Bedankt voor het delen, @Klopkoek . Mooi artikel om te lezen.
Ik heb wat gemengde gevoelens over van 't Zelfde. Hij heeft zijn hart op de goede plek en ik deel zijn visie op onderwijs ook wel, ook in dit stuk. Maar het is nogal een cowboy die op zijn weg nogal wat dingen ondersteboven gooit die anderen dan voor hem mogen opruimen. De successen op het Hugo de Groot zijn namelijk wel gedeeltelijk behaald ten koste van zijn personeel, daar is hij echt niet subtiel mee omgegaan. En het klinkt leuk, in een jaar tijd 100 leerlingen van je school trappen, maar toch is dat niet helemaal hoe het werkt. Formeel kan het niet eens, maar belangrijker: ook leerlingen die er een zooitje van maken moeten ergens terechtkunnen. Of, om maar eens uitspraak uit de vreselijk slechte Amerikaanse film The Principal van stal te halen: wij kunnen de leerlingen die we willen lesgeven niet uitkiezen, want ze hebben allemaal recht op onderwijs.
Op dit punt moet er trouwens wel degelijk wat veranderen, want voor de leerlingen die vastlopen op het reguliere onderwijs moet er een plek zijn waar ze terecht kunnen, een goede achtervang. Die is er ook wel vanuit de samenwerkingsverbanden, maar het wordt bewust nogal lastig gemaakt om een kind daar te krijgen en het wordt standaard ondergefinancierd. De wetgeving zorgt er op dit moment voor dat je alleen maar een kind 'van school kan sturen' als je een andere plek voor zo'n jongen of meisje hebt, en die is er dus meestal niet. Daarmee weet een leerling die er echt op uit is om te kloten dus ook dat er eigenlijk geen echt dwangmiddel is, en daar wordt de positie van de school niet sterker van.
Ik heb wel weer waardering voor de manier waarop van 't Zelfde Dream School heeft opgezet. Vooral het eerste seizoen heeft me echt aangegrepen, dat zat goed in elkaar en toont aan wat je kan bereiken met aandacht en vertrouwen. Voor het onderwijs als geheel is het van belang dat het lerarentekort kwantitatief en kwalitatief wordt opgelost, want Juf Astrid ontbreekt op veel plekken. En misschien moeten we docentensalarissen wel afhankelijk maken van de doelgroep. Ik ben er in elk geval niet op tegen.
En @Sloggi : voor zover mijn informatie strekt klopt het niet en blijft het ook na invoering van de nieuwe leerweg mogelijk om door te stromen naar de havo. Sterker, er ligt een wet op de plank (die er eigenlijk al had moeten zijn) die het doorstroomrecht moet garanderen. Zie ook:
https://www.sterkberoepsonderwijs.nl/nieuwe-leerweg