trein De vraag was inderdaad licht retorisch van aard. Maar je moet het ze inderdaad nageven: voor zo'n qua omvang kleine groep lobbyen ze verdomde effectief.
Kabinet-Schoof deel 3: Een goed begin...
janneke141 De ramingen kloppen eigenlijk behoorlijk goed. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling van een voorspelling dat hij altijd 100% uitkomt, alleen dat er belangrijke trends en risico's worden gesignaleerd. Daarbij lijkt het me prettig als de overheid iets voorzichtig te werk gaat zodat je vaker meevallers hebt dan tegenvallers.
- Edited
janneke141 In principe wil je gewoon reëel begroten. Maar dat is in de praktijk gewoon best lastig bij de overheid weet ik uit eigen ervaring. Al helemaal bij het rijk waar individuele ministeries vele miljarden onder zich hebben.
Ik weet eigenlijk niet zo goed hoeveel open einde-regelingen op de begrotingen van het rijk staan, maar op zich is een afwijking van zeg een procent helemaal niet zo gek vind ik.
Die 3% wordt ook veel te belangrijk gemaakt en moet nadrukkelijk in samenhang worden gezien met de omvang van de staatsschuld.
janneke141 Want de niet-rokers hebben een stuk minder last van die inflatie.
Wat denk je van mensen die huren?
- Edited
Sloggi Nog even wat rondgekeken. De CPI is met ca. 13% gestegen tussen januari 2022 en december 2024. In het onderwijs zijn de lonen in die periode met grofweg 15% of meer gestegen. In de zorg ook (ik heb bv. naar de CAO VVT gekeken).
Maar... in de horeca hebben ze er in die periode maar 5,4% bij gekregen. En zo zijn er nog wel meer sectoren te vinden die achterblijven. De verhoging van het minimumloon kwam weliswaar op ca. 16% uit, maar die groep is dan weer relatief hard geraakt door de huurontwikkeling en de stijgende kosten van voedingsmiddelen. Komt nog bovenop dat het wml al te laag was, zoals de commissie sociaal minimum heeft geconstateerd. Dat werkt fors door in de onderste helft van het loongebouw.
Door de bank genomen hebben de forse loonstijgingen van de afgelopen jaren gezorgd voor behoud van koopkracht. waar veel mensen al moeite hadden rondgekomen. Van werkelijke koopkrachtreparatie is - gemiddeld genomen - dus niet echt sprake geweest.
In de horeca worden de buitenlanders te werk gesteld. Ik bestel voortaan standaard in het Engels mijn maaltijden.
https://nos.nl/artikel/2552030-hoorzittingen-kandidaat-ministers-na-een-keer-alweer-afgeschaft
Heel goed dat dit staatsrechtelijk monstrum afgeschaft wordt.
trein Ik vind alle formele bezwaren een beetje overtrokken. De vragen waren interessant, de ministers konden wat over zichzelf vertellen, het was vrij ongevaarlijk en voegde wel wat toe.
Maar ja. De PVV is per definitie haast tegen alles waar ze pre-verkiezingen voor waren, dus dit was te verwachten.
Interessanter is of het bindend correctief referendum er gaat komen. De Tweede Kamer is met meer dan tweederde voor, nodig voor de tweede lezing. In de Eerste Kamer was de uitslag bij eerste lezing 50-25. Dat is één stem te weinig voor een tweederde meerderheid. Saillant: voorstanders BBB, GL-PvdA, D66, PVV, JA21, PvdD, SP, FVD en OPNL hebben precies 51 zetels, maar een senator van GroenLinks stemde tegen.
Mogelijk hangt de grondwetswijziging dus om één stem, dat zie je niet vaak.
tsjok Het is een staatsrechtelijk monstrum. De Kamer gaat niet over benoemingen, vertrouwen wordt verondersteld tot dat het wordt opgezegd. Daar komt bij dat kandidaat-bewindspersonen heel makkelijk kunnen duiken, ze hebbben immers nog geen toegang tot de informatie en ondersteuning van het departement (en dat zeg je ook volop gebeuren).
De oplossing is overigens heel eenvoudig: hou die hoorzittingen een week na de beëdiging.
tsjok Als je nou even de moeite neemt om een zin verder te lezen leg ik ook uit waarom ik dat vind. Hier schrijft de man die ooit mijn diploma ondertekende het allemaal wat netter op: https://www.nrc.nl/nieuws/2024/06/17/een-politiek-toneelstukje-zonder-betekenis-a4856692