GSbrder Plantaardig leven is natuurlijk prima voor het milieu. Maar dat is met een vlucht alweer teniet gedaan. Daarom is die boodschap van die Extinction Rebellion-figuren wier social media vol staan met foto's uit verre jungles, steden en stranden zo'n makkelijke stok om deze mensen mee te slaan.
Tenzij we bereid zijn om daadwerkelijk op grote schaal te gaan consuminderen en ook veel andere aspecten van ons leven aan te passen zijn het leuk klinkende druppels op een gloeiende plaat. Ten opzichte van 1990 is de consumptie enorm gegroeid en als je 1990 vergelijk met 1970 is er nog een keer sprake van een enorm verschil.
Ik was net elders in gesprek over vlees in mijn jeugd. Ik kom uit een welvarend nest, maar wij aten bij de avondmaaltijd hooguit 100 gram vlees per persoon. Een halve kipfilet, een bal gehakt of een stevige schep stoofvlees. De rest van de maaltijd bestond uit aardappelen/pasta/rijst en groente. Vleeswaren waren voor het weekeinde. Het is een mythe dat Nederland altijd een land is van grote vleeseters. Dat is pas in de loop van de jaren tachtig gegroeid.