• Politiek
  • Kabinet-Schoof deel 3: Een goed begin...

Sloggi Hoop rokers in de PVV-achterban blijkbaar. Want de niet-rokers hebben een stuk minder last van die inflatie.

Sowieso vreemd dat tabak in het inflatiecijfer zit wat mij betreft.

Sloggi In de Kamer van Klok vrijdag was hier een interessante analyse over. Omtzigt opende het bal met een stuk in EW waarin hij betoogt dat de ramingen van het CPB niet realistisch zijn en maakt dat regeringen onnodig bezuinigen. Dat is een directe aanval op de meer financieel conservatieve krachten in de coalitie - lees: alleen de VVD. Wilders duikt er nu ook op, in de wetenschap dat de VVD in een electoraal erg ongunstige positie wordt geduwd als ze als enige pleiten voor bezuinigingen waar de meeste oppositiepartijen ook al tegen waren. Het lijkt een een-tweetje om na alle gedoe over NSC en met name Faber ook Heinen en Yesilgoz onder druk te zetten.

Saillant detail: mede-auteur van dat stuk in EW is Folkert Idsinga, tot zeer kort nog staatssecretaris Financiën die blijkbaar constant met Heinen overhoop lag.

tsjok Kloppen de ramingen niet, of kloppen ze eigenlijk wel maar worden ze niet gerealiseerd door onderuitputting (vanwege personeelstekorten en stikstofissues)?

Sloggi Dat hangt er vanaf wat de voorwaarden van die ramingen zijn. Maar ik snap wat je zegt. Logischerwijs zou het CPB inderdaad wel rekening moeten houden met onderuitputting, ja.

Sloggi

Wel weer geweldig dat Wilders elke keer weer de aandacht weet te trekken met dezelfde truc.

Ondertussen grijpt minister Wiersma even in in een WOO-zaak. Wellicht dat @friek hier nog een mening over heeft: https://www.nrc.nl/nieuws/2025/01/14/landbouw-minister-wiersma-grijpt-persoonlijk-in-bedrijfsgegevens-boeren-niet-openbaar-a4879503

Oh en jurist Kooijman heeft morgen een andere baan denk ik:

De bemoeienis van Wiersma overviel ook Kooiman van de RVO. „De minister gaat stout doen, alles doen om de gegevens niet te openbaren”, zei hij tegen journalisten tijdens een onderbreking van de zitting. „Dat vind ik vreselijk.”

trein Ik zat het stuk toevallig net te lezen, maar het zou uiteindelijk de uitkomst niet veranderen alleen wel weer een hoop tijd kosten.

Is tijd rekken nu echt het enige doel van deze landbouwminister (en de vorige)? Ik kan er echt geen andere strategie in ontdekken namelijk.

janneke141 Je weet het antwoord toch? Tijdrekken is toch wat de boerenlobby al een jaar of 25 doet. En je moet ze nageven, niet zonder succes.

trein De vraag was inderdaad licht retorisch van aard. Maar je moet het ze inderdaad nageven: voor zo'n qua omvang kleine groep lobbyen ze verdomde effectief.

janneke141 De ramingen kloppen eigenlijk behoorlijk goed. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling van een voorspelling dat hij altijd 100% uitkomt, alleen dat er belangrijke trends en risico's worden gesignaleerd. Daarbij lijkt het me prettig als de overheid iets voorzichtig te werk gaat zodat je vaker meevallers hebt dan tegenvallers.

• Reya replied to this.

tsjok

Jij had economie moeten gaan studeren in plaats van rechten.

Reya Overbodig, zoals je leest.

• Edited

janneke141 In principe wil je gewoon reëel begroten. Maar dat is in de praktijk gewoon best lastig bij de overheid weet ik uit eigen ervaring. Al helemaal bij het rijk waar individuele ministeries vele miljarden onder zich hebben.

Ik weet eigenlijk niet zo goed hoeveel open einde-regelingen op de begrotingen van het rijk staan, maar op zich is een afwijking van zeg een procent helemaal niet zo gek vind ik.

Die 3% wordt ook veel te belangrijk gemaakt en moet nadrukkelijk in samenhang worden gezien met de omvang van de staatsschuld.

Reya Jij had economie moeten gaan studeren in plaats van rechten.

Met dergelijke teksten is filosofie zelfs een optie.

janneke141 Want de niet-rokers hebben een stuk minder last van die inflatie.

Wat denk je van mensen die huren?

• Edited

Sloggi Nog even wat rondgekeken. De CPI is met ca. 13% gestegen tussen januari 2022 en december 2024. In het onderwijs zijn de lonen in die periode met grofweg 15% of meer gestegen. In de zorg ook (ik heb bv. naar de CAO VVT gekeken).

Maar... in de horeca hebben ze er in die periode maar 5,4% bij gekregen. En zo zijn er nog wel meer sectoren te vinden die achterblijven. De verhoging van het minimumloon kwam weliswaar op ca. 16% uit, maar die groep is dan weer relatief hard geraakt door de huurontwikkeling en de stijgende kosten van voedingsmiddelen. Komt nog bovenop dat het wml al te laag was, zoals de commissie sociaal minimum heeft geconstateerd. Dat werkt fors door in de onderste helft van het loongebouw.

Door de bank genomen hebben de forse loonstijgingen van de afgelopen jaren gezorgd voor behoud van koopkracht. waar veel mensen al moeite hadden rondgekomen. Van werkelijke koopkrachtreparatie is - gemiddeld genomen - dus niet echt sprake geweest.

Sloggi

En in sectoren als de horeca was de beloning al vrij beroerd.

In de horeca worden de buitenlanders te werk gesteld. Ik bestel voortaan standaard in het Engels mijn maaltijden.

Friek Was net pubquizzen in de Lebowski, maar daar is de voertaal gewoon Engels onder het personeel zoals in het gros van de tenten in Utrecht tegenwoordig.