Het leven van een jurist samengevat in enkele posts.
Onderwijspolitiek in Nederland
tsjok Ja sorry, maar ik snap het nog steeds niet. Mag je nu wel of niet voor de poort roken?
janneke141 Volgens mij niet.
- Bij gebouwen en inrichtingen in gebruik bij onderwijsinstellingen waar een rookverbod moet gelden, geldt tot op heden een uitzondering voor de open lucht bij die gebouwen. Deze uitzondering wordt geschrapt. Dit betekent dat ook in de open lucht bij gebouwen of inrichtingen van onderwijsinstellingen een rookverbod moet gelden (hoofdstuk 4)
janneke141 Ho wacht. Correctie, ik snap hem, het was simpeler.
Normaal gesproken geldt de verplichting om een rookverbod in te stellen niet in de open lucht (6.2 tabaksbesluit) maar die uitzondering wordt opgeheven voor alle tereinen in lid 1. Met andere woorden: je mag niet roken op het schoolplein of voor de poort, waar dat normaal gesproken wel mag.
Dwersdriever Dit dus!
tsjok OK, dus de regel is inderdaad zo absurd als ik al dacht.
Alle beloftes van Blokhuis ten spijt is het volgens die nieuwe regel dus mogelijk om een boete aan een school te geven als er op zondag een rokend persoon zijn hond uitlaat voor de deur. Dat soort dingen moet je gewoon echt niet in een wet willen hebben.
- Edited
janneke141 Op basis van de tekst zou ik zeggen dat je zelfs een school kunt beboeten als de buurman van de school op zondag in zijn woonkamer een sigaretje opsteekt.
Je zou toch verwachten dat zo'n ministerie wel een paar juristen in dienst heeft die hier van tevoren gehakt van maken.
janneke141 Die hebben ze ook wel, natuurlijk. Ze stellen expres (te) streng beleid op met een doel. Misschien zijn ze bang dat een vrije bewoording het omzeilen makkelijk maakt, of het is inderdaad afschrikwekkend bedoeld. Of ze gaan gewoon handhaven wat er staat (lijkt me niet, maar het kan natuurlijk wel).
Mja, dit lijkt me niet de manier om draagvlak te creëren voor een dergelijke maatregel.
Bovendien is er ook nog een praktisch nadeel: de meeste middelbare scholen hebben natuurlijk wel degelijk een rookplek, maar dan ergens net buiten het schoolterrein of helemaal in een hoekje achter het gebouw waar verder niemand hoeft te komen. Zo ook wij. Als we die, al dan niet onder dwang van een verbod, gaan weghalen en we kunnen dat nog handhaven ook, dan gaan ze gewoon de wijk in waar wij ze niet kunnen zien/waar het verbod niet geldt. Met overlast in de wijk tot gevolg die er nu helemaal niet is. Ik heb werkelijk geen idee welk doel we dan aan het dienen zijn.
Ik ben uiteraard sowieso geen voorstander van verboden, maar ik zou hiermee (of met het rookverbod in de horeca) zelfs nog kunnen leven als de overtreder zelf ook strafbaar is. Maar dat is dus niet zo.
Bizar als de overtreder niet strafbaar is, maar een ander wel voor diens overtreding beboet kan worden als ware het iemand die gelegenheid biedt.
- Edited
Water is groen, gras is nat en het passend onderwijs past niet:
Leraren in het reguliere en het speciaal onderwijs hebben grote problemen met de hulp aan leerlingen met psychische en lichamelijke aandoeningen. Per klas zijn er drie leerlingen die geen extra ondersteuning krijgen, terwijl dat wel nodig is. Voor leraren zijn er veel onduidelijkheden over het zogenoemde passend onderwijs, de werkdruk is toegenomen en leraren kunnen de nodige ondersteuning niet geven.
Dit blijkt uit een enquête die onderwijsvakbond AOb heeft gehouden onder ruim 5000 leraren in het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het speciaal onderwijs.
Het passend onderwijs is vijf jaar geleden ingevoerd en is bedoeld om zorgleerlingen in het reguliere onderwijs en niet op aparte scholen te ondersteunen.Op 1 augustus 2014 is het passend onderwijs ingevoerd, waarbij scholen verplicht worden om alle leerlingen een plek op school te bieden, dus ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Het idee was om leerlingen niet te snel naar het speciaal onderwijs te sturen. Dat kostte ook te veel geld.
