Linus Ja, dat is dus een wat merkwaardige insteek, vind ik. Naar mijn idee is het zo dat in ieder geval een master die wordt gegeven aan een huidige universiteit (wat dus in Amerikaanse termen niet voor niets een research university wordt genoemd) altijd gericht moet zijn op het doen van onderzoek omdat dat namelijk aan de basis ligt van de manier van werken aan een universiteit. Wil je een meer praktisch gerichte opleiding, wat voor de meeste studenten dus het geval is, dan is een bachelor ruim voldoende en kun je daarna een jaar tot twee jaar eerder aan het werk om met die praktische informatie nieuwe vaardigheden op te doen.
Daarom zie ik ook wel wat in het afschaffen van de hbo's door er universiteiten van te maken. Zo kom je denk ik af van het stigma dat aan de hbo's en het bachelordiploma kleeft (in de Angelsaksische wereld, waar het bachelor/master-systeem vandaan komt, is een master zelfs eerder uitzondering dan regel). In de toekomst zou een masterdiploma niet langer 'de standaard' moeten zijn maar een bachelordiploma. Daar zou het beleid op ingestoken moeten zijn vind ik.
Dwersdriever Ja, dat is nu het geval. Naar mijn idee is dat een van de dubieuze aspecten van de Nederlandse arbeidsmarkt, dat zou dus moeten veranderen vind ik.