• Politiek
  • Val Rutte-IV en de komende verkiezingen

Even deze tien keer kijken

tsjok Vind de setting opvallend, inclusief de presentatrice die de non-binaire persoon ging bevoogden. De bedreiging van LBHTI is gericht op extreem-rechts van Baudet, maar ik denk ook christen- en moslimfundamentalisme.

GSbrder Ik denk dat Baudet en co. absoluut haat aanwakkeren tegen alles wat niet cisgender en heteroseksueel is. Dat andere groepen dat wellicht ook doen is daarvoor natuurlijk niet relevant, hoewel je DENK of de SGP dezelfde vraag kunt stellen.

tsjok Was overigens niet bedoeld als een whattaboutism. En moslimfundamentalisten is nog iets anders dan DENK. Zie DENK met de posters waarbij transgenders worden opgeroepen 'gewoon te doen' wel (net als FvD) meer haat aanwakkeren dan de SGP die deze tekst in het verkiezingsprogramma heeft:

De spanning tussen maakbaarheid en gebrokenheid is duidelijk zichtbaar bij vragen rondom geslacht en gender. Medisch gezien kan er steeds meer. Maar is alles wat kan ook verstandig? De worsteling van intersekse en transgender personen met zichzelf en met het leven is vaak intens en aangrijpend. Als zij iets nodig hebben, is het wel compassie, hulp en steun. Dat betekent echter niet dat iedereen zomaar een eigen gender moet kunnen kiezen. Medisch ingrijpen bij minderjarigen kan bijvoorbeeld niet zonder regulering en dient, gelet op het onomkeerbare karakter, ontmoedigd te worden. Zelfidentificatie als uitgangspunt voor het wijzigen van de vermelding van geslacht in de geboorteakte is ongewenst. De SGP wijst daarom de voorgestelde wijziging van de Transgenderwet af.

GSbrder Vergeleken met moslimfundamentalisten en de fascisten van FvD is de SGP ook gewoon gematigd progressief natuurlijk.

tsjok Compassie, hulp en steun toezeggen aan jongeren is dan ook erg progressief.

tsjok
          Nee klopt, ik heb expres dat debat niet gezien, en dat ga ik ook niet doen. Ik zag helaas al op Twitter/X voorbijkomen dat die Bram helemaal met de grond gelijk werd gemaakt, wat volgens mij het hele punt hier gewoon bevestigd.

We zijn weer allemaal ontzettend verontwaardigd over de woorden van de heer Baudet. Ik vind het bovenal ongelofelijk dat de NPO dit debat meent te moeten organiseren. Welke kiezer helpt het nu om deze twee politici tegenover elkaar te zetten? Volgens mij is er letterlijk niemand die twijfelt tussen de twee heren of aanverwante partijen. Dat ze dan ook nog zo'n kleurrijk figuur een vraag aan onze troetelnazi laten stellen is puur effectbejag.

Daarnaast moet je sowieso geen aandacht besteden aan non-valeur Baudet, Elke seconde zendtijd die deze staatsgek krijgt is er een teveel. We mogen best wat zuiniger zijn op onze democratie in dat opzicht.

Sloggi Ik vind het bovenal ongelofelijk dat de NPO dit debat meent te moeten organiseren.

Alles voor de kijkcijfers.

Sloggi Daarnaast moet je sowieso geen aandacht besteden aan non-valeur Baudet, Elke seconde zendtijd die deze staatsgek krijgt is er een teveel. We mogen best wat zuiniger zijn op onze democratie in dat opzicht.

Eens.

Zometeen zit de heer Baudet gezellig een half uur bij Nieuwsuur.

D66 treft verder ook blaam in deze kwestie. Die kutpartij kan ook niks anders doen alleen maar jammeren over populisme en uiterst rechts in plaats van met een eigen verhaal te komen. Rob heeft zijn fragment te pakken hoor, maar die smerige grifter heeft weer zijn aandacht te pakken en zijn dorpsgekken hebben weer iets en iemand gevonden om in te hakken en belachelijk te maken. Je gaat mij niet vertellen dat dit vuurtje opstoken bevordelijk is voor de LHBTI-acceptatie.

PolitiekGeaard Ja, onbegrijpelijk dat D66 ermee akkoord gaat om met Baudet in ‘debat’ te gaan.

https://www.gelderlander.nl/binnenland/gevangenen-eisen-dat-ze-kunnen-stemmen-in-de-gevangenis-en-stappen-naar-de-rechter~a9f59cd2/

Ik wist dit niet, maar schijnbaar zijn er in gevangenissen geen stemlokalen omdat die openbaar toegankelijk moeten zijn en dat in een gevangenis niet kan. Op die formele gronden wel begrijpelijk, maar je zou toch zeggen dat er in deze specifieke situatie wel een oplossing te verzinnen moet zijn (al zal daar ongetwijfeld de kieswet voor veranderd moeten worden). Het gaat toch om tussen de 25.000 en 30.000 mensen, waarvan het grootste deel toch stemgerechtigd zal zijn. Nu kunnen ze alleen iemand machtigen.

Wat vinden jullie, moeten gedetineerden zelf kunnen stemmen?

Gewoon organiseren inderdaad

janneke141 waar lees je dat het om 25.000 mensen zou gaan? Ik lees een kleiner aantal hier;

In de 23 Nederlandse gevangenissen zitten zo'n kleine tienduizend mensen opgesloten. Volgens de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) zijn er daarvan ruim 7000 stemgerechtigd (wat bij de vorige verkiezingen overigens één tiende was van één zetel).

Ik vind de reden, dat élk stembureau openbaar móét zijn, niet steekhoudend. Daar kun je wat mij betreft prima uitzonderingen voor maken, mits er dus wel voldoende openbare stembureaus beschikbaar zijn.

Eur Oh, ik had gewoon even gegoogled op 'aantal gevangenen Nederland' en toen kwam het getal 27000 boven. Verder niet echt goed gekeken. Als het niet klopt, excuus.

Dan nog vind ik 7000 ook significant genoeg om dit netjes te regelen, want anders kunnen we het stembureau op Schiermonnikoog ook wel sluiten. Zo ingewikkeld lijkt me dit nu ook weer niet.

janneke141 want anders kunnen we het stembureau op Schiermonnikoog ook wel sluiten. Zo ingewikkeld lijkt me dit nu ook weer niet

Het stemrecht voor bijvoorbeeld Groningers of Limburgers inperken lijkt me best bespreekbaar.