Ik heb wel begrip voor de wens tot het geven van tegengas. Verdere normalisering en/of legitimering van Trump en zijn idiote gedachtegoed moet zoveel mogelijk worden voorkomen. Die malloot moet een malloot worden genoemd. Noem het verraad wat het is. Lach hem uit in zijn gezicht en maak hem uit voor schoothondje van Poetin, Musk en de andere mannen van het grootkapitaal.
Ik besef dat ik de volledige gevolgen van een vijandige VS niet kan overzien, maar zou het een mooi signaal vinden om als beschaafde wereld collectief verder te gaan zonder de VS. Laat Trump maar als een boze kleuter wild om zich heen slaan met invoerheffingen, piemelmeterij (Golf van Amerika, serieus?) en pestkoppenretoriek. Fuck Trump en fuck de Amerikanen voor hun verraad. Intensiveer de Europese samenwerking. Haal de banden en handel met Canada, Japan, en Zuid-Amerikaanse landen aan. Natuurlijk betekent dat (helaas) ook dat Europa meer met China samen zal moeten werken. Maar ik vraag me af in hoeverre een (post)Trump-Amerika nog onderdoet voor China, qua morele bezwaarlijkheid.