GSbrder Minimumloon stijgt harder dan midden- en hogere lonen, arbeidskorting komt meer terecht bij lagere lonen, daling eerste schijf biedt meer voordeel voor lage inkomens.
Die daling van de eerste schijf stelt niet zoveel voor als ik het goed heb. Dat het minimumloon vooralsnog minder hard daalt (of harder stijgt, zo je wil) dan de rest van de lonen komt natuurlijk omdat de overheid alleen het minimumloon bepaalt. CAO-lonen zullen al dan niet volgen.
Dus ja, dat zijn dezelfde instrumenten in het kabinetsplan als bij het linkse kooopkrachtplan.
Dat is welgeteld 1 punt van het plan (prijzenplafond), en daar wilde het kabinet minder ver in gaan dan PvdA/GL. De eerste schijf gaat amper omlaag. Met hoeveel de algemene heffingskorting omhoog gaat kan ik zie snel niet vinden; het plan van PvdA/GL ging uit van 600 euro.
Gemiste kans dat het kabinet verhuurders geen dwingendere verplichting oplegt te verduurzamen door middel van een huurverlaging bij slecht geïsoleerde woningen.
Niets zo permanent als tijdelijke steunmaatregelen, ik zie op een gegeven moment de energietoeslag er wel komen. GL/PvdA komt zelf met een eenmalige maatregel van 800 euro extra zorgtoeslag, over tijdelijke steun gesproken.
Een energietoeslag, brrr... snel kappen met die toeslagen en mensen voldoende betalen om hun hoofd boven water te houden. Die hervorming hadden we natuurlijk al lang moeten doorvoeren. Toen de zon nog scheen...
Ben het wel met je eens over de snoeppot van stikstof en klimaat. Ik had gehoopt dat D66 hier harder voor had gevochten.
Boks, ouwe.
Nog een ergernis: we blijven wel de accijnzen verlagen terwijl je ook aan de onbelaste reiskostenvergoeding zou kunnen draaien. Daar gebeurt echter amper iets mee, dat gaat van 21 naar 22 cent... Als je het dan over een gebrek aan visie hebt... maak daar 40 cent van (ik roep maar wat) ongeacht het vervoersmiddel. Zo worden mensen nog eens gestimuleerd met de fiets te komen. Scheelt ook weer in de files.