Sloggi Daling eerste schijf stelt minder voor, maar tweede schijf blijft gelijk. Arbeidskorting stijgt, zelfstandigenaftrek daalt. Dus met andere woorden: inkomens van 3x modaal (IB-ondernemer/loondienst) voelen nauwelijks iets. Inkomens van 1x modaal gaan er een paar honderd euro per jaar op vooruit, vooral in loondienst, mede door hoger minimumloon. Delta CAO-lonen zullen rondom minimumloon voelbaar zijn (10%) maar niet rond 3x modaal. Voor de aftrekposten: arbeidskorting was maximaal € 4.260 (2022) en nu € 5.052 (2023). Algemene heffingskorting was € 2.888 (2022) en nu € 3.070. Daarnaast zullen mensen die rentenieren/leven van hun beleggingen niet langer de algemene heffingskorting krijgen (lastenverzwaring van 3k per jaar).
Gemiste kans dat het kabinet verhuurders geen dwingendere verplichting oplegt te verduurzamen door middel van een huurverlaging bij slecht geïsoleerde woningen.
Prima, nieuw idee van GL/PvdA, ik keek vooral naar de inkomstenbelasting.
Nog een ergernis: we blijven wel de accijnzen verlagen terwijl je ook aan de onbelaste reiskostenvergoeding zou kunnen draaien. Daar gebeurt echter amper iets mee, dat gaat van 21 naar 22 cent... Als je het dan over een gebrek aan visie hebt... maak daar 40 cent van (ik roep maar wat) ongeacht het vervoersmiddel. Zo worden mensen nog eens gestimuleerd met de fiets te komen. Scheelt ook weer in de files.
Ik ben tegenstander van een hogere werkkostenregeling en hogere reiskostenvergoeding. Waarom? Omdat een hoop beroepen (nee, niet alle) thuiswerkmogelijkheden hebben en als je mensen meer gaat betalen voor zakelijke kilometers, je meer huishoudens in de auto's duwt. Natuurlijk, ze kunnen op de fiets komen of met de trein, maar het is in mijn ogen weinig visionair om mensen meer te betalen om op kantoor te laten komen. Maak daar een uitzondering voor voor beroepen die niet digitaal kunnen (onderwijs, zorg) of voer daar, omdat de overheid de enige werkgever is, een belaste reiskostenvergoeding door bovenop de 21 cent.
Idem voor de werkkostenregeling, als we het dan toch hebben om mensen voldoende te betalen, ga dan niet allerlei werkgeversuitgaven sponsoren om een toffe peer te lijken voor je werknemers met belastingaftrek, maar steun aantrekkelijke banen met hoge bruto lonen. Uiteindelijk is een klein deel van Nederland (goed betaald!) waar de grootste sommen onbelaste reiskostenvergoeding en werkkostenregelingen terecht zullen komen en dat is niet Jan Modaal, maar Karel de vertegenwoordiger die met z'n privé-auto 50.000 zakelijke kilometers klokt. Prima als hij moet terugduwen naar de werkgever omdat het niet uitkan met alleen het onbelaste deel van de reiskostenregeling.