Het gaat om scholieren met bijvoorbeeld psychische problemen, ADHD, PDD-NOS, autisme, faalangst, depressie, niet-aangeboren hersenletsel, het syndroom van Down, lichamelijke handicaps, ernstige dyslexie of gedragsproblemen. Voor leerlingen met een zwaardere aandoening is wel plek in het speciaal onderwijs, waar kleinere klassen zijn.
Al jaren klinkt er kritiek op het passend onderwijs, ook in de Tweede Kamer. Het beschikbare geld komt niet op de juiste plek terecht, er zijn te veel thuisblijvers, ouders staan buitenspel en leraren kampen met veel problemen, concludeerde Tweede Kamer vorig jaar. Ouders, leraren en hulpverleners vroegen toen ook om oplossingen, zoals minder rigide regels, kleinere klassen en minder onderwijsmanagers.
De AOb heeft leraren in een online enquête uitgebreid gevraagd naar hun ervaringen. Op allerlei terreinen zijn er problemen, zo blijkt uit de uitkomsten.
Enkele conclusies uit de AOb-enquête:
Docenten hebben:
te weinig tijd voor extra ondersteuning (86 procent)
te weinig tijd voor andere leerlingen (75 procent)
niet de juiste expertise voor extra ondersteuning (45 procent)
te weinig helderheid of leerling extra steun kan krijgen (35 procent)
te maken met hogere werkdruk (99 procent)
problemen met het overplaatsen naar speciaal onderwijs (65 procent)
andere taken laten liggen, omdat passend onderwijs te veel tijd in beslag neemt (77 procent)
te maken met onduidelijkheid op school over wie aanspraak kan maken op passend onderwijs (35 procent)
En onderwijsondersteuners hebben:onvoldoende tijd voor aparte begeleiding (73 procent)
te weinig tijd voor het ontlasten van de leraar (75 procent)
De gevraagde leraren vragen allemaal, zo blijkt uit de enquête, om kleinere klassen en meer ondersteuning in de klas. Ook hopen ze op een maximaal aantal zorgleerlingen in de klas.De Tweede Kamer reageert geschokt op de uitkomsten van de lerarenenquête en de partijen pleiten voor verschillende oplossingen. Coalitiepartij D66 spreekt over "grote en terechte zorgen" en vindt dat het te veel draait om het systeem en geld, in plaats van om de leerlingen.
"Daardoor zijn leraren onvoldoende voorbereid en geschoold en komen ze in het gedrang", zegt D66-Kamerlid Van Meenen. Hij wil dat de niet uitgegeven 250 miljoen euro van het zogenoemde samenwerkingsverband direct naar de scholen gaat.
Het systeem knelt
GroenLinks wil dit ook en pleit verder, net als de PvdA, voor een basisondersteuning. Daarbij wordt de minimale ondersteuning die een school moet bieden vastgelegd. "Zo wordt duidelijk wat leerlingen, ouders én leraren kunnen verwachten," zegt GroenLinks-Kamerlid Westerveld. Minister Slob moet de regie nemen, zegt ze. "Om het passend onderwijs niet helemaal te laten mislukken."De PvdA benadrukt dat de combinatie van werkdruk, het lerarentekort en het systeem van passend onderwijs te veel is voor leraren. "Je ziet dat het systeem knelt", zegt PvdA-Kamerlid Van den Hul, die opnieuw vraagt om extra geld om het lerarentekort op te lossen.
De dupe
De SP wil "het roer snel om", door kleinere klassen in te voeren en meer kennis de school in te halen. "Te weinig docenten, te weinig ondersteuning, te veel leerlingen in de klas, te weinig kennis en iedereen is de dupe", zegt SP-Kamerlid Kwint.Regeringspartij VVD wil dat het makkelijker wordt om kinderen over te plaatsen naar het speciaal onderwijs. "Het daar niet kunnen plaatsen is ons een doorn in het oog", zegt VVD'er Heerema. De praktijk van passend onderwijs noemt hij "weerbarstig". "Er zijn aanpassingen noodzakelijk om zowel leerlingen als docenten beter ten dienste te kunnen zijn."
