Grappig, meisjes zijn beter in alle talen, behalve in Engels.

    remlof En geschiedenis, als je kijkt naar talige vakken...

    sigme Boeiend om te lezen, al is het toch erg lastig om zinnige conclusies te trekken. Dank voor het delen.

    12 days later

    janneke141 Interessant artikel, leuk inkijkje en bovenal wel treurig om de bevestiging te krijgen hoe machtig financiën is ten opzichte van andere departementen. Dat je vragen stelt over doelmatigheid prima, maar ze lopen zich gewoon met de inhoud te bemoeien.

      Sloggi

      Ook zo'n typisch autistenministerie. Wopke past daar prima tussen.

      Ze zijn zeer verbaasd over de bezuiniging van 149 miljoen euro, schrijven universiteiten, academische ziekenhuizen, hogescholen, mbo-instellingen en studenten in een gezamenlijke brief aan onderwijsminister Van Engelshoven.

      Hoe kon het gebeuren, vragen ze zich af. Op vrijdag 21 mei zijn de handtekeningen gezet onder een omvangrijk akkoord over coronasteun (het Nationaal Programma Onderwijs). En die maandag krijgen ze een bericht van OCW: let op, er komt een bezuiniging aan.

      Universiteiten
      “Ik ben laaiend”, zegt voorzitter Pieter Duisenberg van universiteitenvereniging VSNU. “Het is een vreemde gang van zaken. De minister mag uitleggen hoe dit komt. Je kunt mij niet vertellen dat er in het weekend opeens een probleem opdook dat eerder nog niet bekend was. Er stond dus onvolledige informatie in het akkoord.”

      De universiteiten komen toch al 1,1 miljard euro te kort, zegt hij met een verwijzing naar een recent rapport waar ook demissionair minister Van Engelshoven blij mee was. Hoe kun je dan een bezuiniging inboeken, vraagt Duisenberg zich af.

      Hogescholen
      Voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen kiest minder grote woorden. Hij is niet woest of laaiend. “Er is door dit kabinet enorm geïnvesteerd in het onderwijs”, zegt hij. “Tegen die achtergrond moet je het wel zien, en dat verklaart Maurice Limmen
      Maurice Limmen
      ook wel de toon van onze brief.”

      De brief klinkt inderdaad tamelijk kalm. Maar er is wel iets mis met deze bezuiniging, vindt Limmen. Het ministerie zou de studiefinanciering niet aan het budget voor het hoger onderwijs moeten koppelen. “We gaan ervanuit dat we hier met elkaar een oplossing voor gaan vinden”, zegt hij.

      LSVb
      Studentenorganisaties LSVb en ISO blijven minder diplomatiek dan Limmen. “Het is onbegrijpelijk dat het kabinet nu hiermee komt”, zegt voorzitter Lyle Muns van de Landelijke Studentenvakbond. “De brief van vandaag is een beleefde manier om dat te zeggen.”

      Volgens hem zijn er twee mogelijke verklaringen. “Of het ministerie van OCW wist hier zelf nog niet van en dan is het een behoorlijke blamage, of ze wisten het wel en dan hebben ze bewust belangrijke informatie achtergehouden.”

      ISO
      Ook voorzitter Dahran Çoban van het Interstedelijk Studenten Overleg is boos. “Er is beloofd dat studenten gesteund zouden worden in deze moeilijke tijden. Daar waren we superblij mee. En nu wordt het weggehaald bij de onderwijsinstellingen, alsof studenten moesten kiezen tussen hun inkomen en hun onderwijskwaliteit.”

      Het verlengen van het recht op studiefinanciering en een ov-kaart mag nu eigenlijk geen coronasteun meer heten, vindt ze. “Zie je dit voor je in andere sectoren? Dat minister Koolmees loonsteun geeft aan bedrijven en dan bijvoorbeeld op de uitkeringen bezuinigt?”

      Chagrijnig
      Volgens de briefschrijvers kwam de bezuiniging als een ‘complete verrassing’. Dat geldt voor de studentenorganisaties nog meer dan voor de universiteiten en hogescholen. De studenten moesten het zelf in de voorjaarsnota lezen. “Ook daar ben ik chagrijnig over”, zegt ISO-voorzitter Çoban.

