https://www.euronews.com/2024/09/08/romania-scrambles-f16-jets-after-russian-drone-violates-its-airspace

A Russian drone violated Romania's airspace during night-time attacks on neighbouring Ukraine, the NATO member reported on Sunday, urging Moscow to stop what it described as an escalation.

Het zou zelfs om meerdere drones gaan hoor ik net op Radio 1. Zouden de Russen daadwerkelijk aan het escaleren zijn, of zijn ze gewoon dom?

Lijkt me eerlijk gezegd vooral provoceren. Ze schenden eigenlijk continu NAVO luchtruim en zee.

Duke Ja maar dat is met bemande vliegtuigen en schepen, die vormen geen direct gevaar. Dit zijn vliegende bommen die exploderen als ze neerkomen, toch net wat anders.

7 days later

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/09/13/steeds-vaker-schenden-russische-drones-het-navo-luchtruim-zijn-het-incidenten-of-test-moskou-de-westerse-reactie-a4865633

„Dit zijn geen incidenten meer”, is de overtuiging van voormalig luchtmachtkolonel Patrick Bolder, defensie-expert en strategisch analist bij het Haagse Centrum voor Strategische Studies (HCSS). „Het is een dikke middelvinger naar de NAVO. Met dit soort acties kijkt Moskou gewoon hoe ver het kan gaan. Zolang de NAVO-landen niet reageren bevestigen zij het beeld van zwakheid dat Poetin van het Westen heeft. Het enige dat Poetin begrijpt is de taal van de macht. Die taal spreekt het Westen op dit moment niet. Wij zeggen tegen Moskou: je moet dat niet meer doen. Maar iedere keer als het Westen niets doet, lok je de volgende stap uit.”

Drietebuul Dat zal binnenkort dan ook wel gebeuren, dan zijn de Polen er klaar mee.

2 months later

https://nos.nl/collectie/13965/artikel/2544718-zelensky-wil-komend-jaar-eind-aan-oorlog-in-oekraine-via-diplomatieke-weg

Zelensky ziet de bui al hangen van de grotendeels wegvallende steun van de VS als Trump zich weer in het Witte Huis genesteld heeft. Hij zal daardoor worden gedwongen tot een wapenstilstand en verlies van enorme gebieden Oekraïens grondgebied aan de Russische agressor.

Het gaat ook voor Europa enorme consequenties hebben, zelfs nog afgezien van het feit dat Poetin wordt beloond voor z’n agressie, wat waarschijnlijk tot nog meer agressie tegen buurlanden zal leiden.

Als er namelijk een wapenstilstand komt zal er een troepenmacht gestationeerd moeten worden aan wat de dan de nieuwe grens wordt om die wapenstilstand te bewaken. De VN is tegenwoordig geen optie meer, die zijn niet meer dan symbolisch, zie het falen van UNPROFOR en UNIFIL.
      De VS onder Trump zal ook geen Amerikaanse troepen naar Oekraïne willen sturen, daar ben ik behoorlijk van overtuigd. Het zal ook niet via de NAVO kunnen, want Rusland zal behalve geen NAVO-lidmaatschap van Oekraïne ook geen NAVO-troepen in Oekraïne accepteren.

Dan blijft er eigenlijk geen andere optie over dan een Europese legermacht die geen onderdeel is van die NAVO en dan kom je vanzelf uit bij de Joint Expeditionary Force, een militair samenwerkingsverband opgericht in 2014 en bestaande uit Denemarken, Estland, Finland, Letland, Litouwen, Nederland, Noorwegen, het VK, IJsland en Zweden.

Mij gok voor komend jaar is dus dat als er een wapenstilstand komt in Oekraïne er Nederlandse troepen naar Oekraïne gestuurd gaan worden.

remlof
        Ik snap ook wel dat Oekraïne toe is aan vrede. Die mensen gaan jarenlang gebukt onder oorlog omdat men in het westen steeds bang is voor escalatie met Rusland, en met de verkiezing van Trump zit er binnenkort weer een marionetje van Poetin in het witte huis.

Maar ik zie niet hoe in het huidige politieke klimaat sprake kan zijn van vrede. Poetin heeft zijn militaire doelen vooralsnog niet gehaald. Een groot deel van Oekraïne is bezet. Als er op korte termijn een einde aan de oorlog komt zal het volgens mij niet veel meer zijn dan een tijdelijke wapenstilstand.