Binnenkort komt onderwijsminister Slob met een voortgangsrapportage. Eind juni is er een debat in de Tweede Kamer en dan moet duidelijk worden of er een meerderheid is voor bepaalde oplossingen.
Slob zegt te begrijpen dat het passend onderwijs veel van docenten vraagt. "Alle leerlingen verdienen een plek op een school die bij hun past. Ook als ze een beperking hebben", zegt Slob. Hij belooft nog deze week een brief aan de Tweede Kamer te sturen met een reactie.
https://nos.nl/artikel/2289573-leraren-kampen-met-grote-problemen-door-passend-onderwijs.html
De Tweede Kamer is geschokt. Gelukkig maar, dan gaat er vast snel wat gebeuren.
Toevoeging: dit artikel is van exact een jaar geleden. En eigenlijk staat er precies hetzelfde in.
https://nos.nl/artikel/2239325-kamer-stop-papierschuivende-bestuurders-in-passend-onderwijs.html
De onderhandelingen over de cao in het basisonderwijs zijn gestaakt. Dat melden bronnen aan de NOS. De vakbonden en de PO-Raad, de werkgeversorganisatie, waren sinds eind vorig jaar in gesprek over nieuwe arbeidsvoorwaarden. Het doel was om voor de zomervakantie tot een akkoord te komen.
Inzet van de onderhandelingen was voor de bonden een verhoging van het salaris voor schoolleiders en ondersteunend personeel, zoals onderwijsassistenten. Ook was er de diepgewortelde wens om iets te doen aan de salariskloof tussen het basis- en voortgezet onderwijs.
Problemen voor volgend schooljaar
Met een algehele lerarenstaking oefenden de Algemene Onderwijsbond (AOb) en FNV Onderwijs en Onderzoek dit voorjaar al druk uit op het kabinet, in de hoop dat zij meer geld zouden vrijmaken voor de verhoging van salarissen en het verminderen van de werkdruk. De ogen waren gevestigd op de voorjaarsnota, maar extra geld voor deze zaken kwam er niet.Basisscholen hebben de laatste jaren veel moeite om leraren aan te trekken. Op dit moment zijn veel scholen bezig met het zoeken van nieuw personeel voor het komende schooljaar. Het ontbreken van nieuwe cao-afspraken maakt dat waarschijnlijk niet makkelijker.
https://nos.nl/artikel/2290905-cao-onderhandelingen-basisonderwijs-geklapt.html
Ik stel voor dat ze gewoon zes weken achter elkaar gaan staken.
Dit is ook wel een boeiend stukje onderwijspolitiek
https://www.omroepwest.nl/nieuws/3864290/Vijf-vragen-over-de-komst-van-de-islamitische-school-Westland
de gemeenteraad stemt tegen de komst van een Islamitische basisschool terwijl die volgens de Raad van State aan de vereisten voldoet en de gemeente dus in huisvesting moet voorzien.
als de gemeenteraad voet bij stuk houdt zal de minister ingrijpen en voor hen het besluit nemen...
Duke Ik vind het maar een raar verhaal. Je neemt toch als raadslid je taak niet serieus als je besluit om tegen de landelijke wetgeving in te gaan?
janneke141
correct, dan heb je er weinig van begrepen.
janneke141
Of ze beschouwen zichzelf als een kleine gemeente die moedig weerstand bleef bieden aan de Haagse onderdrukking.
Friek Zoiets zal het inderdaad wel zijn. Ik zag dat de LPF daar nog een stuk of zeven zetels heeft.
Ik ben trouwens wel benieuwd of er achter deze school een 'normaal' bestuur schuilgaat of dat dit ook zo'n veredelde voorpost van het kalifaat is.
dat laatste is wel een lastige. Maar binnen de vrijheid van onderwijs hebben ze wel die mogelijkheid...
Duke Het combineert vrij slecht met de wettelijke standaarden die we hebben voor kwalitatief onderwijs, dus ze vallen dan toch wel een keer door de mand. Dat Haga Lyceum zal zijn langste tijd ook echt wel gehad hebben.
Maar ik vroeg het me niet af omdat ik het van tevoren al wil verbieden, maar omdat ik liever een Islamitische school zie ontstaan die wel lukt. Tot nu toe zijn ze er (in het vo) nog niet, en ik vraag mij af hoe dat komt.