of sessies over van alles en niks. Dat is ook één van de zaken die me opviel in de overgang van docentenbestaan naar kantoorleven, dat ik na een dag ‘werken’ (overlegjes en wat presentaties) thuiskwam en m’n vriendin nogal verbaasd aankeek en de gouden vraag stelde: “Krijg ik hier serieus voor betaald?”

Friek (al hoop ik dat het kabinet ook ergens een keer een heidag heeft)

Rutte organiseerde dat altijd eens per jaar na het zomerreces. Heb het bij Schoof volgens mij niet langs zien komen.

tsjok Is dat niet een valide tegemoetkoming aan een van de bezwaren van de RvS?

Wat ik uit het nieuws haal is dat de RvS vindt dat de wet niet zorgvuldig tot stand is gekomen, dat de wet niet gaat werken, en dat de wet niet uitvoerbaar is doordat meer mensen zullen procederen.

Het kabinet en de Kamer mogen natuurlijk best denken dat de wet misschien wel gaat werken. Ze mogen best een gokje willen wagen. En het extra geld komt tegemoet aan het laatste van de bezwaren.

• Edited

Ossu Het advies van de RvS bevat veel meer negatieve argumenten dan enkel dat de IND te weinig budget zou hebben. De IND heeft aan 50 miljoen ook helemaal niets, want de organisatie wordt tot 550 miljoen per jaar gekort de komende jaren door dit kabinet.

Het negeren van een RvS-advies is verder ook geen unicum, maar beloven dat je niet zal instemmen bij negatief advies en dat vervolgens wel doen is uiteraard niet echt goed bestuur.

tsjok

Misschien was een posticoon nodig geweest.

tsjok Op andere plekken gaat een op de vijf collega's er uit, maar ja. Even erg.

Kan meestal wel prima. Grootste probleem is vooral dat de minst productieve mensen het lastigst weg zijn te krijgen.

• Duke replied to this.

Reya

Daarom durf ik mijn baan in de bezuinigingsoperatie hier prima als optie te noemen 😛.

• Reya replied to this.

Duke

Daarna gewoon lekker als makelaar aan de slag. Je kunt vast wel bij @GSbrder in de leer.

• Edited

Er is her en der al best wat geschreven over de aankomende voorjaarsnota. Btw-perikelen, een naheffing van Europa die waarschijnlijk structureel is, fantasiebezuinigingen die niet waargemaakt kunnen worden, stikstof, duurder wordende kerncentrales etc. etc. etc.

Wat relatief weinig aandacht krijgt is de deskundigencommissie hervormingsagenda jeugdzorg. Die zegt dat het kabinet richting gemeenten over de brug moet komen met compensatie voor te weinig middelen in het verleden - in totaal 1,3 miljard. De VNG heeft becijferd dat daar nog eens bijna 2,2 miljard structureel per jaar bij moet. Zo niet dan overwegen gemeenten sterk taken terug te geven en desnoods een juridisch gevecht aan te gaan. Nu heeft Den Haag al jaren schijt aan de lokale overheid maar interessant is het wel. Ook lokale VVD-bestuurders zitten zéér stevig in deze wedstrijd.

Ikzelf schat in dat ze het incidenteel 'oplossen' en een structurele oplossing voor zich uitschuiven. Maar dan nog kom je al snel op een enkele miljarden uit in totaal (de 1,3 miljard is 'hard' en laten we zeggen nog eens 700 miljoen per jaar voor 3 jaar).

Dit staat dus nog los van het ravijnjaar 2026 waar ook nog geen oplossing voor is!

• Duke replied to this.

Reya Bezuinigen doen we niet, elk jaar meer champi in Cannes. Beknibbelen is meer iets voor de bureaucraten die de Europese variant van Musk in de nek voelen hijgen.

Sloggi

Den Haag laat de gemeenten vermoedelijk gewoon grotendeels stikken. Een boze wethouder maakt echt minder indruk dan een boze boer 😛

Duke Ja daar komt mijn verwachte oplossing ook wel op neer natuurlijk. Schoof heeft in overleggen met gemeenten wel gezegd dat het advies van de commissie ‘zeer zwaarwegend’ is. Dus ze zien de reeks t/m 2025 wel overnemen en voor de jaren erna komen ze met een fooi.

Nog een probleem voor het kabinet erbij:
                https://www.ad.nl/economie/gasprijs-voor-consument-naar-recordhoogte-boven-oude-prijsplafond~a7577114/

De gasprijzen gaan weer door het dak.

Sloggi Gasprijzen? Meer windmolens en zonnepanelen lossen dit op.

• Duke replied to this.

GSbrder

Uiteindelijk wel. Moet alleen de netcapaciteit nog even keer vier 🤣

• Edited

Duke En salderen er af en SDE subsidie cancellen.
                      Iedereen de zonnepanelen uit overdag in de zomer graag!

Ketels vervangen door airco's, ook fijn. Tijd dat woningcorporaties elke woning met een airconditioning gaan verwarmen en koelen. Laten we dit verplichtstellen per 2027.

Mijn hemel, Faber is echt een despoot. Die ook het recht van amendement niet lijkt te kennen.

Zij is echt een schande voor het ambt van minister.

janneke141

Dat was vanaf dag 1 volkomen duidelijk. Maar het boeit niemand echt in de coalitie…

tsjok

Faber moet eens even lekker een weekendje Marbella boeken, haartjes los, voetjes in het zand en een GT'tje ernaast. Even de boel de boel, want ze lijkt wel wat gestresst.

Luda Even een Omtzigtje doen.