      In de toelichting van het ministerie staat dat een komend kabinet desgewenst een andere invulling kan vinden voor deze kosten. Tweede Kamerleden hebben al met verbazing gereageerd. [Hoger Onderwijs Persbureau]
      https://bron.fontys.nl/bezuiniging-op-hoger-onderwijs-van-verbazing-tot-woede/

      In de Tweede Kamer wordt met verbazing gereageerd, nu het kabinet in de voorjaarsnota een bezuiniging heeft aangekondigd van tientallen miljoenen euro’s op het hoger onderwijs en mbo.

      Met die bezuiniging wil het kabinet een deel van de coronasteun voor studenten betalen: de verlenging van de studiefinanciering en het studentenreisrecht. Het gaat in totaal om zo’n 149 miljoen euro, uitgesmeerd over de jaren 2023 tot en met 2027.

      Universiteiten moeten ruim de helft bijdragen, hogescholen een derde en het mbo de rest. De onderwijsinstellingen en studenten zijn boos, maar ze broeden nog op een gezamenlijk persbericht. Anderhalve week geleden hebben ze nog hun handtekening gezet onder een bestuursakkoord over allerlei steungelden, waarin niets over deze korting staat vermeld.

      Scherpe vragen
      Tweede Kamerleden zijn sneller met hun reactie. “Ik heb flink wat moeite met de gang van zaken”, zegt Tweede Kamerlid Lisa Westerveld van GroenLinks. “Reken maar dat we hier scherpe vragen over gaan stellen.”

      De Tweede Kamer moest flinke druk uitoefenen om in de coronacrisis iets voor studenten te regelen, zegt Westerveld, en toen die steun eenmaal kwam (“toevallig niet lang voor de verkiezingen”) werd het breed uitgemeten. Nu blijkt het onderwijs er zelf voor op te draaien.

      “Ik denk dat dit voor iedereen een onaangename verrassing was”, zegt ook Peter Kwint van de SP. “De afgelopen jaren hebben wetenschappers aan universiteiten juist de noodklok geluid over hun werkomstandigheden en de tekortschietende bekostiging. Dat uitgerekend een D66-minister ver in de blessuretijd van dit kabinet nog even een bezuiniging op hoger onderwijs aankondigt is bizar.”

      Terecht woede
      Maar ook D66 kijkt ervan op, laat Kamerlid Jan Paternotte weten. “Ik vind het bijzonder”, zegt hij. De verlenging van de ov-kaart is een coronamaatregel, zegt hij, dus het is niet logisch om daarvoor een korting in te boeken. “Veel vragen hierover dus.”

      Habtamu de Hoop (PvdA) spreekt op Twitter van 'terechte woede' in het hoger onderwijs. “Onbegrijpelijk dat juist hier het meest bezuinigd wordt.”

      In de toelichting van het ministerie staat: “Een volgend kabinet kan deze dekking desgewenst heroverwegen.” Met andere woorden, in de onderhandelingen voor een volgend kabinet kan dit een onderwerp worden.

      Er staat niet bij waarom deze kosten überhaupt voor rekening van de onderwijsbegroting komen. Andere maatregelen, zoals bijna een half miljard euro voor zelftests in het hoger onderwijs, staan los van de onderwijsbegroting. [HOP]
      https://bron.fontys.nl/kamerleden-verbijsterd-om-bezuiniging-op-onderwijs/

        Ik kan nu de lage waardering van een aantal risico's en de desinteresse bij het optreden van een paar fouten in de bepaling van wie in aanmerking komt voor coronacompensatie nu wel iets beter plaatsen 🤣

        sigme Ik ben benieuwd of het kabinet ook de winst- en vennootschapsbelasting verhoogt om de steun aan de multinationals te dekken.

        Computer says no: systemen bepalen wie coronacompensatie krijgt
        Er zijn grenzen aan wat de systemen van DUO aankunnen, schrijft minister Van Engelshoven aan de Tweede Kamer. Daarom krijgt de ene groep studenten wel ‘coronacompensatie’, en de andere niet.

        Studeren in coronatijd is niet wat het zou moeten zijn, vindt zo ongeveer iedereen. Als tegemoetkoming krijgen studenten van het kabinet komend studiejaar de helft van het collegegeld cadeau. Dit wetsvoorstel van demissionair minister Van Engelshoven riep in de Tweede Kamer nogal wat vragen op.

