Dwersdriever Het is ook een gevalletje 'old habits die hard'. Jongeren willen best wat minder materieel bezitten, al is het maar omdat spullen onderhoud vergen, dus liever alles in een abonnementsvorm. Eigen fiets onderhouden is teveel moeite voor een 25-jarige en ze zijn van hun jeugd ook gewend dat wintersport, zomervakantie en wat kleine reisjes tussendoor erbij horen. Denk ook dat meespeelt dat veel jongeren (en hun ouders) een verkeerd beeld van de werkelijkheid hebben door social media. Een post van mij met een cocktail onder een palmboom zorgt voor meer likes dan een post van mij fietsend op de Veluwe.
/rant
Aan de andere kant, als we kijken naar de gevestigde partijen is de positie juist door de flanken, "PVV- of FvD-corvee", toegenomen individualisering ook niet te benijden. Ik denk dat het minder gemakkelijk is om een regeringswaardige middenpartij te zijn. In de jaren '70 en '80 kon het CDA er nog op rekenen dat de volgende verkiezingsuitslag +5%/-5% was. -5% (van 44 naar 42) was dan een afstraffing van de kiezer. Nu moet CDA opereren in een coalitie met 3 andere clubs, met beide benen in de periferie staan, opkomen voor de belangen van de achterban en tegelijkertijd verstandig beleid voeren, de kiezer meenemen in onaantrekkelijke maatregelen, de pijn eerlijk verdelen, na het zuur het zoet bieden, want anders volgt een halvering. Niet voor niets zuchten sommigen dat veranderingen te snel gaan voor kiezers om zich op aan te passen en als de gemiddelde kiezer nu 45 is, is het minder makkelijk hoop te verkopen dan in de jaren '80 toen de leeftijd <35 was. De kiezer van nu wil houden wat 'ie heeft, de kiezer van vroeger wilde iets hebben wat hij nog niet had, maar het stijgende water tilde alle bootjes op.