Westerse troepen naar Oekraïne zie ik eerlijk gezegd niet zo snel gebeuren. Ik denk eerder dat het westen - als geheel - gewoon verloren heeft, en dat beseft. De verkiezing van Trump is de nagel aan de doodskist van de leidende rol van het westen op het wereldtoneel. Logischerwijs schuiven dan ook de grenzen van invloedssfern wat op.

Drietebuul Ik denk niet dat het westen zich daar zomaar bij neer zal leggen. Daarom verwacht ik vroeg of laat echt Europese troepen in Oekraïne.

Men is Chamberlain nog niet vergeten in Brussel en Londen.

remlof
            Maar in hoeverre is er nog sprake van een verenigd westen met Trump? Hij heeft meerdere keren duidelijk gemaakt dat hij allianties beschouwt als gewone handelsrelaties, zonder hogere ideële of informele doelstellingen. Het is geen partnerschap. Als het hem meer centen oplevert om Oekraïne aan Poetin te verkopen, dan zal hij dat zo doen. En iedereen weet dat. De vanzelfsprekendheid dat fucken met een westers land resulteert in Amerikaans wapentuig op je flikker, die is er onder Trump niet.

Onder Trump kun je, of je nu Rusland bent of China, een soeverein land binnenvallen en weten dat de eerste vraag die Trump zich zal stellen "what's in it for me?" is. Dat heeft de situatie in Oekraïne wel duidelijk gemaakt. Als je hem nog eens wat veren in de reet steekt krijg je nog een reactie dat hij het eigenlijk wel stoer en mannelijk vindt dat je zomaar een kleiner land binnenvalt. Had dat kleine land maar meer JSF's en Patriots moeten kopen van Trump.

Ik zie de komende vier jaar wel gebeuren dat Rusland elders ook nog eens wat gaat proberen. De situatie rondom China, Taiwan, de Filipijnen en Vietnam wordt ook spannend.

Drietebuul Maar in hoeverre is er nog sprake van een verenigd westen met Trump?

Niet. Daarom heb ik het ook steeds over “Europa” en niet “het Westen”.

En verder precies wat je zegt. Als Trump de agressie van Poetin beloont is ie de Chamberlain van deze eeuw en zal ie de wereld opzadelen met nog veel meer geweld, potentieel veel en veel verschrikkelijker dan WO2.

Zie ook https://thehill.com/opinion/4950451-appeasement-chamberlain-ukraine/

Daarom zal Europa vol op Oekraïne in moeten zetten om de wegvallende Amerikaanse steun te compenseren. In principe kunnen we dat, we zijn veel en veel rijker dan Rusland, maar dan moeten er wel snel flinke keuzes gemaakt worden, zoals de defensiebudgetten nog verder omhoog, wellicht zelfs wel tot 5% van het BNP.

En we zullen de Europese wapenindustrie flink moeten upscalen.

Drietebuul Ik zie de komende vier jaar wel gebeuren dat Rusland elders ook nog eens wat gaat proberen. De situatie rondom China, Taiwan, de Filipijnen en Vietnam wordt ook spannend.

Het horrorscenario zou mij een uiteen gespeelde NAVO lijken: het scenario waarbij Poetin meer en meer speldenprikjes uitdeelt via vazalstaat Belarus naar Polen en de NAVO niet in staat is om daadkrachtig en eensgezind te reageren, wat feitelijk neerkomt op het uiteenvallen van de NAVO. Dit terwijl Poetin ondertussen Orban allerlei privileges gunt.

Hoop vooral dat Biden voor Trump het overneemt wat substantiële steunpakketten doordrukt. Want dat ligt volgend jaar vermoedelijk weer grotendeels stil.

Paar ICBM's doneren aan Oekraïne, voor het betere piemelzwaaiwerk.

Drietebuul Speaking of which:

JUST IN: Ukraine’s military has accused Russia of launching an intercontinental missile in a Thursday morning attack on the city of Dnipro. The air force did not say what kind of ICBM Russia deployed and CNN has not been able to verify the claim.

Kennelijk heeft Rusland als waarschuwing een ICBM richting Dnipro gelanceerd.

Dit maakt Russische ICBM silo's nu ook een legitiem doelwit voor Oekraïne.