        Kijk bijvoorbeeld naar de nieuwe lichting eerstejaars: zij hebben nog geen studievertraging op kunnen lopen, maar krijgen wel korting. En omdat voor eerstejaars ook vóór de crisis al een halvering van het collegegeld gold, betalen zij komend studiejaar zelfs maar ‘de helft van de helft’.

        Extra werk en risico van fouten
        De VVD heeft de notulen erbij gepakt van een Kamerdebat van eind februari. Toen benadrukte de minister nog dat eerstejaars studenten geen collegegeldkorting zouden krijgen. Waarom kwam ze daarop terug, vragen de liberalen.

        Dat heeft met uitvoerbaarheid te maken, schrijft de minister. Er bestaat in de DUO-systemen namelijk een koppeling tussen eerstejaars studenten en tweedejaars studenten aan de lerarenopleidingen, een groep waarvoor normaal gesproken eveneens een halvering geldt.

        Het probleem: als maar één van deze groepen korting zou krijgen, moeten instellingen de administratie handmatig aanpassen, ‘met veel extra werk en risico op fouten tot gevolg’. Een geluk bij een ongeluk dus voor de nieuwe lichting eerstejaars.

        Aanpassen systemen duurt te lang
        Maar als de systemen van DUO zo’n onderscheid niet kunnen maken, schrijft de VVD, moet de regering dan niet snel met die systemen ‘aan de slag’? Beleidskeuzes horen niet afhankelijk te zijn van wat het systeem wel of niet aankan, menen de fractieleden.

        Dat is volgens de minister gemakkelijker gezegd dan gedaan. In dit geval zouden de systemen bij DUO, Studielink en de instellingen moeten worden aangepast: een operatie die zomaar zes maanden kan duren – te laat dus voor het nieuwe collegejaar – en die voor één jaar bovendien ‘ondoelmatig’ zou zijn.

        Aanpassen tarieven is eenvoudiger
        En hoe zit het dan met studenten die dit jaar afstuderen, wil de PvdA weten. Zij hebben een jaar met online lessen moeten worstelen, maar hebben niets aan een korting van volgend jaar. De SGP heeft wel een idee: zou het niet ‘veel eenvoudiger en logischer’ zijn om alle studenten die dit jaar stonden ingeschreven te compenseren, bijvoorbeeld door de ‘halvering’ in mindering te brengen op hun studieschuld?

        Zo’n regeling is overwogen, schrijft Van Engelshoven, maar ook dat bleek voor zo’n grote groep studenten op korte termijn ‘niet uitvoerbaar’, onder meer omdat DUO niet exact weet hoeveel collegegeld individuele studenten betalen. Het aanpassen van de tarieven is volgens haar eenvoudiger en sneller te realiseren dan een compensatieregeling.

        Groepen dreigen buiten de boot te vallen
        Het is niet voor het eerst dat de minister tekst en uitleg moet geven over uitvoerbaarheid. Eerder opperde de VVD nog om studenten zelf te laten bepalen voor welk studiejaar de ‘coronakorting’ in hun geval geldt. De minister moest er niets van weten. Een keuzemenu voor ruim een miljoen studenten? Ook dat kon DUO niet aan.

        Maar ze kon de onvrede niet wegnemen. Een petitie voor collegegeldcompensatie voor het huidige studiejaar is al ruim 50 duizend keer ondertekend. Vorige week waarschuwden ook twee hoogleraren onderwijswetenschappen dat met de huidige regeling bepaalde groepen studenten buiten de boot vallen.

        Het is de vraag of dit iets uitmaakt, zolang de computersystemen niet meewerken. De minister verwijst in haar antwoorden nog naar een dit jaar gepubliceerd onderzoek naar Nederlandse uitvoeringsorganisaties. Een van de conclusies: de Tweede Kamer en het kabinet hebben de uitvoering jarenlang ‘verwaarloosd’ en echte interesse is er alleen als er iets misgaat. Dan raakt de ‘menselijke maat’ soms uit het oog verloren.

