• Politiek
  • Val Rutte-IV en de komende verkiezingen

Het worden wel echt hele bijzondere verkiezingen. VVD, CDA, GroenRood hebben nog geen lijsttrekker. BBB en Omtzigt zijn (vrijwel) nieuw. Er staan straks bij de lijsttrekkersdebatten allemaal totaal andere gezichten dan we gewend zijn.

janneke141 Nou ja, Yeşilgöz heeft net wel nog effe dat hoofddoekjesverbod bij de politie erdoor gedrukt. Ze mag dan wel van Turkse afkomst zijn, van de islam moet ze weinig hebben.

Dijkhof zou de beste uitkomst zijn voor de VVD denk ik, maar ik vraag me af of die dat nu al wil.

• Duke replied to this.

Als Omtzigt zijn glans wil verliezen, dan moet ie als lijsttrekker meedoen aan de verkiezingen.

remlof

Die zou wel gek zijn.
      Een opvolger kan het nu namelijk gewoon niet goed doen.
      Het handigste is denk ik een niet al te hard beschadigde oudgediende als tussenpaus.

Hiervoor was toch wel het uitgangspunt dat Rutte zelf zijn kabinet heeft opgeblazen voor politiek gewin, dan helpt het natuurlijk niet als je dan direct afzwaait. Er wordt hier overduidelijk vier dimensionaal schaak gespeeld.

janneke141 Omtzigt zou zich volgens mij het beste kunnen aansluiten bij de BBB, maar daar zal ie zelf wel onoverkomelijke bezwaren tegen hebben.

Duke Ik betwijfel het, zonder van een afstand een diagnose te willen stellen, maar hij is analytisch natuurlijk wel sterk en ik hoop dat hij ook voldoende mensen in zijn directe omgeving heeft die hem dat gaan vertellen.

Ik vind Omtzigt een van de beste kamerleden vanwege de manier waarop hij zijn werk serieus neemt, maar het is natuurlijk geen leider. Hij mist veel communicatieve kwaliteiten. Dan een partij starten is een recept voor ellende, al zal hij de komende verkiezingen wel een hoop stemmen oprapen als hij mee zou doen. Hij kan zich beter ergens anders bij aansluiten en zijn inhoudelijke kamerwerk voortzetten.

PolitiekGeaard Als Rutte zelf al wilde stoppen, is dit wellicht de beste manier om zijn opvolger een soort van kans te geven. Anders kan ik het ook niet verklaren.

Of het was Rutte duidelijk dat als er géén asieldeal zou komen, de partij zelf met hem af zou rekenen.

remlof Ze deden al best veel samen afgelopen periode. Als 1-pitters elkaar vertegenwoordigen in commissievergaderingen bijvoorbeeld.

Als BBB de grootste wordt en de premier mag leveren, hoop ik wel dat ze voor een zwaargewicht van buiten gaan. Al schiet me nou niet direct een naam te binnen. Zie Caroline of Pieter niet als premier.

Overigens ben ik erg verbaast dat dit kabinet toch is gevallen. Ik dacht echt dat het een voorbeeld van PVV-corvee was en ze er uiteindelijk gewoon uit zouden komen.

Iedereen hier weet dat ik demografie als de oorzaak voor vrijwel alle problemen in Nederland zie, dus op zich zou ik het moeten toejuichen dat asielbeleid strenger wordt. Maar dat kan niet het enige zijn. Vorig jaar kwam er in Nederland netto een dikke stad Eindhoven aan mensen bij. Asielzoekers waren daarvan enkele wijken (ruwweg 15 procent). Dat is gewoon een ontwikkeling die niet vol te houden is in wat al het dichtstbevolkte stukje EU is.

Zou ie nu Rutte opstapt de kar opeens wel willen trekken?