        Hier lijken ze toch ook wel te denken dat 'systemen' maar gewoon 'alles' zouden moeten kunnen, en als ze dan niet kunnen dat er dan gewoon wat meer geld naar die systemen moet. Meer geld voor DUO zit mij niks in de weg, maar systemen die 'alles' moeten kunnen - dat is terug naar automatiseringsrampen zoals de belastingdienst zich op de hals gehaald heeft.

        • Ossu replied to this.

          sigme Beleidskeuzes horen niet afhankelijk te zijn van wat het systeem wel of niet aankan, menen de fractieleden.

          Beleidskeuzes horen wel degelijk af te hangen van wat wel en niet kan. De dossiers van de toeslagen en van de gaswinning hebben toch wel lang en breed duidelijk gemaakt dat je niet kan verwachten dat elke beleidskeuze die je bij de uitvoeringsorganisatie over de schutting kiepert, vanzelf naar tevredenheid wordt uitgevoerd.

          a month later

          En daar gaan we weer... volgende ronde in de soap rond de citotoetsen. Dit neemt inmiddels dezelfde vormen aan als de rekentoets - er wordt zo veel over een specifiek element geluld dat het hogere doel totaal uit het oog verloren wordt.

          Leerlingen die naar de middelbare school gaan, moeten zich straks allemaal tegelijkertijd aanmelden voor een middelbare school. Op die manier wordt de kans groter dat kinderen terecht kunnen op de school die het best bij hen past.

          Kinderen in groep 8 van de basisschool kunnen zich nu al inschrijven voor een middelbare school terwijl ze hun eindtoets (meestal de cito-toets) nog niet hebben gemaakt. Wel hebben zij dan al een advies van hun leraar gekregen over welke niveau het best bij hen past: van vmbo tot vwo.

          Wanneer later uit de eindtoets blijkt dat het kind een hoger niveau aankan, lukt het hen lang niet altijd om nog een passende school te vinden. Jaarlijks vissen zo’n 2000 kinderen met een aangepast schooladvies daardoor achter het net.

          De Tweede Kamer is het eens met minister Arie Slob (Onderwijs) dat de eindtoets voortaan kort na het schooladvies moet worden gemaakt. Pas als van alle leerlingen duidelijk is welk niveau ze aankunnen, moet er een vast aanmeldmoment komen voor de middelbare school. Slob zelf denkt in de week van 1 april. Dat zou betekenen dat de eindtoets eerder moet worden gemaakt dan nu, begin februari in plaats van half april.

          Eindmusical
          Maar hoewel er steun is voor het idee, lopen de meningen in de Kamer over de uitwerking ervan ver uiteen. Zo wil regeringspartij D66 de eindtoets niet naar voren halen in de tijd, maar juist naar achteren schuiven.

          D66-Kamerlid Paul van Meenen is bang dat scholen anders vanaf februari vooral nog bezig zijn met de eindmusical. Wat hem betreft komt het aanmeldmoment vlak voor de zomervakantie te liggen. Middelbare scholen zijn daar juist op tegen, omdat ze dan te weinig tijd zeggen te hebben om zich voor te bereiden op het nieuwe schooljaar.

          Slob heeft de behandeling van een wetsvoorstel die het centrale aanmeldmoment moet regelen, door alle discussie in de Tweede Kamer nu uitgesteld tot na de zomer.

          Verder wil een deel van de Kamer ook dat de eindtoets zwaarder meetelt bij het schooladvies. VVD-Kamerlid Marielle Paul komt met een wetswijziging waardoor leraren de uitslag van de toets niet zo maar naast zich neer mogen leggen als daaruit blijkt dat een kind een hoger niveau aankan dan de leraar aanvankelijk dacht.

          Onderschatting
          ,,In een op de drie gevallen stelt een leraar zijn schooladvies niet bij wanneer de eindtoets hoger uitvalt’’, zegt Paul. ,,Dat heeft te maken met onderschatting. Vooral kinderen uit achterstandsgezinnen en meisjes hebben daar last van.’’ Straks zou een leraar zijn schooladvies altijd moeten aanpassen aan de uitslag van de toets, tenzij daar zwaarwegende redenen voor zijn.

          Vorig jaar konden kinderen door de corona-epidemie geen eindtoets maken en kregen ze alleen een schooladvies. In dat jaar kregen kinderen gemiddeld een lager schooladvies dan in voorgaande jaren. Ze hadden niet de kans gekregen om met de toets te laten zien dat ze meer in hun mars hadden. Uit onderzoek bleek dat vooral kinderen van lager opgeleide ouders daar de dupe van waren.

          https://www.gelderlander.nl/politiek/eindtoets-basisschool-gaat-op-de-schop~ac3f652e/

          a month later
          25 days later

          1 september 2021 |
          Het kabinet wil met een wetsvoorstel de taken van internationaliseringsorganisaties Nuffic en Neth-ER wettelijk borgen. De Raad van State en de Rekenkamer waarschuwen voor belangenverstrengeling en oneigenlijke staatssteun.

          Uit een kritisch rapport van de interne Auditdienst Rijk (ADR) in 2018 bleek dat het ministerie van OCW, ondanks de ruim 50 miljoen euro aan subsidie voor Nuffic, onvoldoende greep heeft op de taken van de organisatie die internationalisering van het Nederlandse hoger onderwijs wil stimuleren.

          Nuffic opereerde eigenstandig zonder afstemming met OCW en dat bracht politieke risico’s met zich mee, bleek uit de evaluatie van de ADR. De ambtelijke top wilde daarom meer grip op het handelen van Nuffic – zeker gezien de maatschappelijke en politieke discussies over de rol van internationalisering in het hoger onderwijs. Het is zelfs een ambtelijke overweging geweest om Nuffic over te hevelen naar het ministerie, maar dit paste niet in het beeld van een kleine en sobere overheid.

          Het kritische rapport van de Auditdienst Rijk was aanleiding om met een nieuw wetsvoorstel te komen dat de taken van Nuffic wettelijk moet verankeren. Met deze nieuwe wet wordt ook geregeld dat ook Neth-ER, de organisatie die in Brussel lobbyt namens de studentenbonden, de koepels VH, VSNU en de KNAW, een wettelijke taak krijgt.

          Afgelopen vrijdag heeft het kabinet ingestemd met het wetsvoorstel dat Nuffic met een aantal wettelijke taken bedeelt en ook het Netherlands house for Education and Research (Neth-ER) een wettelijke taakopdracht geeft de Nederlandse kennispositie van het hoger onderwijs en onderzoek in de Europese Unie te versterken. Veel details waren afgelopen vrijdag nog niet bekend, maar inmiddels heeft de demissionair minister een wetsvoorstel naar de Kamer gestuurd waarin staat wat Neth-ER moet gaan doen.

          Neth-ER is in 2006 opgericht en heeft acht leden waaronder de KNAW, de VSNU, de VH, het ISO, de LSVb en de MBO Raad. De 1,2 miljoen euro aan inkomsten van Neth-ER komt voor de helft van de leden en commerciële activiteiten; de andere helft is subsidie van OCW.

          Het doel van Neth-ER is om het Nederlandse kennisveld over Europese ontwikkelingen op het gebied van onderwijs, onderzoek en innovatie te informeren. In het Nederlandse hoger onderwijs en het debat over internationalisering en de Europese Unie is Neth-ER in de afgelopen jaren echter niet erg prominent aanwezig geweest.

          Met de nieuwe wettelijke verankering van Neth-ER beoogt het kabinet de kennispositie van het Nederlandse hoger onderwijs en onderzoek beter te borgen zodat instellingen en onderzoekers uit ons land gemakkelijker in aanmerking komen voor Europese subsidies. “Door de juiste informatie op het juiste moment te krijgen kan het Nederlandse kennisveld zich op Europees niveau optimaal positioneren. Hierdoor kunnen de mogelijkheden die zich voordoen maximaal worden benut”, zo schrijft demissionair minister Van Engelshoven in de toelichting op het wetsvoorstel.

          De wettelijke taak van beide organisaties gaat uitsluitend over het informeren van de Nederlandse kennissector over Europese subsidies zoals de structuurfondsen en het Europese onderzoeksprogramma Horizon Europe. De wettelijke verankering wordt echter vooral gedaan omdat de huidige subsidie aan Neth-ER kan worden aangemerkt als ongeoorloofde staatssteun.

          In een advies aan de minister van OCW heeft de Rekenkamer gewaarschuwd dat de onafhankelijkheid van Neth-ER op het spel kan komen te staan omdat er, naast een gesubsidieerde taak, ook nog een lobbytaak overblijft. Die valt niet onder de verantwoordelijkheid van OCW, maar wordt bekostigd door de leden van Neth-ER. In de aansturing en verantwoording van de subsidie wordt het belangrijk om deze taken te scheiden, zo zegt het Hoge College van Staat.

          Het wetsvoorstel beoogt ook de taken van Nuffic te voorzien van een juridische en wettelijke basis. Niet alleen vindt ambtelijk OCW dat Nuffic te eigenstandig opereert, ook heeft de Rekenkamer er meermaals voor gewaarschuwd dat de jaarlijkse miljoenensubsidie voor Nuffic een vorm van oneigenlijke staatssteun is. Taken zoals diplomawaardering voor buitenlandse studenten kunnen ook door marktpartijen worden uitgevoerd.

          Nuffic is de enige partij die diploma’s kan waarderen
          Om het verwijt van het schenden van Europese aanbestedingsregels door OCW te pareren, heeft het departement nu wettelijk vastgelegd dat Nuffic de enige partij is die de kennis heeft om buitenlandse diploma’s te waarderen. Bovendien krijgt Nuffic de wettelijke taak om een kenniscentrum op te richten en zodoende de informatie over internationalisering te ontsluiten.

          Omdat de subsidie die Nuffic altijd al kreeg nu wordt voorzien van een wettelijke basis, heeft OCW in het wetsvoorstel opgenomen dat de subsidie kan worden stopgezet wanneerNuffic zich niet voldoende aan deze taken houdt. Het ministerie kan taken zoals diplomawaardering dan alsnog in eigen beheer gaan uitvoeren. Dat zal echter pas het geval zijn aan het einde van de escalatieladder, zo zegt de minister.

          Risico op oneigenlijke staatssteun niet weggenomen
          De Raad van State is er in haar advies allerminst gerust op dat de oneigenlijkheid van de staatssteun aan Nuffic met deze juridische vondst van OCW de wereld uit is. “Met alleen een wettelijke verankering van de taken zijn de staatssteunrisico’s, zonder nadere rechtvaardiging, niet weggenomen. Een aantal van de wettelijk te waarborgen taken kunnen aangemerkt worden als economische diensten, die ook door marktpartijen (zouden kunnen) worden aangeboden. Van de aanwijzing van Nuffic als partij die (exclusief) met dergelijke taken is belast kunnen daarom concurrentieverstorende gevolgen voor deze marktpartijen uitgaan,” zo waarschuwt Thom de Graaf, de vice-president van de Raad van State, in het advies aan de regering.

          Bovendien stelt de Raad van State dat het wetsvoorstel niet duidelijk maakt waarom deze juridische verankering is doorgevoerd. En verwijst ook naar het rapport van de ADR uit 2018, waaruit bleek dat de sturingsrelatie tussen OCW en Nuffic niet op orde was. De RvS stelt vast dat de bevindingen en aanbevelingen uit dat rapport niet terugkomen in dit wetsvoorstel.
          https://www.scienceguide.nl/2021/09/ocw-wil-meer-grip-op-internationalisering-door-nuffic-en-neth-er/

          Smullen hoor. Gekonkel, gefoezel, juridisch onvoldoende gefundeerd wettig maken wat onwettig is. Dit kan alleen maar vooruitgang opleveren voor Neerlandsch Onderwijs.

            sigme Ik denk niet dat de samenleving erop vooruit gaat als elke beunhaas van een buitenlands diploma mag zeggen of het net zo goed is als een Nederlands diploma. Nuffic had tot nu toe de-facto al een monopolie op deze taak, het lijkt me een stap in de goede richting dat nu ook wettelijk is vastgelegd dat zij daarover gaan en niemand anders.

              Ossu We zien nu al hoe fantastisch dit werkt in de zorg waar fraude met EVC's steeds populairder wordt. VVD blij want de overheid staat weer wat verder buitenspel, malafide ondernemers worden slapend rijk en zorgbehoevenden zijn de dupe want die hebben ongekwalificeerd personeel aan het bed staan.